Az, hogy valaki nem tudja mire költeni a pénzét, nem tűnik súlyos problémának. Minimum kézlegyintéssel intézzük el az ilyet, maximum letört lábujjkörmöt kívánunk neki. Gombásat.

Pedig súlyos probléma tud lenni. Az Apple-nek az egyik legsúlyosabb. 205 milliárd dollárjuk van azonnal felhasználható formában, és az összeg egyre nő. A pénzt pedig a befektetők felé irányított egyre növekvő visszafizetési csomagokkal, valamint részvény-visszavásárlással próbálják kissebbre apasztani, de sehogy sem megy.

Miért nem tudja az Apple ezt a pénzt innovációra, jobb termékekre, szolgáltatásokra forgatni?

Az Apple válasza nyilván az, hogy "mert így is minden tökéletes" náluk. Én azonban nem értem, hogy miért állnak neki sokszor nulláról egy-egy új szolgáltatásnak, amit évek óta csiszolnak a startupok, és amikkel a cupertinóiak inkább versenyeznek, mint hogy felvásárolnák őket. A BMW-nél kuncsorogtak állítólag ingyen infókért, hogy a most induló autógyártási projektjüket támogassák, gyakorlópályát bérelnének az önvezető járműveiknek, de nagybefektetést itt sem látunk.

Pedig ha az Apple autót akar majd gyártani, a kutatás-fejlesztéshez kell majd nagy lóvé. Lehet, hogy oda spórolnak?

applecar2-640x354.jpg

Nem valószínű. Ezek a kutatás-fejlesztések már zajlanak egy ideje, egy egész nagy team foglalkozik már a kérdéssel, mégis simán finanszírozza az Apple a nyereségéből ezeket az új projekteket is. 

Más kérdés, hogy ez a nyereség, illetve a termékekre pakolt árrés meddig növelhető. Nem örökké. Sőt, az előrejelzéseiben már az Apple is szerényebb keresletre számít az iPhone-ok iránt, aminek egyenes következménye, hogy az árrés is csekélyebb mértékben nő majd, vagy megáll: jórészt az okostelefonoknak köszönhető, hogy 40 százalékot tudnak lefölözni az almalogós cuccokon.

Itt látható, hogyan alakult az Apple nyeresége az utóbbi években (a kék vonal mindig az egy évvel korábbi eredményeket mutatja az aktuális ponthoz képest, tehát négy értékhellyel balra mozgatva a kék vonal belesimulna a pirosba, ami viszont az aktuális árrés):

apple-gross-margin-q4_large.png

Látható, hogy az Apple árrésének mélypontja 2013-ban volt, amikor az iPad mini lenyomta a tabletárakat, és jött az iPhone 5, amit relatív drága volt életre kelteni.

Hogy mi történt azóta? Jönnek a drágább opciók az eleve drága termékekre: az iPhone-ok ára a Plus szériával majdnem ezer dollárig kúszott fel, és az iPad Pro is megteszi a magáét az elkövetkezendő időkben. Kína még élénken növekszik egy ideig, kisegítve az eladási mutatókat, aztán ott is belassul majd a piac. 

Lehet, hogy az Apple erre készül ezzel a sok pénzzel? A hét szűk esztendőre vár?

Őrültség lenne vagy ötven komoly, innovatív cég felfuttatására elegendő összeget csak azért tartani a párna alatt, hogy ha majd senkit sem érdekelnek a termékeink, akkor is menjünk előre. Azon túl, hogy nincs értelme, az Apple filozófiájával is szembe menne egy ilyen gondolat.

Milyen lehetőség marad még? Hogy lehetne jól elkölteni ezt a rengeteg pénzt?

Hát persze: jótékonyság. Bár ez rossz szó, mert egyfajta passzivitás-érzés társul hozzá magyarul, egy olyan tevékenység, amikor odaöntjük a pénzt, ahol nagyon kell, és nézzük, ahogy nyomtalanul eltűnik. Én inkább olyasmire gondolok, mint a Breakthrough Energy Coalition, a a tiszta energiákat felhasználó országokat támogató projekt. A szupergazdagok projektje.

A Breakthrough Energy Coalitionben kevés dolog van, amit nem lehet szeretni.

  • nincs gazdasági...
  • sem politikai fókusza, 
  • felkarolja a Föld és az emberiség számára égető kérdéseket
  • és valóban ott tud segíteni, ahol hasznos, mert piaci alapú döntések mentén halad.

Miért nincs ott az Apple? Még Zuckerberg is jelentkezett a csoportba, az isten szerelmére. Hogyhogy nincs ott az a cég, aki a legtöbb dicséretet kapja a zöldenergia-befektetéseiért? A cég lassan halad afelé, hogy kizárólag megújuló energiát használjon, de a saját érdekszféráján kívül nem helyezkedik. Nincs olyan alapítványa, ami a megszámlálhatatlanul sok pénz egy részéből támogatna olyan projekteket, ami máshol is megvalósíthatóvá tenné a saját elképzeléseit.

screen-shot-2014-04-21-at-11_09_16-am.jpg

Az Apple példát mutat, de különválik a többiektől. A cég zöld projektjei rendkívül jó marketinget jelentenek a zöld energiának, és tényleg, tegyük fel magunknak a kérdést:

hogy lehet hatékonyan szemléletet formálni? Sok pénzzel vagy jó marketinggel?

Mégsem mondhatjuk, hogy az Apple missziós tevékenységet végezne. Nem vesz részt a fenti ügyekben, pedig azt gondolom, hogy ez luxus. Egyetlen jobb megoldás lett volna annál, mint hogy csatlakoznak a fenti ügyhöz: ha ők maguk hozták volna létre, és ők gyűjtötték volna maguk köré a többieket.