Zsuzsa - akit ebből a videóból ismerhettek - pár hete megkeresett, hogy segítsek neki.

Eltévedt az Apple rendszerében.

Teljesen a saját hibámból. Mindent elkövettem, hogy eltévedjek

- tette hozzá nevetve.

A dolog úgy indult, hogy Zsuzsa valamiért nem az Apple ID-s email-címével állította be az iCloud fiókját, hanem egy másikkal. Aztán - mindennapos eset - elfelejtette a jelszavát, és hamarosan nem fért hozzá a fiókjához többé. De nem volt nagy para, minden adat az iPhone-ján volt. A gond akkor jött, amikor telefont váltott volna.

Ilyenkor a bejelentkező rendszer átvezet az iforgot.apple.com címre, ahol az alábbi módon igazolhatod magad:

  1. válaszolsz a biztonsági kérdésekre
  2. elküldeted a visszaállító emailt a beállított biztonsági email-címre

Zsuzsánál két probléma volt ezzel:

  • nem tudta pontosan a biztonsági kérdéseket, ráadásul aki begépelte neki, a születési dátumánál is félreütött egy számot, szóval akárhol lehetett hasonló hiba
  • nem állított be biztonsági email-címet, így a visszaállító emailt az iCloud-os postafiókba küldte, ami már nem volt elérhető

A kérdés ilyenkor: mit lehet tenni?

Először is felhívtuk az Apple ügyfélszolgálatot, akik szintén tettek egy kísérletet a beazonosítással. Három adatot kell egyeztetniük ehhez, az egyik a készülék azonosítója, a másik lehet egy készülékre kiküldött sms-kód, de a harmadik itt hiányzott: a biztonsági kérdés ugye nem játszott, bankkártya-adatot pedig nem tudtunk egyeztetni, lévén ez csak egy iCloud-fiók, és nem volt hozzárendelve kártya (az iCloud-fiók egyébként egyben AppleID is, de mivel itt külön volt kezelve a korábban már létrehozott AppleID-tól, az ott beregisztrált kártya nem volt itt érvényes). Módosítani már nem tudtuk a fiókot, mert mindenhez jelszót kért.

Kiderült, hogy a fenti kombó együtt egy zsákutca, amiből nincs triviális kiút.

Arra jutottunk az ügyfélszolgálattal, hogy restore-oljuk a készüléket, majd visszahúzzuk rá az adatokat. A megvásárolt tartalmak ugye az Apple ID-hoz kapcsolódtak, azzal nem volt probléma, itt inkább a telefonszámok, sms-ek voltak az izgalmasak. Utóbbi a nagyobb szopás.

Kétféle adamentést lehetséges iTunes-szal, pontosabban három:

  • iCloud. A legegyszerűbb. De itt ugye pont ezzel volt a probléma.
  • Backup. Ez ugye azért nem oldotta volna meg a problémánkat, mert ha a backupot visszarakjuk egy restore után, visszaállít mindent, beleértve a használhatatlan iCloud fiókot is. Ennek ellenére nyomtunk egy biztonsági mentést, hogy ha bármi gebasz lesz, ott folytathatjuk, ahol elkezdtük.
  • Szinkronizálás. Itt ugye van lehetőség arra, hogy a gépre kimentsünk bizonyos adatokat, és ezt egy újrahúzott készülékre visszatöltsük. Az sms-ekre ez sajnos még mindig nem igaz, ennek megfelelően egy csomó cég él meg abból, hogy iOS rendszerből menti ki az üzeneteket egy egyszerű szoftverrel. Nem akartunk erre költeni, úgy volt vele Zsuzsa, hogy meglesz az üzenetek nélkül is. Nyomtam tehát egy szinkronizálást is.

Ezután jöhetett a restore. Ez előtt két dolgot kellett elintézni.

Activation Lock. Ha ezen a ponton letöröljük a telefont, a rendszer újraindulása után egyből kérni fogja az iCloud jelszót. Ez azért van, hogy a tolvajok - akiknek jelen esetben az iOS nézett minket, joggal - ne tudjanak egyszerűen megszabadulni az eredeti tulajdonostól. Ennek feloldásához angol nyelven kellett levelezni az Apple központi ügyfélszolgálatával, ahol megtették: feloldották a lock-ot.

Find my iPhone. Ez is be volt kapcsolva, akkor pedig nem lehet restore-olni a készüléket. A kikapcsolásához kellett volna az iCloud jelszó. Itt van egy trükk: ha dfu módban indítod el a készüléket, alacsonyabb hozzáférésed van a rendszerhez, és úgy nyomhatsz restore-t, hogy nem kéri a Find my iPhone kikapcsolását. Telefon kikapcsol, eredeti Apple kábellel ráköt az iTunes-ra, bekapcsoló gombot nyomva tart, Apple logót megvár, lenyom és nyomva tart Home gomb, Apple logó eltűnik, három másodperc múlva elenged bekapcsoló gomb, nyomva tart Home. Természetesen itt is volt gond: nem működött már megfelelően a bekapcsológomb, és egy ideig nem is tudtuk dfu-ba rakni. Aztán mégis sikerült: kikerültük a Find my iPhone-t.

Újratettük a rendszert. innen már csak az adatok visszatöltése volt.

A szinkronizálás visszanyomta az appokat, itt nem volt hiba. Azonban semmi mást: a telefonszámok nem jelentek meg a telefonkönyvben (windows-os gép, a telefonszámok nem voltak a számítógép Contacts programjában, mert nem volt ilyen). Újabb telefon az ügyfélszolgálatra, ahol tájékoztattak, hogy valószínűleg nem jól szinkronizáltam. Egy sima szinkronizálás ugyanis nem menti le a gépre a telefonszámokat, csak ha megadunk spéci helyeket: Outlookot, Google fiókot, valamit. A gépre nem tolja át, csak úgy magától.

clueless-cover-1024x1024.jpg

Elismerem, hogy hibáztam, és nem voltam elég körültekintő. De valahol meg arra gondoltam, hogy miért kell nekem ennyire körültekintőnek lennem? Miért nincs az, hogy a szinkronizálás gomb, ami egy hivatalos "Apple Magic", gondoljon helyettem mindenre? Miért nem menti le az sms-eket visszatölthető formában? Miért nem menti le a telefonszámokat, csak úgy, passzióból? Miért kell utólag szembesülni, egy ügyfélszolgálatostól, azzal, hogy mi nem gondoltuk végig a varázsgomb következményeit?

Nem baj, van biztonsági mentés kezdjük elölről. Gondoltam én.

Itt jött a kegyelemdöfés: a backup jelszóval volt védve. Nem én állítottam be. Zsuzsa sem. Kipróbáltuk az Apple ID jelszavát: nem működött. Előkaptuk az Apple fórumot, ahol egy csomóan jelezték, hogy hasonlóan jártak, és a következő működött jelszóként:

  • 0000
  • 1234
  • Apple ID, de a nagybetűs karaktereket kisbetűsként írta be
  • a legutóbbi iPhone passcode (Zsuzsánál sosem volt)

Az ügyfélszolgálat hasonló tanácsokat adott, majd tanácstalan volt.

Letöltöttem egy drága programot, ami elvileg visszafejti a jelszót a lementett backup fájlból, brute force módszerrel. Feltelepítettem. Az ingyenes verzió elárulja a visszafejtett jelszó első két karakterét: az is több, mint a semmi. A program azonban nagyon lassan futott, szerintem napokig tartott volna a visszafejtés, ráadásul pár percen belül kifagyott, újra és újra.

Figyeljetek: feladtam. Nem tudtam mit tenni.

A rendszer kizárt magából, sok szinten, változatos módon, kreatívan. Beugrott egy régi kép, amikor a rokonok Windows-át túrtam, hogy rájöjjünk, miért nem működik. A különbség csak az volt, hogy míg akkor túl sok lehetőség közül kellett választanom, itt túl kevés közül voltam kénytelen.

A tanulság: az Apple rendszere bonyolult lett. Sokszor átláthatatlan. És egészen addig, amíg minden rendben van, nem is veszed észre. Amikor gond van, és amikor letérsz erről az útról, és megpróbálod helyrehozni, olyan dolgokkal szembesülsz, amikkel sosem hitted volna.