Oké, kezdjük néhány fontos kijelentéssel, ami elhelyezi a megfelelő helyre a fejünkben a Xiaomit.

A Xiaomi a világ harmadik legnagyobb okostelefongyártója.

A Xiaomi ugyan kacsingat a Kínán kívüli eladások felé, alapvetően mégis az anyaországon belül értékesíti a legtöbb készülékét.

A Xiaomi olcsó telefonokat gyárt.

Egyik kijelentésről sem biztos, hogy megállja a helyét egy-két év múlva.

A helyzet az, hogy a Xiaomi, legyen akármekkora cég, mindig kicsit lesajnált lesz. Elképesztő dizájnlenyúlásokat valósítanak meg, milliméterről milliméterre leutánozva leginkább az Apple termékeit. És az átlagfelhasználókat nem érdekli, hogy a termék egy hosszas, igényes tervezési munka eredménye-e, vagy egy - gépiesebb mérnöki munkát igénylő - lenyúlásé. Őket inkább az érdekli, hogy az Mi 4i, a Xiaomi első Kínán kívül is árusítani kezdett telefonja alig több mint 200 dollár, 50 ezer forint. Erős a hardver, jó a kijelző, a ház meg megszólalásig az iPhone 5c-t idézi.

screen_shot_2015-05-07_at_19_40_00.png

És most lehet jönni azzal, hogy a kínai cégek már nem csak az utánzásra mennek (ahogy ebben a cikkben is olvasható), és hogy elkezdte érdekelni az új startupokat az innováció. A valóság az, hogy a Xiaomi, a 45 milliárd dolláros cég pont a régi felfogást vitte iszonyú sikerre.

De mekkora a különbség a kínai siker és a világsiker között?

Ha ennyi pénzt hoz, akkor mindegy - legyinthetnénk rá, pedig tényleg egészen más világ. Amíg a Xiaomi csak India felé kacsingat, és Dél-Amerikát kóstolgatja, ahogy teszi most, még nem forrnak az óceánok bús vizei. De a hírek szerint ennél többet akarnak: az Egyesült Államokban nyitnának online store-t.

Az Egyesült Államokban nyitnának online store-t.

Fiatal cégként a Xiaominak nincs túl sok levédett szabadalma. Ez pedig baj, nemzetközi szinten nagy baj. Abban a pillanatban, hogy megjelenik az Egyesült Államokban, szabadalmi perek özönét kapják a nyakukba, végtelen mennyiségben. És itt most nem olyan fiszfasz dolgokra kell gondolni, mint mondjuk egy lekerekített sarkú négyzet, vagy egy erősen vitatható szabadalomtroll cég hülyeségére. Itt alapvető, a készülék alapjait érintő szabadalmakról van szó, amiket nem lehet félreérteni. Ha nem fizet a szabadalomért, majd utólag fog, és az egyébként is nagyon-nagyon vékony árrés veszteségbe is átcsaphat.

Lehet ugyanis spórolni azzal, hogy csak online árulunk egy terméket, és nincs saját shopunk. Meg lehet úszni az innovációt. De ha Interpol-listán vagy egy kiadatást megtagadó országban, akkor nem nagyon mész nyaralni Európába, mert megszívod.

Kíváncsi leszek, mi lesz ebből. Nehezen elképzelhető, hogy az az ár, ami könnyen működött otthon, ugyanilyen egyszerűen tartható lesz tizenkét dühös ember között. Tényleg érdekel, mit találnak ki, vagy ki mernek-e menni a hóra.