Nehéz szülés volt, de csak megtört a jég: éveken át tartó mellőzöttség után végre mozikba kerül az első nagyköltségvetésű film, amit az új Final Cuttal vágtak.

Az előzmények: az FCPX 2011. júniusában jelent meg, és akkor még a szoftver finoman szólva sem volt kész. Adott volt egy remek alapötlet, egy hihetetlenül hatékony struktúra az egyik oldalon, a pluginek és a megbízhatóság hiánya a másikon.

Márpedig ez utóbbi kettő nélkül nem lehet egy vágószoftvert elég komolyan venni.

Én az első perctől kezdve használom a Final Cut Pro X-et, végigéltem a bizonytalanság éveit, amikor nem lehettél száz százalékig biztos abban, hogy az elkezdett projekted nem fagy ki váratlanul úgy, hogy soha, semmivel sem fogod tudni az elvégzett munkát visszahozni.

Soha.

Ezt onnan tudom, hogy kétszer is megtörtént velem a katasztrófa, ami után sűrű kurvaanyázások közepette határoztam el, hogy többé nem indítom el ezt a szemetet.

Aztán mindig elindítottam, mert annyival átláthatóbb, logikusabb a felület, mint bármelyik másik vágóprogram, hogy úgy éreztem, középtávon többet nyerek, mint amennyit vesztek. És igazam lett, mert az elmúlt években a program kiforrta magát és sokkal megbízhatóbb lett (bár tavaly ősszel is volt még egy olyan összeomlásom, amiből csak két nap melóval sikerült visszahozni a projektet, és akkor sem teljesen), megjelentek a pluginek és most már hihetetlen sok mindent lehet elvégezni vele gyorsan és viszonylag stabilan.

És mindezek együtt járultak hozzá a címben is megfogalmazott állításhoz: végre Hollywood is befogatta az FCPX-et, ami akkora hír az Apple-nek, hogy külön oldalt hozott létre a közös munkának. A Will Smith főszereplésével készített Focus című filmről beszélünk, erről:

 

És nem erről:

 

A bemutató alapján egy kicsit zavaros katyvasznak tűnik a film, de a Rottenen 63 százalékon, az Imdb-n 7 ponton áll, ami nem rossz eredmény.

Szóval: a saját oldal. Látszik, hogy az Apple hihetetlen energiákat mozgósított, hogy elfogadtassa a szoftverét és képes volt egy körülbelül olyan alapossággal felépített weblapot létrehozni az első sikeres projektnek, mint az Apple Watch-nak.

Az oldalról kiderül, hogy a készítők elsősorban a könnyű kezelhetőséget és a gyors munkát emelték ki, állítólag háromszor gyorsabban végeztek, mintha bármilyen más vágóprogramot használtak volna, ami kicsit erős állításnak tűnik, de tény, hogy ha kiismered, a FCPX nagyon kezes (bár aki látott már billentyűkombinációkkal dolgozó vágót, tudja, hogy nincs túl bonyolult program, csak túl erős ínhüvelygyulladás).

Az oldalon van egy rakás érdekes infografika és fotó és tök érdekes egy profi filmet nézni ugyanazon a felületen, amin én például tegnap vágtam a magam kis egyszerű videóját a felújítások miatt második világháborús tüneteket mutató Budáról:

 

Csak én én timeline-om így néz ki:

fc1.jpg

Az övék meg így:

fc2.jpg

(úgy tűnik, hogy nagy a különbség, de a vicc az, hogy valójában alig van)

Érdekes, hogy a munkát nagyrészt Mac Prón végezték, vagyis ez önmagában nem érdekes, inkább természetes, hanem azon érdemes elgondolkozni, hogy nem a 12 magos csúcsmodellt használták, hanem az eggyel gyengébb 8 magos verziót. Egyébként tök logikus, nem 4k-s videókat, hanem sima 2k-sokat vágtak és az már az első tesztekből kiderült, hogy full hd anyagokkal még a 4 magos modellt is szinte lehetetlen megizzasztani, köszönhetően elsősorban a remek dual gpu-s elrendezésnek.

fc3.jpg

A stáb el is mondta, hogy nem tudtak annyit effektet rárakni a nyersanyagra, hogy egy pillanatig is várni kelljen, szóval a 8 mag bőven elég volt, és hiába került 50 millióba a film, nem költöttek 1500 dolcsit feleslegesen egy nem kihasználható vasra.

Az FCPX 299,99 euróért vásárolható meg a Mac App Store-ból.