Na ezért jobb Apple-nek, mint bármelyik másik gyártónak lenni a bolygón: miközben az iPhone-ok eladási ára masszívan nőtt egy év alatt, az androidos mobiloknál ugyanez a mutató csökkent, ami nyilván erőteljes hatással volt a profitra is.

Nézzétek csak ezt a táblázatot:

11727-4862-mk-cs457_keywor_16u_20150201162705-m.jpg

A képen látható, hogy míg 2014. közepén az iPhone-ok átlagos ára 550 dollár közelébe süllyedt, az iPhone 6-nak és a 6 Plusnak köszönhetően ez az érték 687 dollárra emelkedett év végére. Nyilván az erősödésben komoly szerep jutott az egyébként szemét árazásnak is: a 6-os sorozatban meghagyták a 16 gigabájtos verziót, ami a prémiumkategóriában csak nehezen értelmezhető, elvették viszont a 32-est, és berakták helyette a 64-est, hogy akkora legyen a használhatóságban a különbség az alapmodell és a középső modell között, ami a többséget inkább a drágábbat válassza. Nyilván ha 32 gigabájtosra növelték volna a legkisebb háttértárméretet, kevéssé lenne népszerű a 64-es verzió, de a számok azt mutatják, hogy bejött az Apple számítása, mert az átlagos eladási ár erőteljesen nőtt.

Eközben az andriodos piac gyengülésben van, a 2013. végi 400 dollárról mostanra 250 dollárig süllyedt az átlagos eladási ár, ami jó hír a vásárlóknak, de katasztrofális hír az olyan gyártóknak, mint a Samsung, hiszen a drágább mobilok visszaszorulásával drasztikusan esik az elérhető haszon is. A jelenségben nyilván szerepe van az olyan vállalatok előretörésének is, mint a kínai Xiaomi, ezek ugyanis akkora árversenyt tudnak generálni, hogy azt már a dél-koreai Samsung is csak nehezen bírja. A helyzet engem a tévéiparra emlékeztet, ahol először az európai, aztán a japán és mostanában a koreai gyártók kerültek nehéz helyzetbe, mert mindig volt, aki alacsonyabb árat tudott ajánlani és ma már ott tartunk, hogy alig lehet profittal értékesíteni egy-egy lcd-t.

De a fenti táblázat arra is felhívja a figyelmet, hogy mekkora pénzügyi kockázatot jelent, ha egyetlen platform mögé sorakozik fel több gyártó: a Samsung alig-alig tudja megkülönböztetni magát az olyan dömpingárakon támadó cégektől, mint a Xiaomi, hiszen az operációs rendszer mindegyik készüléken az Android, szóval amint jön egy költséghatékonyabb vállalat, azonnal süllyedni kezdenek a nehezebben reagáló cégek eladásai. Ez egyébként tisztán látszik a Samsung mobil utóbbi egy évben tapasztalt 64 százalékos profiteséséből.

Mindeközben a saját rendszert használó Apple nemcsak növelni tudta az eladásait, de rekordnyereséget ért el és darabszámban is, és a világ legnagyobb gyártója lett holtversenyben a Samsunggal, miközben az egyes készülékeken elérhető profit mintha nem is egy galaxisban lenne.

Hogy a szoftver és a hardver kizárólagos egysége mégsem a mindent vivő kombináció, azt mutatja, hogy az említett időszakban az átlagos Microsoft mobil eladási ára 45 dollár volt.