Az ugye mindenkinek világos, hogy hacsak nincs egy tényleg szemét jó ötleted, amire ráugrik a sajtótól kezdve a szomszéd Rózsi néni (esetleg az unokája), akkor csekély az esélyed a következő Flappy Bird készítőjeként erőszakkal kivonni magad a pénzcsap áldásaiból. Vagy ahogy egy ősi közmondásom tartja, lehet szerencsével pénzt keresni, csak nem érdemes.

És jönnek a kérdések. Mennyiért adjam az appomat? Hogy hirdessem meg? Mennyit ér, ha kikerülök az ajánlott programok közé? Fontos információk ezek, és sehol senki, aki meglapogatná a vállad, hogy ne félj, majd én elmondom, mi a stájsz.

Viszont vannak olyan jó fej iOS-fejlesztők, akik saját blogjaikon osztják meg a tapasztalataikat velünk. A 9to5Mac szedett össze néhány tanácsot, amiket ki lehet hámozni ezekből az írásokból. Az Unread, az Overcast, a Monument Valley és a Dash fejlesztőinek posztjaiból szemezgettek.

Az Unread fejlesztője például az első 24 órában 10 ezer dolláros bevételt számolt össze, ekkor még ugye joggal hitte azt, hogy élete végéig már csak rendelnie kell a piákat egy kellően nagy jachton, lehetőleg akkorán, amin két vécé is van. Hat hónappal később azonban szomorúan látta, hogy a kezdeti 10 rugóval együtt is csak 32 ezer dollárt sikerült megszereznie. Ne sirassuk nagyon, az 8,8 millió forint, nem rossz az, egyszemélyes vállalkozást már lehet rá építeni. Többet még nem nagyon.

Így néz ki az Unread első fél éve, eladások tekintetében:

ufy-iphone-regular-graph.png

Ebből gyorsan itt az első tanulság: soha ne indíts alkalmazást csökkentett áron. A kezdeti letöltésmennyiséget általában a büdös életben nem tudod megismételni. Amit ekkor összegereblyézel, egy elég jelentős része lesz az összbevételednek az első évben. Ugyanezt tapasztalták az Overcast és a Monument Valley készítői is. Az Overcastnál így alakultak a számok, kicsit magasabb a tét:

overcast-monthly-sales.png

Itt meg az egyik legsikeresebb iOS app, a Monument Valley görbéje, ami már 6 millió dolláros bevételnél jár:

monument.png

Látható, hogy az olyan rangos elismerés sem dob hatalmasat az eladáson, mint az iPad Game of the Year az App Store-ban. Sokkal többet ért egy árfelezés, mondjuk jelen esetben 4-ről 2 dollárra. Egy csomó csatornába bekerül ilyenkor a program, az árleszállítás-vadászok pedig már töltik, ha egy kicsit is kell nekik.

Az Unread készítője szerint is okosan kell ezt csinálni: tapasztalata alapján a befolyásos bloggerek posztja sokkal többet ér, mintha az App Store-ban kapunk egy featured ajánlást.

És ezért a bizonytalan bevételért rengeteget kell dolgozni előre. Itt a Dash API Docs készítőjének 2014-es munkaórái per nap a tavaly novemberében megjelent alkalmazás elkészítéséhez:

hours.png

Ha pedig nem te csinálsz mindent, vagy olyan alkalmazást készítesz, amihez kell egy team, a költségek még durvábbak. Persze nem mindegy, hogy egy svéd vagy egy kínai programozót fizetsz meg, de a Monument Valley esetében így alakultak a fejlesztés költségei:

screen_shot_2015-01-19_at_19_01_00.png

385 millió forintnyi dollár. Plusz a rengeteg marketingköltés, hogy a drágán kivitelezett, gondos és szép munka, jó ötlet ne vesszen el a kakitoronyban. Nem veszett:

screen_shot_2015-01-19_at_19_00_51.png

Van a kettő közötti út, amikor van egy jó ötletünk, de nem tudunk programozni, és egy céget sem alapítanánk, mert nem értünk hozzá, és nincs kedvünk a munkamorál-teszteléshez a saját bőrünkön (súgok: általában elég alacsonyan van az alkalmazottak esetében, nagyon ki kell fogni a jó munkaerőt). Bryan Conklin, a későbbiekben megjelenő SiK Robot megálmodója írt erről egy hosszú posztot. Kapott ajánlatokat az ötletének teljes kivitelezésére ügynökségektől, 15, 20 és 50 ezer dolláros árat is látott, amitől elakadt a szava. Végül jelenleg 12 ezer dolláron áll a költés (3,3 millió forint) és nő.

screen_shot_2015-01-19_at_19_01_59.png

És még egy tanács: az első verzió legyen lecsupaszítva, töröld a rengeteg funkciót és lehetőséget, hogy megkapj egy minimálisan életképes programot. Ami az alapfunkciókat stabilan tudja. Ha ez megvan, ha ezt kitaláltad, pontosan hogyan működik, akkor update-elheted csak a ficsörlistát, amikből sokat nem is érdemes az első verzióban elsütni.

Biztos vagyok benne, hogy van köztetek nem egy iOS-fejlesztő, aki szívesen megosztja a saját tapasztalatát a közösséggel, és a fentiekhez hasonló tanácsokkat szolgálna a magyar piacot illetően. Ha beletrafáltam, akkor a jelentkező ide írjon.