Még 2014 végén az Apple, az EU-s törvények betartása miatt, megváltoztatta az iTunes Store és App Store végfelhasználói szerződéseket nálunk is. Gyakorlatilag lehetővé tette, hogy 14 napig bármilyen digitális termék vásárlásától elálljunk indoklás nélkül.

Ugye ez fizikai termékek esetén úgy van, hogy visszaadod a cuccot, visszaadják a pénzt. Az Apple-nél viszont így működik:

Jelzed, hogy nem kell a cucc, visszaadják a pénzed, megtarthatod a cuccot.

Ez van. Hiába utalják vissza a pénzt a számládra, a program ott marad a telefonodon, tableteden, sőt az .ipa fájl az iTunes-odban is ott csücsül a gépeden, vagyis újratelepítheted bármikor. Annyi történik, hogy többé nem töltheted le a store-ból ingyen a tartalmat, egyébként azt csinálsz vele, amit akarsz.

Ez pedig gáz a fejlesztőknek, zenészeknek, íróknak, meg mindenkinek, aki érintett az eladásban. Hiszen ezentúl bárki megvásárolhat bármit, és visszakérheti az árát anélkül, hogy le kellene törölnie azt a készülékéről.

Csakhogy ez nem akkora dráma, mint gondolnánk. Hogy megértsük, vessünk egy pillantást a visszaigénylés menetére. iTunes pogram az asztali gépen, Account Info, Purchase History, Report a problem. A megadott termék mellett újra a Report a Problemre kattintva átirányítanak az Apple weboldalára, ahol ki kell választani, miért kérjük vissza a pénzt:

 1_3.png

screen_shot_2015-01-10_at_11_05_00.png

screen_shot_2015-01-10_at_11_05_13.png

screen_shot_2015-01-10_at_11_05_32.png

5.png

6.png

Láthatjuk, hogy egy csomó lehetőség van felsorolva, a sima “mégsem kérem” csak az egyik. Eddig is mondhattuk, hogy véletlenül vásároltam meg, vagy ronda az app, esetleg rossz a hangminősége a dalnak. És tudjátok, mi történt, amikor ezekre hivatkozva visszakérte bármi korábban az árát a cuccnak?

Így van. Visszafizették neki, a termék meg ott maradt a gépén.

Most annyi történt, hogy még egy menüpontot választhatunk. Aki eddig kalózkodni akart, megtehette, és meg is tette. A feketén használt programok aránya óriási, a Ustwo fejlesztői nemrég posztolták, hogy a Monument Valley játékuk 5 százalékáért fizettek Androidon, 40 százalékáért iOS-en. Vagyis az iOS-es játékkal játszók 60 százaléka nem fizetett érte egy fillért sem (update: ebben vannak olyanok, akik második eszközre töltötték le az appot).

Ez már eleve egy szűrő. Én fizetek a zenékért, a programokért, és nem azért, mert kötelező, hanem mert fizetni akarok. Így aztán eszembe sem jutna visszakérni az árát semminek, ami elég értékesnek bizonyult ahhoz, hogy letöltsem magamnak. Amiről meg kiderült, hogy szar, azért eddig is visszakaphattam a pénzem.

Ettől függetlenül persze az Apple könnyen kihúzhatná a dolog méregfogát azzal, hogy szoftveresen ellenőrzi a törlés tényét. De ezt valamiért már évek óta nem teszi.