almalé és kungfu Rólunk

Tényleg jött olcsóbb iPhone 5c és iPad 4

Ha esetleg valaki lemaradt volna róla, csak távirati jelleggel: ahogy azt kedd reggel megírtuk, az Apple piacra dobta a 8 gigabájtos iPhone 5c-t és az iPad 4 váltotta az iPad 2-t a belépő szinten.

Screen Shot 2014-03-19 at 07.16.22.png

Az iPhone 5c-t 8GB csak a briteknél, a franciáknál, a németeknél, az ausztráloknál és a kínaiaknál dobták piacra, nálunk még várni kell egy ideig rá. A német árak alapján kábé 168 ezer forintba kerül majd, hajszálra annyiba, mint a boltunkban a 16 gigabájtos modell, szóval szerintem felesleges várni rá. Nyilván nálunk még olcsóbb lesz, ha elkezdjük forgalmazni, kábé 150 ezer forintból tudjátok majd megvenni, de a felezett háttértár egyszerűen túl nagy ár tíz százalékkal olcsóbb készülékért.

Az iPad 4 viszont valóban jó csere, az iPad 2 értelmezhetetlen volt a kínálatban, és bár a retina mini ugyanennyiért, vagy az Air húsz százalékkal drágábban szerintem továbbra is jobb vétel, már nem számít igazi kiszúrásnak a belépő iPad, mint eddig.



Három eset, amikor Steve Jobs elsírta magát

Allison Johnson az Apple marketingjével foglalkozott, és elég közel állt a tűzhöz, hogy legyen néhány izgalmas sztorija. Készült vele egy interjú, amiben nemcsak a szakmáról, de Steve Jobsról is mesélt, aki “kétség kívül egy volt az Apple-lel”. Ebből következett, hogy amikor a cégnek jó volt, Jobs örült. Amikor az Apple-nek rosszul ment, Jobs is kiborult. El is mesélt két jellemző történetet, mindkettőnek sírás lett a vége.

Kezdjük az örömkönnyekkel: talán mindenki emlékszik arra a pillanatra, amikor a Beatles dalai megjelentek az iTunes Store-ban. Azért emlékezetes ez az esemény, mert az Apple komoly kampánnyal vezette fel (A nap, amit sosem felejtesz el), és mindenki arra számított, hogy valami forradalmi szolgáltatást mutat be a vállalat, amihez képest óriási csalódás okozott a Beatles életmű publikálása.

Viszont most kiderült, hogy miért kerítettek ekkora feneket neki: mert Jobsnak fontos volt. Szerette az együttes dalait, de egy jogvita miatt (Apple-nek hívták a Beatles kiadóját és a névegyezés évtizedes feszkót generált) sokáig nem kerülhettek be a Store-ba. Aztán amikor a tárgyalási szakasz végén egy spéci Apple-különítmény visszatért Cupertinóba több ezer, még sosem publikált, Londonból hozott Beatles-képpel, hogy azokkal népszerűsítsék majd a kampányt, Jobs végignézett az asztalon szétterített fotókon, és örömében könnyezni kezdett, mert tudta, hogy egy régi álma teljesül.

jobs-121005-3.jpg

A másik sztori már kevésbé vidám: amikor az iPhone 4 piacra került, mindenki imádta a maga korában forradalmi telefont, főleg a szuper retinás kijelző miatt. Viszont hamar kiderült, hogy lehet úgy fogni, hogy veszítsen a térerejéből. Később aztán egyértelművé vált, hogy ennek a sztorinak nagyobb a füstje, mint a lángja, de az antennagate akkoriban erősen tematizálta a szaksajtót. És Jobs kiakadt. Végtelenül dühös és szomorú volt a hiba miatt és azért is, ahogy azt a média bemutatta. Összehívtak egy válságértekezletet, amin ott voltak a termékfejlesztésért és marketingért felelős csapatok vezetői. Jobs össze volt törve. Szétnézett a többieken, aztán zokogva azt mondta “Én nem ilyen céget akarok. Nem ezt a vállalatot építjük, nem akarunk ilyen cég lenni, és nem akarjuk, hogy az emberek így gondoljanak ránk”.

Közben eszembe jutott még egy sztori Walter Isaacson könyvéből: az iPad bejelentése utáni este. Jobs ugye évtizedes távlatban készült erre a premierre, hiszen az iPhone is csak egy mérföldkő volt az iPad felé vezető úton, de a premier mégis rosszul sült el. A sajtó húzta a száját, mert csak egy nagy iPod touch-ot látott a készülékben, és a kommentelők is darabokra szedték a céget és bukást jósoltak a termékkategóriának. Jobsnál a bemutató estéjén szakadt el a cérna. A könyv szerint otthon volt a konyhájában, olvasgatta a cikkeket és a hozzászólásokat, néhány közülük erősen személyeskedő volt és megkérdőjelezte Jobs kompetenciáját, ami annyira megviselte, hogy végigzokogta az estét.

Lehet a munkásságát sokféleképpen interpretálni, de azt képtelenség elvitatni tőle, hogy élt-halt a cégéért, ami nem véletlenül lett az iránymutatásával a világ legértékesebb vállalata.

 



iPhone 6, iPhone 5c 8GB, iPad 4 újra

apple-iphone-6-concept.png

Ez egy ilyen pletykás nap. Az első hír szerint rövidesen megkezdik az iPhone 6 gyártását: az üzem a második negyedévben kezdi meg a működést, szóval praktikusan bármelyik pillanatban beindulhatnak a gyártósorok, de az is lehet, hogy csak három hónap múlva kezdődik a tömegtermelés. Sokat nem lehet tudni a telefonról, de az majdnem biztos, hogy jóval nagyobb lesz az eddigieknél és az sem kizárt, hogy rögtön két méretben lehet majd kapni.

5c.jpg

A másik hír szerint az Apple ma megkezdi a 8GB-is iPhone 5c forgalmazását, hogy valamelyest felpörgesse a típus forgalmát. A hírek szerint körülbelül 60 euróval lesz olcsóbb az új modell, ami a mi árainkból kiindulva azt jelenti, hogy 169 ezer forint helyett kábé 150 ezerért tudjátok majd megvenni. Ezzel szépen be is ékelődik a 16 gigabájtos modell és a 115 ezerbe kerülő 8 gigabájtos iPhone 4S közé. De őszintén szólva senkinek sem ajánlanám ezt a telefont, ha használni akarsz egy iPhone-t, még a 16 gigabájt is csak szűkösen elég, el sem tudom képzelni, milyen klausztrofóbiás érzés lehet 8 gigabájtba beleférni.

ipad4.jpg

És: úgy fest, az Apple újraindítja az iPad Airrel kinyírt iPad 4 gyártását, hogy azt tegye be az iPad 2 helyére. El sem tudjuk mondani, mennyire örülünk ennek. Az iPad 2 ugyanis hiába olcsó modell, egyszerűen annyival gyengébb, mint az iPad mini, vagy mint az iPad Air, hogy senkinek sem ajánlanák a megvételét. Az iPad 2 ára 120 ezer forint körül mozog, de mi például nem is áruljuk a shopban, mert annyira rossz választásnak tartjuk. Főleg, hogy az iPad mini retinát már 119, az iPad Airt meg 149 ezer forintért meg tudjátok venni és mindegyik összehasonlíthatatlanul jobb választás. Az iPad 4-es 120 ezerért egy elfogadható alternatíva lesz, bár én továbbra is a két újabb modellt ajánlanám, egyik sem annyival drágább, hogy ne érje meg a különbséget.



Steve Jobs nem akart Apple tévét

Yukari Kane könyve nemsokára a boltokba kerül és elég izgatottak vagyunk, mert ez az írás mutatja majd be a legalaposabban a Steve Jobs utáni időket az Apple-nél. De kiderült azért belőle néhány olyan részlet is, ami Jobs terveire világít rá.

t1larg.apple.tv.gi.jpg

Például az a sztori, ami az Apple saját tévéjével kapcsolatos. Az egész 2010-ben történt egy olyan meetingen, ahol a vállalat legfontosabb száz alkalmazottja egyeztette a terveket és a fő csapásirányt. A tanácskozás utolsó napján aztán megkérdezte valaki Jobstól, hogy az Apple következő terméke egy tévé lesz-e. Amire állítólag azonnal jött a válasz.

Nem.

Jobs ki is fejtette, hogy miért nem.

A tévé egy üzleti katasztrófa. Ritkán cserélik őket és nevetséges rajtuk a haszon.

Ez egyébként pontos. Miközben az iPhone egy jelentős profittal kecsegtető piacra tört be, ahol kétévente cserélnek az emberek készüléket, tévét csak nyolcévente váltanak, és olyan öldöklő a harc ezen a piacon, hogy szinte alig lehet nyereséget termelni. Amit elég jól bizonyít, hogy több nagy gyártó is kiszállt már, vagy ki fog szállni ebből az üzletágból a következő években.

Jobs azért elmondott még egy fontos észrevételt: szeretné, ha a nappalit uralhatná az Apple, de csak akkor, ha van értelme. Adott körülmények közt a hobbinak nevezett Apple TV-t találta az egyetlen jó megoldásnak, és azt mondta, hogy csak akkor dobnak piacra egy igazi tévét, ha a megfelelő tartalmat is biztosítani tudja hozzá. Ez egybevág a korábbi pletykákkal, amik szerint az Apple jó ideje komoly tárgyalásokat folytat a tartalomszolgáltatókkal, hogy egy igazán különleges megoldással tudjanak piacra lépni, ha eljön az ideje.

Azóta persze eltelt négy év, kábé annyi, mint Jobs 2003-as kijelentése (nem tudunk mit hozzátenni a mobilpiachoz) és az iPhone megjelenése közt.



Jony Ive elmond mindent

16_magw_sla_web1_413239a.jpg

Megjelent egy óriásiriport az Apple dizájneréről a brit Sundy Times-ban. Az ötoldalas anyagban Ive mindenről sztorizik, kezdve azzal, hogy miként áll neki egy új formaterv elkészítésének, az inspirációs forrásokon át egészen odáig, hogy ebben az iparágban talán már félnie kéne az öregedéstől (47 éves).

Például:

Ive úgy áll neki egy új projektnek, hogy elképzelni, milyennek kéne lennie az új terméknek és hogy pontosan miként kéne működnie. Csak ha választ kapott ezekre a kérdésekre, áll neki a külsőnek. És egészen szokatlan helyeken keres inspirációt. Szétnézett az édesiparban, hogy ihletet merítsen az első, színes burkolatú iMac-hez. Elutazott Észak-Japánba, hogy megfigyelje, hogyan készítik a munkások a vékony fémlemezeket, amikor megtervezte a világ első alumínium laptopját, a Titanium PowerBookot.

A beszélgetésből világosan kiderül az is, hogy az Apple miért olyan ideges, amikor felbukkan például egy Samsung terméken a saját dizájnjuk. Ive szerint ez gyakorlatilag lopás, egy több ezek órás harc egyszerű lenyúlása, és a frusztrációja az interjú után tényleg érthetővé válik.

De a beszélgetésből kiderül, hogy miért vonzódik annyira a fehérhez, hogy jelenleg is egy új terméken dolgozik, és elszór néhány morzsát a hordható eszközökről és az iOS 8-ról is.

Képekben itt az interjú.




süti beállítások módosítása