Egy érdekes cikk jelent meg a Forbes oldalán a napokban, ami arra a fontos kérdésre kereste a választ, hogy miért tekint mindenki bukásként az egyébként elég jó eladási adatokat mutató iPhone 5c-re. A számok nem olyan rosszak: kábé 24 milliót adtak el a készülékből, a Sony ujjongana örömében, ha a Z1 hasonló eladási adatokat produkált volna, a Samsung másodvonalas készüléke, a Galaxy S4 mini ennek a közelébe se járt, a HTC meg a fél karját odaadta volna, ha a One M8 ennek csak a felét hozta volna.

Ráadásul közben az 5c-ből nemcsak viszonylag sokat vettek, de valószínűleg vastag hasznot is hozott a mobil: lényegében az akkor már egy éves iPhone 5-öt csomagolta olcsóbb házba az Apple, a készülék tehát több profitot hozott, mint elődje. Oké, meg sem tudta közelíteni az iPhone 5s sikerét, de a cél nem is ez volt, hanem hogy vonzóbb alternatívát nyújtsanak az előző évi modell leárazásánál, hogy a vásárlók ne egy kifutott készülékként gondoljanak az iPhone 5-re, hanem egy új, színes alternatívaként: a polikarbonát ház és az 5c elnevezés pont ezt a célt szolgálta.

iphone_5s_iphone_5c_iphone_4s_apple_products_Gizchai.jpg

A hiba talán a narratívában volt Ewan Spencer szerint: a piac olcsó telefonként várta az 5c-t, pedig az Apple sosem szánta annak, csak annyi volt a célja, hogy nagyobb darabszámot, több profitot hajtson ki a megszokott receptből, a korábbi modell piacon tartásából. Az elemzők, újságírók viszont hónapokon keresztül cikkeztek a filléres iPhone-ról, erre készítették fel a piacot (mi egyébként végig azt mondtuk, hogy nagyon olcsó biztos nem lesz az a készülék). A világ ehhez a hamis felvezetéshez képest csalódott, és az Apple a premierkor már hiába magyarázta, hogy a c az nem a cheapet hanem a colort jelöli, a média csalódásként könyvelte el a mobilt. Ezen az állapoton már az sem tudott változtatni, hogy az 5c-ből egyébként többet adtak el, mintha az iPhone 5-t tartották volna piacon, szóval a projekt sikerrel zárult.

A Forbes szerint mindenesetre vannak itt fontos tanulságok is: a piac rendkívül sok vágyat fogalmaz meg az Apple termékeivel szemben, főleg persze azért, mert nagy az információs vákuum, alig valami szivárog ki a cégtől, amit valamilyen módon pótolni kell. Ez persze jó, hiszen szeretünk meglepődni a keynote-okon, de vastagon benne van a csalódás kockázata is. Ezt a kockázatot simán lehet vállalni egy olyan kiegészítő termékkel, mint az 5c, hiszen a zászlóshajó, az iPhone 5s úgyis hozta a számokat. De nagyon kell a cégnek vigyáznia, hogy az olyan projekt, mint az iWatch, ne ábrándítsák ki a piacot a premierkor. Találgatás ugyanis már rengeteg van az okosórával kapcsolatban, és hiába lesz szenzációs a termék, ha egészen máshogy lesz forradalmi, mint ahogy azt a média várja. Szóval Cooknak meg kell találnia az egyensúlyt, hogy a bemutatónál mindenkinek leessen az álla, legyen tehát tér a meglepődésre, de ne legyenek hamis illúzióink, szóval mégis álljon legalább annyi információ a rendelkezésünkre, amennyi már a helyes irányba tematizálja az elképzeléseinket.

Ha szeretnél elsőként értesülni a legfontosabb Apple-hírekről, akkor like-old az ÚJ, LÁZADÓ facebookos oldalunkat, az Almalé és Kungfut. Egyébként közel ugyanekkora buli, ha Twitteren vagy ha rss-en követtek.