Amikor megjelent a telefon, csak a specifikációbuzik nem értették, hogy az miért forradalmi. Van az informatikán belül egy szűk, nagyon tehetséges, de bizonyos szempontból kontraproduktív réteg: azoké, akik tökéletesen értenek minden technológiához, imádnak leírásokban gyönyörködni és egyből kiismerik magukat még a legelcseszettebb grafikus felületeken is. Az informatikai újságírók közt is sok ilyen van, ezért engedhették meg maguknak hosszú évekig a mobilgyártók, hogy az átlagember számára használhatatlan, átláthatatlan felületeket tervezzenek. A profi újságírók jól érezték magukat a béna környezetben, dicsérő cikkeket írtak, a gyártók meg elhitték a tök téves következtetést: ha a vásárló nem tudja használni a mobil, az júzererror, az a vevő gondja.

Az Apple felismerte, hogy ez az elv több mint bűn, ez hiba, ezért lett az iPhone sokáig a tökéletes telefon: kevesebbet tudott, mint a konkurenciája, de azt a keveset mindenkinek elérhetővé tette. És 60-ból 60 még mindig több, mint 100-ból 10.

Mivel most megy a szabadalmi pereskedés a Samsung ellen, előkerülnek izgalmas sztorik a mobil fejlesztésével kapcsolatban: az Apple megpróbálja bizonyítani, hogy ami ma természetesnek és megkerülhetetlenül magától értetődőnek tűnik, az 8-9 éve még forradalmi gondolat volt az iparágban, azért meg kellett küzdeni.

3giphone-080609-1.png

Az egyik vezető szoftverfejlesztő, Greg Christie például elmondta, hogy több száz tervet vizsgáltak meg csak azért, hogy egy könnyen megérthető legyen a végeredmény. A cél az egyszerűsítés volt, hogy a “hétköznapi emberek” is megértsék az iPhone kezelését.

“Az egyik legnagyobb kihívás ilyenkor, hogy olyan embereknek kell eladnunk a termékünket, akik máshogy élnek, mint mi. Amikor nekiálltunk a tervezésnek, az Apple észben tartotta, hogy a hétköznapi vásárlókért dolgozunk, akiknek van jobb dolguk is annál, hogy megértsék egy számítógép működését. Azon dolgoztunk, hogy pont olyan könnyen tudják használni az iPhone-t, mint mi, akiknek az informatika a hivatásunk”.

Ez a mentalitás tökéletesen szembemegy azzal a korábban iparág-szerte elfogadott nézettel, hogy aki nem ért a számítástechnikához, az egyszerűen hülye. Ezt persze főleg azok terjesztették, akik csak az informatikához értettek, és ebből a pozícióból kiválóan le lehetett nézni a Beállítások menüpontban eltévedő agysebészt, filozófust vagy épp matematikust is. És akkoriban a számítástechnikai cégek sem erőltették meg magukat, hogy kiszolgálják a vásárlói rétegük 95 százalékát adó hétköznapi embereket, annyira elterjedt volt ez az atomhülye narratíva. Aztán ezen változtatott az iPhone-nal az Apple.

Christie mesélt arról is, hogy mennyit szenvedtek még a Slide to Unlock bevezetésével is. Az eredeti terv az egyszerűsítés jegyében ugyanis az volt, hogy a kijelző mindig legyen bekapcsolva. Ez azonban megvalósíthatatlan volt, a mobil túlságosan hamar lemerült tőle, ráadásul gyakran előfordult volna véletlenszerű tárcsázás is, ezért elegáns megoldást kerestek a problémára. Rengeteg terv után jutottak el a Slide to Unlock-ig, ami egyszerre lett intuitív és elegáns. Utóbbi azért fontos, mert ezt a képernyőt látják meg a felhasználók először a mobilból, akkor is, amikor kézbe veszik és akkor is, amikor egy üzletben elkezdik próbálgatni.