Tegnapi jelentették be hivatalosan is az Apple autós rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy a fedélzeti számítógép kijelzője fölött átvegye az iPhone vagy az iPad a hatalmat. A személyre szabott szoftverrel és a vele együttműködő Sirivel lehetővé válik, hogy az autód lcd-jén lást az iOS navigációját, a dalaidat, meg mindenféle hasznos infót, amit a mobilon tárolsz, vagy azon keresztül érsz el. Korlátozottan eddig is voltak hasonló lehetőségek az autókban, a mobilodra másolt dalokat például simán le tudtad játszani, most azonban az egész interfész az Apple-től jön. Szóval a kocsidban ugyanaz lesz a dizájn, mint a mobilodon, vagy esetleg otthon az tévéden (ha Apple TV-t használsz).

A Mercedes közzé is tett egy rakás fotót, amikből kiderül, hogy milyen lesz élesben a rendszer. A Volvonál az XC90-ben lesz a premier, a Mercedesnél a C osztályban. Ilyen szép lesz:

Ez meg itt a Volvóé:

Kis háttér arról, hogy miért is jó ez: egyrészt azért, mert az autók fedélzeti számítógépének a grafikus interfésze legtöbbször kész katasztrófa. Pont tavaly szeptemberben írtam arról, hogy

“mennyire szüksége van az autós piacnak egy Apple-szerű cégre, aki rendbe teszi azt a kuplerájt, ami most a műszerfalon van… mert a vezető végül fellázad, és elkezdi követelni, hogy a sokmilliós autó legalább annyira legyen értelmes és használható, mint az ötvenezres mobil a zsebében”.

Erre jobb megoldás nincs is, mint a CarPlay. Néhány éve jártam a BMW fejlesztőközpontjában, ott mesélték el, hogy mekkora szívás egy új interfészt vagy szoftvert leprogramozni, mert annyi előírásnak, szabványnak kell megfelelni, olyan sokszor kell a megbízhatóságot ellenőrizni, hogy mire elkészülnek, a világ már lapozott és mások lesznek a trendek. A CarPlay-jel viszont csodásan szétválasztják az autó működéséhez szükséges funkciókat, amiket továbbra is az autógyártók tartanak ellenőrzésük alatt, és a szórakoztató részeket, amikhez értelemszerűen sokkal jobban ért az Apple. Így egyszerre lesz biztonságos és szerethető az autó, szóval a lépéssel mindenki csak nyer.

És persze nem kell félni, mert ahogy a többiek, úgy a Mercedes is leszögezte, hogy továbbra is megmarad az autó saját szórakoztatórendszere, illetve hogy már készül az androidos verzió is, szóval mindkét nagy rendszerrel át lehet majd venni a hatalmat az autó szórakoztató-központja felett.

És akkor hadd idézzem be Kotsis Márk tegnapi kommentjét, ami szerintem elég ügyesen világít rá arra, hogy merre haladhat az iparág:

“Én már el is képzeltem, hogy reggeli kávé közben beindítom a kocsiban az ülésfűtést, bemondom Siri-nek, hová akarok indulni, és a kocsiba ülve már kapom is a navigációs infókat. Find my car funkció. És akár kifürkészhető beépített biztonsági kapcsoló megoldások helyett a telefonon lenne letiltva pl. a gyújtás. Vagyis amíg nem teszem a Touch ID-ra az ujjam, nem indul a kocsi.

Ennél már csak az lesz jobb, ha a kocsival párosított cuccon megjeleníthetők lesznek a kocsi telemetriai adatai, pillanatnyi fogyasztástól kezdve akár diagnosztikai üzenetekig, és el is lehetne felejteni a drága OBD csatlakozós dedikált műszereket.”