almalé és kungfu Rólunk

Óriásira nőtt az iOS-platform Amerikában

A legújabb adatok szerint megint minden várakozást felülmúló méretűre növekedett az iOS az amerikai piacon: júliusban 43,4 százalékos volt a piaci részesedése az egy évvel korábbi 35,6 százalék után. Ez közel 8 százalékos növekedés, míg az 51,1 százalékos Android körülbelül ugyanennyit veszített súlyából.

A többiek továbbra is alig látszanak: a BlackBerry a tavalyi 1,9 százalék után idén 1,2 százalékon áll, szóval az új operációs rendszer finoman szólva sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és ott van még a Windows Phone, ami 3-ról 3,5 százalékra stagnálta fel a piaci részesedését.

Ez az eredmény több mint remek: ahogy azt már többször leírtuk, az Apple-nek nem a piaci részesedés az elsődleges célja, csak amennyire az a profit növekedését szolgálja. Könnyedén licencelhetnék az operációs rendszert, hogy az minden mobilra rákerüljön, ami bizonyára jelentősen növelni az iOS súlyát, de súlyos csapást jelentene a nyereségre. És az Apple nem a Google: nem egy ingyenes operációs rendszert gyárt, amin szinte egyáltalán nincs haszna, hanem mobilokat és tableteket, óriási haszonnal. Az iOS nem a termék, csak a terméket kiszolgáló szoftver.

A termék viszont felsőkategóriás, ezért is fantasztikus, hogy az amerikai piacon képes tartani a lépést a jóval heterogénebb képet mutató Androiddal: száz gyártó ezernyi filléres készüléke próbálja lenyomni az iOS-t, kevés sikerrel.

A világpiacon nézve a helyzet már jóval vegyesebb: Németországban, Franciaországban, Mexikóban, Spanyolországban például jelentős az Android előnye, míg a briteknél vagy Kínában árához és a szereplők számához (1) képest nagyon erős az iOS.

Screen Shot 2013-09-03 at 8.06.48 AM.png

A Kantar 2013 júliusi statisztikáit érdemes bogarászni, mert izgalmas trendek derülnek ki belőle. Innen tudjátok letölteni a pdf-et.



Itt az első videó az olcsó iPhone-ról

Egy kínai techblogon jelent meg az a videó, amin elvileg az iPhone 5C-t láthatjuk működés közben. Elég rossz minőségű anyagról beszélünk, túl sok információt nem tudunk kinyerni belőle, legfeljebb annyit, hogy az olcsó mobil böngészés közben nem tűnik lassabbnak, mint az iPhone 5-ös. Ami egyébként meg is felel a várakozásoknak. Szóval ilyen:

Tovább olvasom


Megvette a Microsoft a Nokiát

És talán így ér véget a történet, vagy így kell új életre, de a lényegen nem változtat: az egykori legnagyobb mobilcég alig néhány év alatt olyan marginális szereplővé vált, hogy egyszerűbb lett felvásárolni, és házi gyártót csinálni belőle, mint egyeztetni, meg tárgyalni vele: a Microsoft 7,2 milliárd dollárt adott a Nokiáért, ami túl későn ismerte fel, hogy mekkora fenyegetést jelent ránézve az iPhone.

Az akvizíció valamennyire emlékeztet a Google-Motorola-házasságra: a webkettes cég még 2012-ben adott 12,5 milliárd dollárt Amerika korábbi első számú mobilgyártójáért, ami kísértetiesen hasonló pályát írt le, mint a Nokia: túl sokáig ült a babérjain, aztán amikor lépett, már késő volt.

A két felvásárlás mégis egészen különböző: a Google a piacvezető operációs rendszer tulajdonosaként vett magának mobilcéget, hogy kedvére játsszon a technológiákkal, licencekkel, míg a Windows Phone piaci részesedése még az amerikai piacon is marginális, alig 3,5 százalékos. Az iOS-nek egyébként 43,4, az Androidnak 51,1 százalék jutott ugyanebben az időszakban.

A lényeg, hogy a 7,2 milliárd dollárért nemcsak a mobil üzletágat kapja meg a Microsoft, de egy rakás szabadalmat és a Nokia HERE térképszolgáltatást is, szóval az egész pakkot, ami Ballmer szerint egy igazi win-win helyzetet termet az alkalmazottaknak, a részvényeseknek és a cégeknek is.

13.09.03-Microsoft-Nokia.jpg

Tény, hogy a Nokia helyzete már középtávon is aggasztó volt, és minden érintett jól jár, ha egy olyan tőkeerős cég áll be a gyártó mögé, amelyik akár komoly veszteségek árán is, de mindenképp életben tartja azt: a Microsoft nem engedheti el a mobilpiacot, akármilyen hosszan és akármilyen nagy költségek árán is kell megtalálnia a tökéletes formulát az áttöréshez.

A vonzó és szerethető GUI a jelek szerint nem volt elég. Most egy saját mobilgyártóval talán könnyebben találja meg a megoldást a Microsoft.



Ki lesz az autóipar Apple-je?

Néhány hete Svájcban kibéreltünk egy forgatáshoz egy Volkswagen Tiguant. Épp hatodszor vitt el minket valami járhatatlan hegyi útra, amit még a kecskék sem vállalnának be, ahelyett, hogy a főutakra terelt volna, amikor elkezdtem kurvaanyázni, és rájöttem, hogy mennyire szüksége van az autós piacnak egy Apple-szerű cégre.

Aki rendbe teszi azt a kuplerájt, ami most a műszerfalon van.

VW_Tiguan_front_20071228.jpg

A Tiguan egy jól felszerelt modell volt, telerakták kapcsolókkal, funkciókkal, ezek viszont olyan ostobán voltak elrendezve, hogy egy nap alatt sem sikerült rájönnünk, melyik szolgáltatást hogyan tudjuk előhozni.

Ha egyszer összepárosítottad a rendszert az iPhone-nal, már csak a telefon adatait volt hajlandó kijelezni a középkonzol, még akkor is, ha a telefont lecsatlakoztattuk és az autót újraindítottuk. Ilyenkor annyit üzent a gép, hogy nem találja a telefont.

A menü külön kezelte a térképet és a navigációt, így hiába állítottad be az egyiken a célállomást, nem feltétlenül jelent az meg a másikon. És ha mégis: tök mindegy volt, hogy a leggyorsabb, legrövidebb vagy leggazdaságosabb útvonalat állítottad be, mindig ugyanazokon a senki által nem járt, vízmosásokkal és földutakkal tarkított hegyi hágókon vezetett át, amikor a környék tele volt rendesen kiépített főútvonalakkal.

IMG_8614.JPG

És egyébként is folyton olyan szolgáltatásokba botlottunk, amiket valószínűleg csak azért építettek be az autóba, hogy a funkciólistába még egy tételt fel lehessen írni, de ezek csak arra voltak jók, hogy a menü átláthatatlanabb, bonyolultabb legyen, pedig az elrendezés amúgy is béna volt.

Mert az autóipar még mindig annál a specifikációpornónál tart, vagy épp most ér oda, ahol a mobilpiac tartott az iPhone megjelenése előtt. A boltok tele voltak több oldalnyi extralistát felvonultató telefonokkal, ezek viszont nem voltak semmire sem jók, mert egy egyszerű levélküldés is kivitelezhetetlen feladat volt. Már nem is emlékszünk, micsoda szarokkal volt tele a piac akkoriban, amik folyton csak hibaüzenetet küldtek, amikben képtelenség volt a leghétköznapibb szolgáltatásokat is beállítani, amik csak arra voltak jók, hogy valami felsővezető felvegye a 17 oldalnyira hizlalt extralistáért a bónuszt, csak épp arra nem gondolt senki, hogy egyszer majd emberek akarják használni a készülékeket, akik bele fognak gabalyodni az általuk létrehozott szörnybe.

Aztán jött az iPhone, és azóta egészen máshogy néz ki ez a piac, minden gyártó átlátható, könnyen használható, szerethető telefonokat csinál. Ez a fókusz.

És ezt hiányolom az autóiparból. Néhány gyártó azért jobban áll, a BMW iDrive-ja például tényleg sokkal használhatóbb, mint a legtöbb konkurense, de az iparág egésze épp kezd belegabalyodni a saját hálójába. Látszólag olyan szakemberek reszelgetik a rendszereket, akiknek annak idején még csak a fedélzeti számítógépekkel kellett dolgozniuk, és életük nagy kérdése az volt, hogy a pillanatnyi fogyasztás a tankolás óta megtett távolság után vagy előtt szerepeljen a lineáris, 8 tételes menüben. És ettől a felépítéstől, megközelítéstől azóta sem tudtak elszakadni, csak valaki leadott még nekik 1317 funkciót, ami nélkül nincs meg egy normális autó, például okvetlenül be kell rakni egy kis városi crossoverbe a gyorulásmérőt (Juke), meg a magasságjelzőt, aztán a régi iskola szerint elosztogatták mindezt a papírlapon rajzolt kis lineáris menüjükben, különösebb koncepció nélkül.

nissan_juke_1.6_dig-t_190_km_tekna_2011_18.jpg

Aztán csodálkoznak, amikor ez a Frankestein az autóvezető nyakába szakad, aki legszívesebben az egész számítógépet kihajítaná a francba, de anélkül már a rádiót sem tudja elindítani, mert mindent beintegráltak egyetlen kijelzőbe. Ami egyébként a legtöbbször egy ötven forintos vacak, olyasmi, amivel a számítástechnikában már tíz éve sem találkoztál, most meg mégis egy nyolcmilliós autó műszerfalának központi helyén terpeszkedik, mert maradt belőle egymillió legyártva, aztán el kellett sózni valahova, olcsón.

A helyzet az elmúlt években nem javult, csak egyre jobban beleástuk magunkat a problémába. Előbb-utóbb valaminek változnia kell, mert aki ilyen kocsit vesz, az ismeri, milyen, amikor a GUI-készítők kinyalják a seggét, találkozott már okosmobillal, tablettel, vannak elvárásai és tapasztalatai is jó rendszerekkel. Szóval amikor majd a klímahőmérsékletet akarja beállítani, de ehelyett elárulja az átlagos bagdadi szélsebességet a rendszer, a vezető fellázad, és elkezdi követelni, hogy a sokmilliós autó legalább annyira legyen értelmes és használható, mint egy ötvenezres mobil a zsebében.

Én már itt tartok. Veletek mi van?



Túl a 25 millió letöltésen a Plants vs Zombies 2.

Az EA büszke a játékra, amit rafkós módon ingyen adnak, aztán csak később, amikor már nem tudod abbahagyni, akkor kezdi el követelni a pénzt (bár nem nagyon bunkón). Lehet is, mert már túl van a 25 millió letöltésen, pedig még egy hónapja sincs a piacon. Mégis máris lekörözte az első rész letöltési adatait. Készítettek is egy infografikát, amiből kiderül, hogy mennyire pörög a program:

PvZ2_Infographic_v1.jpg




süti beállítások módosítása