A freemium modell abszolút uralkodó az App Store-ban. Egyre több olyan ingyenes, minőségi alkalmazás jelenik meg iOS-re, amikben az appon belüli pluszokért kell csak fizetni. Sajnos.
A nagy gyártók is egyre inkább ráugrottak erre. Ez már nem is a mobiljátékok jövője, hanem a jelene. És ne legyenek illúzióink: egyedül annak köszönhető a freemium-mánia, hogy így több pénzt lehet leszedni a vevőkről. A játékmenet megtervezésekor pedig már nem a maximális izgalom, a kreatív történetvezetés van előtérben, hanem hogy úgy legyenek képesek rávezetni minket a pénzfizetésre, hogy észre se vegyük. Pontosabban hogy először azt gondoljuk, a program tényleg élvezhető ingyenesen is, aztán jöjjön el a pont, amikor nem.
A freemium modellt könnyű megideologizálni. Miért fizessen teljes árat valaki, aki csak ki akarja próbálni az alkalmazást, vagy nem épp egy hardcore gamer, és elvétve használja a programot? Aki többet játszik, fizessen többet. Igaz lehetne ez a tétel, ha lenne egy maximálisan elkölthető keret, egy ár, amivel a játék minden elemét elérhetjük, aminek a befizetése után már nem kérhet tőlünk senki semmiért pénzt.
De nem így van. Egyrészt az egész játék máshogy épül fel, másrészt ugye egyáltalán nincs plafon. Hallottunk nemrég arról a gyerekről, aki 3700 angol fontot költött lőszerre, páncélra, aranyládára, az apja bankkártyájával. Annak ellenére, hogy nem egyedi eset az övé, nem ezzel a módszerrel jön a nagy bevétel. Nem azok termelik, akiknek nincs fogalma a pénz értékéről. Inkább azok, akik végigmennek a fejlesztők által kijelölt úton. Addikció -- kezdődő unalom a játékmenetben -- pénz felajánlása több izgalomért -- költés.
Két játékot emelnék ki, amikkel elég sokat játszottam, így sikerült kiismernem az egyébként briliánsan felépített pénztárcacsapdát.
Az egyik a Hay Day volt. Ez egy Farmville-szerű cucc, van egy gazdaság, amiben nulláról kell felépíteni mindent. Veszel-eladsz, építesz, begyűjtöd a takarmányt, tejfölt, tojásrántottát meg hasonló marhaságokat gyártasz. Az állatok aranyosak, a grafika szép, el lehet nyomogatni egy darabig, aki szereti az ilyet.
Aztán elérsz a fejlődés egy pontjára, ahol megrekedsz. Már nem tudsz annyit termelni, és nem tudsz olyan áron eladni, hogy gyorsabban gyarapodj. Egészen odáig exponenciálisan nőttek a bevételek, de a bizonyos fejlettség után már stagnálsz. Ekkor veszed észre, hogy azok a pluszok, amiket más farmján láttál - bányák, hajók stb. - csak két esetben érhetőek el számodra. 1. a végtelenségig játszol, 2. költesz egy kis pénzt. És biztosak lehetünk benne, hogy a játékkészítő, aki ezt ilyen jól felépítette, az rávesz később arra is, hogy a kicsi költést toldjuk meg még egy kicsivel. Aztán ha már ennyit beleöltél, akkor ezt már nem fogod érte sajnálni és így tovább.
A játék úgy kezdődik, mint egy hagyományos non-freemium darab. Megvan az egyensúly a befektetett idő, az ügyesség és a növekedés között. Aztán észrevétlenül ez az egész eltolódik, és az emberek egy része ilyenkor csalódik, a másik része költ.
A másik jó példa a Real Racing 3. Gyönyörű autóverseny, csodálatos fizika. Alapból kapsz valamennyi pénzt, amiből vehetsz egy autót, és gyorsan gyűlik a dohány, ahogy nyered a versenyeket. Tuningolsz, új autót veszel, egyre jobbakat, szebbeket. Megint csak nem érted, miért nem kértek semmit ezért a játékért, hiszen nem kell itt költeni, megy minden magától.
Tovább olvasom
szucsadam
2013.05.06. 11:01
Címkék: hirdetés konferencia hwsw
A HWSW ismét App!system konferenciát szervez, ezúttal május 23-án a MOM Kulturális Központban. Az egésznapos rendezvényen két teremben zajlanak majd az előadások, a téma a vállalati mobilitás és a Saas, vagyis az alkalmazások erőforrásai felhőben tárolásának lehetőségei, veszélyei.
Az előadások ennek megfelelően épülnek fel, és a vállalati informatika aktuális kérdéseit feszegetik. Egyrészt vannak ugye az alkalmazottak, akik szeretnék a saját okostelefonjaikat a vállalati infrastruktúrán belül használni: ne kelljen már egy második-harmadik eszközt magukhoz venni azért, hogy elérjék az adatokat. Ezzel párhuzamosan meg ott van a cég, ami szeretné az adatok minél nagyobb részét felhősíteni, miközben a rugalmasság növelésén túl az adatait biztonságban tudja.
Az előadók ennek megfelelően többek között a mobilitás biztonsági kihívásairól (Dr. Krasznay Csaba, HP Magyarország), a felhőre váltás tanulságairól (Fóti Marcell, Netacademia) és a mobilos kártevők létező-nem létező veszélyeiről (Szappanos Gábor, Sophos) beszélnek. Adná magát a lehetőség, hogy mindegyikük a saját cégük termékeit mutassa be, javasolja, de a konferencia célja nem ez. Mindegyikük olyan előadással készül, amiben saját, személyes tapasztalataikat osztják meg, és amivel megpróbálnak kiemelkedni az őket foglalkoztató vállalat kereteiből.
A konferencia részletes programjáról az App!system weboldalán lehet érdeklődni, ugyanitt lehet jelentkezni a részvételre is.
A HWSW App!System az Appleblog hirdetője
szucsadam
2013.05.06. 09:26
Címkék: iphone
Ezt a kérdést tette fel magának a J.P. Morgan két elemzője, a válaszhoz pedig megnézték, mennyibe kerülnek az okostelefonok.
Látható, hogy a a 600+ és a 300- kategória képviselteti magát a legtöbb eszközzel, a 400-500 dollár körüli kategóriában viszont kisebb a választék. Ezért aztán azt jósolják, hogy az Apple ezt a szegmenst célozza meg, nem a ténylegesen low budget kategóriát. Mondjuk ezt eddig sem feltételezte senki (én meg még a 400-ast sem).