Pont tegnap írtam egy posztot arról, mennyire megváltozott a kínai munkaerőpiac az elmúlt években. Röviden: egyáltalán nem tolonganak már az emberek a gyártósori munkákért, noha öt év alatt megkétszereződtek a bérek ebben a szektorban. Ha a gyárakban munkaerőhiány van, egyáltalán nem biztos, hogy elég jelentkezőt találnak, hogy feltöltsék az üres helyeket.

Most pedig kiderült, hogy a Foxconn sem az a rossz munkahely, mint aminek 2009 környékén megismertük. Akkor az egész világ az Apple nyakába varrta az ott tapasztalt összes rohadtszemetek-effektust, noha a fél világ náluk gyártatja a kütyüjeit, ami viszont jó hír: az Apple fel is vette a kesztyűt. Auditok százait zavarta le egy év alatt, és hogy ne érhesse az elfogultság vádja, felkérte a független Fair Labor Association (FLA) szervezetet, hogy ők is világítsák át a kínai üzemeket.

Ennek csaknem két éve már, és az FLA azóta is vizsgálja az üzemekben tapasztalható állapotokat, lassan végére is ér a vizsgálatnak. Eredetileg egy 360 pontos akciótervet dolgoztak ki, ami megszünteti a gyárban tapasztalható rossz körülményeket. Ennek a mai napig 98,9 százalékát sikerült teljesíteni.

Az egyik fő probléma továbbra is a vállalható munkaórák, túlórák csökkentése. Nagyrészt sikerült már leszorítani ezeket a 60 óra/hét szintre, de nehéz, hiszen itt a dolgozók részéről is nyilván ellenállásba ütközik a megvalósítás. Korábban egy dolgozó úgy nyilatkozott az oda látogató újságíróknak, hogy nem szórakozni ment oda, hanem pénzt keresni. A túlóra számára - és sokak számára - fontos jövedelmi forrás.

Screen-Shot-2013-12-12-at-3.55.30-PM.png

A kínai munkaóralimit 49 óra egy héten, a Foxconn célul tűzte ki, hogy ezt is betartatja a jövőben. Ezt nyilván még magasabb órabérekkel tudja kompenzálni, hogy az elérhető maximális fizetés továbbra is annyi maradjon, mint jelenleg. Különben tényleg nem lesz több bevethető munkaerő, ha jön az iPhone 6, az Xbox Two vagy akármi más, amire gyorsan kell reagálni.

Nem véletlen, hogy a kínai cégek már Afrikában dolgoztatnak, és nemsokára a gyártóknak lehetősége lesz China price-on vagy Africa price-on rendelni termékeket. És nem a kínai lesz az olcsó.