Az alaphír: 2014-ben az összes számítógép-eladás fele tablet lesz, és az Android dominálja majd a piacot. Érdekes jóslat, de még izgalmasabb a sztori, ha kifejtjük a számokat, amit én most meg is teszek.
Szóval ezekkel az adatokkal dolgozunk:
A teljes piac tehát 575 milliós lesz. Ez jelentős növekedés 2012-höz, tehát az utolsó teljes, lekönyvelt évhez képest, amikor 352 millió hagyományos számítógépet és 128 millió tabletet adtak el: ezek összege ugyanis csak 480 milliós volt. Ami így elég durván néz ki grafikonilag:
De elég tisztán látszik, hogy a növekedést melyik termékkör hozza, és az sem kérdés többé, hogy a tablet pc-e, hiszen láthatóan épp annak a piacát zabálja fel. Vagyis ha a tabletre pc-ként tekintünk, akkor már nem is felzabálásról, csak korszakváltásról beszélünk.
Haladjunk tovább: a cikk szerint a piac legnagyobb játékosa az Android lesz, az összes eladott tablet 65 százalékán a Google operációs rendszere fut majd, 30 százalék marad az iOS-nek. Ez visszaesés a korábbi évek iPad-dominanciájához képest részesedésben, de nem az darabszámban. 2011-ben ugyanis 32, 2012-ben 58 millió, és a Canalys szerint 2014-ben 85 millió iPad fogy majd. 2013-ra persze még nincs végleges adat, de becsültem valamit az első három negyedév változásai alapján. A végeredmény nyilván torz, hiszen még nem tudtam számolni az Air és a retina mini keltette vásárlási hullámmal. De valami ilyesmi lesz:
Na és most jön az érdekesség: a legnagyobb konkurens ugye az Android, amiből a fenti számok alapján 185 millió darab fogy majd, és ennek a piacnak a legerősebb versenyzője a Samsung, ami a teljes androidos forgalom kábé 31 százalékát egymaga állítja elő. Legalábbis ez volt a helyzet idén, a harmadik negyedévben, szóval a legutolsó rendelkezésünkre álló időszakban. Ezek alapján ha a koreai gyártó nem nő majd sokkal dinamikusabban a piac egészénél, körülbelül 60 millió Samsung tabletet adnak majd el világszerte. Az elmúlt évek alapján számolhatnánk persze dinamikusabb növekedéssel is, viszont az eladott darabszám már most is akkora a Samsungnál, hogy aligha tartható a továbbiakban ugyanez a lendület. De tételezzük fel, hogy mégis meghaladja az androidos piac egészének a növekedését a koreai cég, és 31-ről 35 százalékosra növeli súlyát a teljes forgalmon belül: ebben az esetben 65 millió tabletről beszélünk.
Na most: ha ehhez hozzáadjuk, hogy a Samsung 2012-ben kábé 27 millió számítógépet értékesített, és a koreai gyártónál az iparág egészére vonatkozó eséssel számolunk, akkor kábé 22 milliós darabszámmal kalkulálhatunk 2014-re. Tabletből és számítógépből tehát 85 milliót értékesíthet majd a Samsung.
Nézzük a Macet: 2011-ben 17 millió hagyományos számítógépet adott el az Apple, 2012-ben 18 milliót, és idén, ha csak valami csoda nem történik, 16,5 millió körül lesz a vége (az első három negyedév visszaesését figyelembe véve). Folytatva ezeket a trendeket 2014-ben kábé 15 milliós Mac-forgalomról beszélhetünk. Ezt, és a 85 milliós iPad-forgalmat összeadva egy szép kerek számot kapunk: körülbelül százmillió eszközt értékesít majd az Apple.
Ezzel tehát a világ legnagyobb számítógépgyártója a kaliforniai cég lesz. Ami olyan eredmény, hogy arra valószínűleg még Steve Jobs sem számított, amikor a hetvenes évek második felében belecsapott a lecsóba.
Még egy érdekes táblázat, csak hogy lássuk, mennyire két gyártó dominálja majd a piacot:
Jól látszik, hogy az Apple és a Samsung lesz felelős a teljes forgalom harmadáért, és az összes többi gyártó, ideértve a HP-t, a Dellt, az Acert, a Lenovót, az Asust, és a sok száz apró kis céget, adja majd a maradék kétharmadot. Máris értelmet nyer, hogy miért parázik az összes, klasszikus gyártó és a mögöttük álló Intel.
Hát így.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.