Nagyon kinyíltak itt a kreatív csakrák, azt a mindenségit.

Pár napja volt hír a Bob Dylan Like a Rolling Stone számához készített zseniális interaktív weboldal. Ebben tizenhat csatornát váltogathatunk, miközben szól az 1965-ös sláger, és minden tévés szereplő szája úgy mozdul, mintha Dylannel énekelne együtt.

Aztán jött Pharrell Williams 24 órás klipje. Amikor megnyitod a böngészőben az oldalt, a helyi idő szerint indul a lejátszás, valaki Los Angeles egy meghatározott pontján, egy meghatározott napszakban fakad táncra. Persze bele is tekerhetünk, megnézhetjük, mit vettek fel éjjel háromkor, vagy megkereshetjük Magic Johnson, Steve Carrell vagy Jamie Foxx cameóját.

Screen Shot 2013-11-22 at 15.02.19.png

Mindkét alkotás alatt diszkréten megbújik a vásárlásra ösztönző gomb, egy iTunes ikonnal. Érezhető a nagyvonalúság, nem kell hivalkodni, nem kell villogó popup ablak az arcodba. Ha végigélvezted ezeket a rengeteg munkával elkészített kedvcsinálókat, törjön le a kezed, ha elkezdesz torrentezni.

Mi a célja ennek az egésznek? Nagyon egyszerű: vedd rá az embereket, hogy a te slágered menjen a fejükben. Vegyél rá kétmillió ember egyszerre, hogy mind azt dúdolja, hogy "How does it feel", vagy "bring me down". Ehhez ugye az kell, hogy az adott személy legalább háromszor-négyszer lejátssza magának a számot. Ez elvileg, hagyományos eszközökkel lehetetlen feladatnak tűnik, ezekkel az oldalakkal azonban egy átlagos zeneszerető ember fél órát is eljátszik, közben mászik a fejébe a sláger. Dylan esetében mondjuk ezt élveztem is, Williamsnél levettem a hangerőt. Azért így sem lehet eladni akármit akárkinek.

Aztán mi volt még itt a közelmúltban? Az Arcade Fire is egy ötletes megoldással promózta az új albumát, itt egy okostelefonon és az asztali gépen egyszerre kellett megnyitni egy weboldalt, ami így párosította az eszközöket. A webkamera leolvasta, hogyan tartjuk a telefont, és eszerint világította meg a kijelző bizonyos részeit. A klip így egy titoknak tűnt, amit a júzernek kell felderítenie.

Meg itt volt Van Damme is. Ez mondjuk nem zene, hanem kamion, bár szerintem az Enya-eladások is megugrottak a reklám hatására. Most minden férfi arra szaggatja otthon a heréit, hogy spárgázzon ő is egy lazát.