Tavaly szeptemberben 700 dollár fölött is jártak a papírok, azóta elvesztette ennek a 40 százalékát a cég. Ez Apple-méretben 290 milliárd dollár elpárolgását jelenti, ami körülbelül kétszerese a teljes magyar GPD-nek: néhány hónap alatt annyi tűnt el, amennyinek a megtermeléséért az aktív magyar lakosság két teljes éven át dolgozik.

Joggal merül fel tehát a kérdés a befektetőkben, hogy koppantunk-e már a gödör alján, vagy további esés várható. A USA Today elég szkeptikus a kérdésben, mert a döntések mögött nemcsak a puszta számok, hanem a befektetők pszichológiája is nagy szerepet játszik.

Régebben ugyanis a túlzott optimizmus és csodavárás repítette 700 dollár fölé a részvények árfolyamát, és ugyanezek az érzelmek vezérelték az elemzőket, akik 1000 dollár körüli célárfolyamot jelöltek meg. És most, hogy az Apple 2010. óta semmilyen forradalmi terméket nem dobott piacra, hogy nincs a befektetők előtt csodálatos jövőkép, hogy a cég már nem a legyőzhetetlen, utánozhatatlan csodagyerek, elkezdtek gyengülni a részvények. Ahogy nem feltétlenül a számok katapultálták 700 dollár fölé az Apple-t, úgy most szintén hatalmas szerepe van az érzelmeknek abban, hogy 390 dollárig zuhantak a részvények.

afp-516747043-4_3_r536_c534.jpg

És persze elképzelhető, hogy lesznek itt csúnya számok is: sokan arra számítanak, hogy az Apple rövidesen bejelenti az utolsó évtized első gyengülő negyedévét: könnyen lehet, hogy a 2013-as év eleji számok gyengébbek lesznek a 2012-esnél. És közben erősödik a konkurencia is, a Samsung reklámban és eladott darabszámban is nyomasztja az Apple-t például a Galaxy S4-gyel, a legfontosabb mérföldkő azonban mégis a gyengülést mutató negyedév lehet. Azoknak a befektetőknek, akiknek egy évtized óta először kell elszenvedniük ezt az érzést, jó időre meghatározza az Apple-höz fűződő viszonyát a gyengülés. És ez további esést okozhat az Apple részvényeiben.

Mindebből persze következik, hogy a vállalat nem feleannyit ér, mint fél éve, nem a csőd felé halad, nem feleannyi pénzt termel, mint tavaly, egyszerűen csak megváltozott a befektetők hangulata, ez magyarázza a gyengülő részvényeket. Ebből még csak az sem következik, hogy idén, vagy a következő években elmaradnának a csodálatos új termékek. Az viszont biztos, hogy idő lesz, amíg az Apple visszaszerzi a csalódott befektetők bizalmát. És mivel a zuhanó árfolyam ellenére a bevétel és az irgalmatlan profit érdemben nem csökkent, most már a világ legizgalmasabb újdonságai mellett is nehéz lesz drasztikusan növelni a nyereséget, szóval szinte lehetetlen lesz a korábbihoz hasonló növekedést produkálni a részvényárfolyamban.