Az NPD megvizsgálta a digitális zeneipar 2012-es teljesítményét és 12 ezer vásárló megkérdezése után arra jutott, hogy a piac vitathatatlanul domináns szereplője továbbra is az Apple. Az iTunes Store piaci részesedése 63 százalékos volt a tavaly, ezt követte az AmazonMP3 22 százalékkal. Ha csak az utolsó negyedévre koncentrálunk, még látványosabb az előny: ekkor nyolcvan százalék választotta az Apple-t.

Az elemzőcég szerint tavaly összesen 44 millió amerikai vásárolt legalább egyszer dalt digitálisan, és egy fő átlagosan hat százalékkal költött többet zenére, mint egy évvel korábban.

iTunes11.102012.001.jpg

Világszerte egyébként 5,6 milliárd dolláros forgalmat generált a digitális dalok piaca, a teljes iparág meg 16,5 milliárd dollár körül zárt tavaly. Ez ugyan jelentős visszaesést jelent az 1999-es 38 milliárd dolláros csúcshoz képest, de elmozdulást is jelent a mélypontról: elemzők szerint a tavalyi volt az első év, amikor a digitális technológia nem csökkentette, hanem szerény mértékben növelte a zeneipar összbevételét.

Egyébként én is rászoktam arra, hogy megveszem a dalokat. Aki még nem próbálta, annak érdemes: jó érzés, hogy a pénzem eljut azokhoz a zenekarokhoz, énekesekhez, szerzőkhöz, akiket hallgatok. Ennek csak így van értelme, főleg az olyan előadóknál, akik nem tudnak milliós nézettségű világturnéra indulni, hogy behozzák a lemezkészítés költségeit. Kis klubokban fellépve meg nem lehet megtermelni a hosszú stúdióórák kiadásait. Akkor meg: ha nem vásárolok, eltűnnek a kedvenceim. Fizessetek a zenéért, nem olyan vészes.