Ha rendszeresen előfordul, hogy az iPhone hó vége előtt kimeríti a mobilnetes keretet, de nem tudod, miért, akkor itt egy ingyenes app, ami választ ad a kérdésre.

Októberben a hónap közepén kaptam egy értesítőt a szolgáltatómból, amiből kiderült, hogy túlléptem a 2 gigabájtos mobilnetes keretet. Fogalmam sem volt, hogy mi történt, nem éreztem úgy, hogy többet neteztem volna, mint korábban. Persze biztos volt racionális magyarázat a jelenségre, csak épp nem tudtam, hogy mi az.

Akkor kezdtem el keresni valami olyan alkalmazást, ami rendes statisztikát készít a havi mobilnetes adatforgalmamról, de csak arról, hogy tudjam, melyik résen át távoznak a gigabájtok. Viszonylag gyorsan rá is akadtam az Onavo Countra, ami pontosan azt ígéri, amire nekem szükségem van: monitorozza a 3G/4G-s adatforgalmat és harminc napra visszamenőleg statisztikát készít arról, hogy ki a bűnös.

A program iTunesos értékeléseit olvasgatva sokan elkövetnek egy komoly hibát: telepítés után egyből alapos grafikonokat várnak, pedig a készítők is leírják, hogy néhány napot várni kell, amíg elég adat áll az Onavo rendelkezésére. Onnantól kezdve viszont, hogy mindent magába szívott, nincs megállás.

Screen Shot 2013-01-06 at 9.16.47 AM.png

Egyetlen para lehet csak a programmal: telepítés után az Onavo szerverein keresztül halad az adat, ott történik a megabájtok számlálgatása. Ez egy bizalmi kérdés, a készítő a honlapján esküdözik arra, hogy az adatforgalom névtelen és nem tárolják az információkat, de azért érdemes tisztában lenni a technikai részletekkel.

Ha túltesszük magunkat a parán, egy csomó izgalmas infóhoz jutunk. Ott van például az összesített nézet, ahol csökkenő sorrendben látjuk az adatforgalomért felelős programokat. Nálam például egyértelműen a Safari viszi el a legtöbb adatot, de ezzel a 6-700 megabájtos utolsó harminc napos adatforgalommal nem kell aggódnom, bőven a 2 gigabájtos kereten belül maradok. És meg tudjuk nézni időszakra bontva is a programokat, hátha nem általában zabál sokat valamelyik app, csak egy bizonyos héten pörgette túl magát.

2_2.jpg

Akárhogy is, ha megint kapok egy figyelmeztető sms-t, elég lesz megnéznem a programot és tudni fogom, hogy mi szívta le az adatkeretet az iPhone-ról.