almalé és kungfu Rólunk

Napokon belül jöhet az iTunes Match

Rövidesen a magyarok is legálissá tehetik teljes zenegyűjteményüket évente 7,5 ezer forntért.

Biztos észrevettétek, hogy azokban a régiós országokban, amikben elérhető az iTunes zeneáruház, Magyarországot leszámítva mindenhol megjelent már a Match. Ez a szolgáltatás a gyűjteményünk minőségének javítására és annak kifehérítésére jó: fizetünk évente 25 eurót, amiért cserébe az összes dalt, amit felismer az Apple a könyvtárunkban, lecseréli egy jobb minőségű, jogtiszta, másolásvédelemtől mentes verzióra.

Elvileg mindenki jól jár: a felhasználó örül, mert tisztábban szólnak majd a dalok, ráadásul egy megfizethető összegért cserébe elmondhatja magáról, hogy támogatta kedvenc zenészeit. De jól járnak az előadók, szerzők is, hiszen olyan bevételre tesznek szert, amiről már bizonyára lemondtak: a júzerek elkezdenek fizetni a letorrentezett dalok után.

Korábban már írtam egy posztot a hazai helyzetről, amiből kiderült, hogy Magyarországon azért nem jelent meg még a szolgáltatás, mert nincs elég magyar dal az iTunesban, nincs mi alapján felismerni a hazai előadók dalait a felhasználók gépein, tehát a mi zenészeink nem nagyon részesülnének a Match bevételeiből. Most egy kicsit árnyaljuk a képet.

Egyrészt, bár ezt már mindenki bizonyára sejtette, az Artisjus és az Apple között a tárgyalások jó ideje folynak. Pontos részleteket nyilván senki sem árul el, de a lényeg, hogy nem lógatták a lábukat az elmúlt hónapokban.

Fontos látni, hogy szokás szerint az apró, széttöredezett piac jelenti a problémát.

Meg az iTunes valódi üzleti modellje, amiről azt hihetnénk, hogy az előadó és a vásárló szinte közvetlen kapcsolatban áll egymással, valójában rengeteg szereplő van közöttük: több, mint a régi, cd-s időszakban volt.

A dalok ugyanis nem úgy jutnak a boltba, hogy a jogtulajdonos elküldi azt az Apple-nek, és már mehet is a letöltés: az Apple kész csomagokat vásárol fel az úgynevezett tartalomaggregátoroktól, ezernyi előadó milliónyi dalával. Valójában csak a tartalomaggregátorok tárgyalnak a jogtulajdonosokkal, ezek vásárolják fel a kínálatot és adják át az Apple-nek. Csakhogy: hiába van magyar tartalomaggregátorok, például a WMMD.hu, még ezek is túl kicsik ahhoz, hogy az Apple ingerküszöbét megüssék, éppen ezért a hazai szolgáltatóknak előbb meg kell egyezniük valamelyik nagy, nemzetközi tartalomaggregátorral, például az IODA-val, hogy azon keresztül végre bejusson a magyar kínálat a Store-ba.

Mivel azonban itthon nagyon sok kézben, képviseletben vannak a szerzői jogok, néhány hazai szereplő még ahhoz is túl kicsi, hogy egy nemzetközi aggregátor leüljön vele tárgyalni, így roppant bonyolult a magyar kínálat elérhetővé tétele. Még aki be akar jutni a Store-ba, az is csak nagyon nehezen tud.

A hazai jogi képviselők nyilván megpróbálnak segíteni ebben a helyzetben, hiszen nekik az az érdekük, hogy az iTunes tele legyen magyar előadók dalaival. Diktálni nagyon nem tudnak az Apple-nek, hiszen annak akkora a súlya: jön, átadja a szerződést, amit alá kell írni, mert ez a hazai felhasználók, de még az előadók, jogtulajdonosok érdeke is. Ugyanakkor mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a feltételek elfogadása mellett a lehető leggördülékenyebb legyen a magyar előadók beszivárgása a Store-ba, hogy végre tárgyaljon a magyar aggregátorokkal az Apple.

És persze egyeztetni kell még a nemzetközi szerződéseket is a hazai joggal.

Ez nagy meló, de a végéhez közelednek. Állítólag napokon, legrosszabb esetben egy-két héten belül várható a Match hazai megjelenése, amivel nemcsak egy tök jó szolgáltatással leszünk gazdagabbak, de egyúttal egy rakás magyar előadó is felbukkan a bolt kínálatában.



Így irt vírust az Apple

Az Apple múlt héten kinyomta magából a Flashback nevű trójait eltávolító eszközét. A tool sima javás Software Update-tel mászik fel és fut le, de letölthető közvetlenül a honlapról is. Noha úgy tűnik, szent a béke, és mindenki örülhet, érdemes az eset után elgondolkozni, mi is történt itt.

Az már világosan látszik, hogy az Apple a vírusirtás kérdéséhez is a saját módszereivel közelít. Szerintük a vírusirtó akkor jó, ha

- a rendszerfrissítésekkel együtt érkezik, vagyis a felhasználónak nem kell másik csatornát figyelnie

- a frissítés letöltése után automatikusan fut le, nem kell kicsomagolni, frissíteni, elindítani semmit

- ha megtalálja a kártevőt, automatikusan kivégzi, és erről egy ablakban értesít minket. Ha nem talál semmit, nem zavar semmilyen üzenettel.

Ez a folyamat új a vírusirtó alkalmazásokhoz szokott szemeknek, ahol választunk deep scan meg ki tudja, milyen scan között, amikor meg fertőzést talál a program, megkérdezi, hogy mit csináljon vele. A kérdés láttán meg az egyszeri felhasználó feltolja a szemüvegét a homlokára, úgy hunyorog. Persze ezek az alkalmazások nem "fajspecifikus" vírusölők, hanem rengeteg kártevő ellen fel vannak készítve, vagyis összetettebb rendszerek. De ha az Apple egyszer ilyenek beépítésére kényszerül az operációs rendszereibe, akkor biztosra veszem, hogy a mostani úton jár majd.

Az Apple-nek egész más tanulságok a történetben:

- felül kell vizsgálni a "nincs szükség vírusirtóra az OS X-ben" kijelentését

- a segítség későn érkezett. Az Apple lassú volt, amikor a javás frissítést kellett volna kiadni a felhasználóknak, és lassú volt akkor is, amikor a malware eltávolítására került a sor - már több mint egy héttel korábban tudta mindenki, milyen fájlokat kell törölni az eltávolításhoz, vírusvédelmi szakértők pedig még sokkal korábban tudhatták, hogyan lehetne megelőzni a terjedést. Az Apple a felhasználóival egyszerre kapkodta a fejét.

- ki kell találni, mi lesz azokkal, akiknek ez az eltávolító eszköz nem használható (nem Liont használnak például), vagy nem jutott el hozzájuk az üzenet, a Software Update-et meg rendszerint inkább kilövik. Fel kell mérni, hány gép maradt fertőzött.




süti beállítások módosítása