Rostás Attila december elején írt nekünk levelet, amiből kiderült, hogy többek között az Appleblog hatására váltott át pc-ről Macintoshra. Összeszedte a tapasztalatait, ezeket olvashatjátok a következőkben:

Több mint 20 év pc -zés után vettem magamnak egy Apple Mac minit.

Miért éppen minit? Ez lehetne az első kérdés. Nos, tudni kell, hogy sokat fotózom. Olyan gépet szerettem volna, ami a képek feldolgozására eléggé gyors, és elég nagy tárhellyel rendelkezik. A fotó könyvtáram már több mint 500 GB. Így a középső minit választottam, amiben négymagos I7 -es processzor van és 1TB háttértár. Laptop esetében ez a teljesítmény a 15" MacBook Proknál kezdődik valahol 600 eFt környékén. A Mac mini kevesebb mint ennek a fele.

IMG12183_1.jpg

Valójában persze a Mac mini is egy laptop, bármilyen meglepő is. Ez egy olyan laptop, amihez nem jár képernyő, billentyűzet, touchpad és akumlátor. De a benne található processzor a laptopokhoz való csökkentett energiafelhasználású sorozatból van, és a winchester is 2,5" -es méretű. Ezért tud ilyen kicsi lenni.

Múlt héten a fekete péntek alkalmából leárazás volt az Apple -nél. Így egy picit olcsóbb volt egy napig.

A meglévő régi 20 " -as monitort, billentyűzetet és egeret csatlakoztattam hozzá. Az Apple monitor csodálatosan néz ki a boltban, de még az egynapos árleszállítás alatt is 275 eFt -ba kerül. Amúgy is valahogy jobban kedvelem számítógépek esetében a 4:3 -as monitorokat a 16:9 -hez képest. A fotók egy része álló formátumú, amik aztán a 16:9 -es képernyőn nagyon picik lesznek. Internetet is szerintem jobb olvasni 4:3 -ban.

IMG12185_1.jpg

Windowsról áttérve az első benyomások vegyesek. Bár lehet, hogy ez részben abból a pszichológiai tényből származik, ha magas elvárása van a fogyasztónak egy termékkel kapcsolatban, akkor ott könnyű csalódást okozni. Gondoljunk csak bele, ez úgy működik, hogy ha valamit alacsony elvárással vásárolsz és közepes minőséget kapsz, akkor már örülsz. Míg ha magas elvárásod van egy termékkel kapcsolatban, és találsz benne problémákat, akkor már csalódott leszel.

Szép a design, a csomagolás. Rendkívül gondosan vannak elhelyezve rajta a csatlakozások is. Technikailag nagyon igényesnek tűnik. Mérnöki szemmel nézve egyszerűen tökéletes. Ehhez képest a PC -s világban majdnem minden olcsó igénytelen gagyi.

Kicsomagolás után rácsatlakoztattam a meglévő monitorra, aminek a felbontása 1600*1200. Bekapcsolás után, teljesen meglepő módon, égvilágon semmit sem kellett állítgatnom. Rögtön elindult ezzel a régi monitorral, minden beavatkozás nélkül, teljes felbontásban. Ennél azért sokkal rosszabbra voltam felkészülve, amikor ráraktam a HDMI - DVI átalakító kábelre. Nagy összegben fogadtam volna, hogy nem lesz ilyen egyszerű. Utána nagyon szépen végigvezetett a gép a bejelentkező procedúrán. Tavaly egyik kollégám új MacBook Air -jénél már megtanultuk, hogy a mail címnél a "@" az "ALT Q" úgyhogy most ezzel sem volt gondom. Akkor ez jó pár percre felfüggesztette az első ismerkedés folyamatát.

Viszont a WIFI -re bejelentkeznie nem sikerült. Ezen a ponton megakadtam legalább 10 percre. Megtalálta a hálózatot, csak nem volt hajlandó bejelentkezni és nem tudtam tovább lépni. Végül kínomban bedugtam az Ethernet kábelt, és arról elindult. Sőt, a bejelentkezés után kiderült, hogy meglepő módon egyszerre a wifi és az ethernet is működik. Ha ezen a ponton lekapcsoltam az ethernetet, akkor már ment tovább wifi -vel. Kikapcsolás és újra bekapcsolás után továbbra is wifi problémák jelentkeznek. Meglepő, mert az ipad -el minden ok.

IMG12192_1.jpg

Használat: elég szokatlan Windows után. Az első sokkot az okozta, hogy az egér görgető billentyűje fordítva működik, mint a Windows-nál. Meglepő módon, ha lefelé tekerem a gombot, akkor lefelé scrollozódnak a dolgok és nem pedig felfelé, mint a Microsoft operációs rendszerénél. Végül is az Apple által preferált irány tűnik utólag átgondolva logikusabbnak, de ezt akkor sem bírtam megszokni. Szerencsére két óra múlva megtaláltam a beállítások között, hogyan lehet ezt megfordítani. Azóta ezzel boldog vagyok, csak kicsit lelkiismeret furdalásom van, mert most már butaságnak tűnik, hogy ha lefelé tekerem a gombot, akkor miért várom el, hogy felfelé gördüljön minden.

Összegezve a +/- dolgok eddig:

+ Nagyon szép alul a dokknak nevezett ikongyűjtemény a programok indításához. Ennek működését és a benne elrejtett grafikai finomságokat mindig élmény látni.

- Az alsó ikonokhoz képest elég béna a felső menüsor. Ez olyan, mintha 20 évvel azelőttről maradt volna itt.

+ Nagyon átgondolt, profi színkezelés. A monitor kalibrációt nem felejti el alvó üzemmód után sem a Windows -al ellentétben. Fotók feldolgozásánál ez nagyon fontos.

- Az iPhoto képnézegető program szerintem borzalmas. Nagyon hosszú ideig importálgatja az ember képeit. 50 Gbyte képállomány mellé még gyárt több mint 10 Gbyte egyébb információt és utána még további órákig képes azzal szórakozni, hogy megpróbálja a képekről kigyűjteni a rajta szereplő arcokat. Aztán kiírja, hogy talált 6500 arcot, írjam oda alá a neveket. Normálisak ezek? Ezt a hülye funkciót még kikapcsolni sem sikerült. Még nem mertem a többi fotót ráengedni a programra. Nekem olyan képnézegető kéne, ahova nem kell importálgatni semmit.

+ Az Adobe Lightroom a négymagos processzor miatt nagyon gyors. Persze lehet, hogy a régi, 5 éves CoreDuo -s IBM ThinkPad -hez képest, amin eddig használtam, manapság már minden gyors lenne.

+ Nyomtató installálás egy álom. Magától rátalált a hálózatra rákötött nyomtatóra, felismerte és installálta azt. Windows esetében előtte 10 perc kutatás az interneten, hol a legfrissebb driver.

- File kezelés windowshoz képest borzalom. Annyira el akarja dugni ezt a felhasználó elől, hogy az már helyenként idegesítő. Mennyi üres hely van a winchesteren, azt valahol a beállítások környékén tudom megtalálni.

- Nem megy a Home, End gomb és a Ctrl C, Ctrl V sem, továbbá a Ctrl gombbal való file kijelölés sem. Lehet, hogy van ezeknek valami Mac megfelelője, egyelőre nem tudom.

+ Mission Control nagyon jó ötlet.

- Safari böngészőnél miért kell felül egy teljes sort elfoglalni a három pici ikonnal (szemüveg, könyv, meg még a top sites)? Miért nem fért ez be a többi ikon mellé? Az internet explorer szebben néz ki. Sokkal letisztultabb.

- Szoftver update: Kiírja, hogy frissítsem az iPhoto-t. Elindítom a frissítést, erre kiírja, hogy töltsem le a 8.2 -es operációs rendszert, mert 8.1 van a gépemen és azzal nem megy. Ennek állítólag ott kell lennie a szoftver update -ek között, de persze ott nincs.

- Mailnél nem sikerült átállítanom, hogy a kimenő leveleket az IMAP esetében abba a könyvtárba tegye, ahol eddig is gyűjtöttem.

Ezek voltak az első benyomások az ismerkedés után. Barátaimtól aztán kaptam pár okos tanácsot, magyarázatot ezekre. Sikerült beállítani a Mailben a kimenő levelek könyvtárát. Pár nap használat után tényleg megjelent az AppStore alkalmazásomban a 10.8.2 -es Mountain Lion így már el tudtam végezni a megfelelő frissítéseket.

File kezeléshez letöltöttem a ForkLift nevű alkalmazást. Ez már majdnem olyan komfortos, mint mondjuk egy total commander a windows -os világban. Egyébként magyar fejlesztés. Büszkék lehetünk rá.

Jó képnézegető szoftvert, mint mondjuk a pc -s környezetben, a Faststone image viewer, vagy Irfan View, még mindig nem találtam. Letöltöttem az Xee -t és barátkozom vele. A beépített cuccnál jobb.

A felső menüsorról megtudtam, hogy az tényleg több mint 20 éves fejlesztés. Leginkább akkor tud probléma lenni, ha valaki több monitoros rendszerben használja a gépet. Egyik monitoron megy mondjuk az alkalmazás és a hozzá tartozó menühöz pedig a másik monitorra kell visszamenni az egérrel. Elég furcsa.

Mostanában a magyar helyesírás ellenőrzőn szenvedek. Ilyen ugyanis eredetileg nincs az Apple saját szövegszerkesztőjéhez, a Pages –hez. Van egy ingyenes letölthető megoldás, amit már felraktam, de még ez sem megy tökéletesen. Pedig elvileg mindent beállítottam.

Több mint 1 hét után, a nyilvánvaló problémák ellenére, a Mac kezdi magát egyre jobban megkedveltetni. A kis készülék szép, gyors, csendes, jó a színkezelése. Úgyhogy mostanában elkezdtem nézegetni az Apple saját billentyűzetét és a meglévő egér helyett is gondolkodom valami almás megoldásban. Véleményeket olvasgatok az Apple Magic mouse -ról, illetve a Magic tracpad -ről. Az első Mac -es hét élményei így alakultak.

Pár megjegyzés: a Ctrl+akármi gombokat jó eséllyel tudod a commad+akármi gombokkal helyettesíteni. Ctrl+V=Command+V.

Vannak remek helyesírás-ellenőrző megoldások Macre, részletek Józsinál

A szkrollozás csak a Mountain Lionnál fordult meg, korábban pont úgy volt, mint Windowson. Vagyis ott volt úgy, mint Macen. A változás mögött az OS X iOS-esítése áll.

Az iPhotónak van néhány marhasága, és az első néhány indításnál valóban sokat szöszmötöl, de egy idő után elkezdi érezni a bugit, és ha megérted a koncepciót, szeretni fogod. Könnyebben találod meg a fotóidat, mint bármelyik másik programmal, persze sok kép mellett a sok memória és az ssd javasolt. Különben extrém szemét módon lassú lesz.

Safarinál beállítható, hogy minden egy sorban jelenjen meg. View/Customize Toolbar.

A Software Update időnként tényleg kicsit problémás, még nem működik tökéletesen, néha lassan reagál.

Azóta hogy tetszik a gép?