A most már jellemzően iOS-eszközökről (és bizonyos Macintoshokról) elérhető AirPlay egy tök hasznos funkció, amit olyan régóta használok, hogy eleinte még nem is AirPlay-nek hívtuk: AirTunes volt a neve.

Az Airport Expressemmel kezdtem el használni főként arra, hogy a számítógépemet található zenéket vezetéknélküli kapcsolaton keresztül küldjem át a wifi-routerbe dugott hangszórókba. Ültem a fotelben, nyomkodtam a Mac távirányítóját (akkor még volt ilyen) és néhány másodperc múlva megszólalt a zene.

Ugyanerre a feladatra azóta valamivel összetettebb rendszert használok, de a végeredmény ugyanaz: az iTunes Match-re előfizetve a felhőben tárolt zenéimet közvetlenül érem el az Appe TV-vel, ami a tévén keresztül a házimozival összekötve játssza le a zenéket.

Végül is pont ott tartok, ahol öt éve, csak megvettem még néhány eszközt és előfizettem egy szolgáltatásra, hehe.

Persze az Apple TV és a Match ennél sokkal többet tud, ahogy az AirTunes-ból AirPlay-ben öltöztetett jóság is sokat okosodott: most már akármilyen médiát, zenét, fotót, filmet, sőt, az iPad kijelzőjének a képét is át tudjuk vele küldeni, de csak wifi-n keresztül.

A legújabb hírek szerint azonban szeptember 12-én ennek vége: az új iPhone premierjével egyidőben ugyanis bemutatják az AirPlay Directet, ami képes wifi nélkül is kapcsolatot teremteni az eszközök között. Elvileg a munkában résztvevő készülékek saját hálózatot építenének ki Bluetooth 4-en keresztül. Ezzel egyúttal megoldást kínálnak arra a problémára is, hogy az új iPhone-kábel nem lesz kompatibilis az eddig használttal, így számos dock és hangszóró nem tud majd csatlakozni a mobilhoz. Persze az AirPlay Direct csak akkor enyhíti ezt a jelenséget, ha az említett dock és hangszóró képes Bluetooth-on keresztül is fogadni a jelet.