Amikor új operációs rendszert telepítünk, általában gördülékenyebbnek érezzük a korábbinál. Ennek több oka van.
Egyrészt tiszta lappal kezdünk. Valójában persze update-eken át hordozzuk magunkkal azt a sok marhaságot, amivel évek alatt megtömtük az operációs rendszert, de egy új OS X akkor is számtalan új elemet hoz magával, egyúttal lecseréli a régit. Remek példa erre a QuickTime, ami nálam Lion alatt már el sem indult, ellenben tökéletesen hazavágta a rendszert, és ezen még az újratelepítés sem segített. 10.8-as alatt viszont minden flottul működik, és a háttérben még több száz hasonló változás történt.
A másik ok pszichológiai: az újat gyorsabbnak akarjuk érezni, ezért gyorsabbnak is fogjuk érezni. Pont.
És itt a harmadik, amit az Ars Technika derített ki: a Mountain Lion grafikus alrendszerén annyit reszeltek, hogy az már a tesztprogramokban is kimutatható változást hozott. Szóval tényleg gyorsabb, alanyi jogon.
Első körben a Geekbench-et futtatták le, ezt tettem én is telepítés után, a program azonban nem mutatott értékelhető változást, a pontkülönbség egy százalékon, tehát hibahatáron belül mozgott.
Ezután szofisztikáltabb programokat vettek elő, például a Cinebench 11.5-öt, ami érdekes változásokat mutatott: a processzorteljesítmény 3 százalékkal csökkent, az OpenGL-tesztet viszont 4,5-9 százalékkal hatékonyabban végezte el a rMBP attól függően, hogy a GT 650-es vagy a HD4000-es grafikus gyorsító volt az aktív.
És tíz százalék már érezhető: az OS X erőteljesen épít a gpu-ra, rengeteg olyan esemény történik a szemünk előtt, amivel a grafikus gyorsító és nem a cpu dolgozik, szóval egy ekkora ugrás a teljesítményben érezhető javulást hoz a felhasználói élményben.
Az Ars Technika egyébként kiderítette azt is, hogy mi a változás oka: az Apple komolyan átalakította az OS X grafikai alrendszerét, leporolta a meghajtóprogramok és az OpenGL közt elhelyezkedő interfészt, hogy ezzel készítse elő az OpenGL 4.2-es érkezését. Az OS X ugyanis jelenleg csak a három éves, 3.2-es verziót támogatja, ami világosan látszik, ha a Mountain Lion grafikus teljesítményét az ilyen szempontból korszerűbb Windows 7-eséhez hasonlítjuk: tíz százalékos a lemaradás, ami azért elég jelentős:
Ugyanakkor a Mountain Lionban bekövetkezett változás elvileg lehetővé teszi, hogy az OS X OpenGL-támogatása ezentúl gyorsabban frissüljön, és ne legyenek szopóágon a Mac-felhasználók.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.