Már írtunk egyszer erről az appról, pontosabban widgetről - Csabának is nagyon tetszett, és időközben nekem is az egyik leghasznosabb elem lett a Dashboardon. A tavaly nyári "piacra dobás" óta eltelt egy kis idő, így megkérdeztük Hosszú Zoltán dizájnert, az app készítőjét, mik a tapasztalatok.

A widgete ugyanis nemzetközi porondra készült: a Google Analytics statisztikáit mutatja meg a Dashboardon, gyorsan és pontosan annyi információt, amennyit kell. Akinek van saját blogja, weboldala, tudja, hogy a statisztikák nyomon követése milyen kényelmetlen tud lenni a böngészőből. Így viszont egy Dashboard megjelenítéssel már az Egy nap a városban és az Appleblog egyhavi statisztikái rögtön látszanak, az egeret az adott nap fölé húzva megkapok minden infót, amire azonnal szükségem van.

Át is adom a szót Zoltánnak, aki megosztott velünk pár részletet a fejlesztésről és az eredményekről, valamint arról, hogy a GAget elkészítésére is hatással volt az Apple filozófiája:

 

Az alap sztori az, hogy mivel nekem is van saját oldalam, meg pár másik, aminek az analitikájához van hozzáférésem, elkezdtem keresgélni valami jó kis widgetet ami valami gusztusos formában tud megjeleníteni Analytics adatokat. Korábban használtam a Dashalytics nevű widgetet, de elég sok probléma volt vele (sokszor nem frissültek az adatok; sok mindent tud, de ronda), nem voltam vele megelégedve. Elég régóta használom viszont a Dribbble-t, jó kis oldal, és ott találtam rá Adrian Kenny Analytics widgetjére, ami elég szépen ki van dolgozva, viszont nem ad elég adatot és szintén sok hülyeséget mutat összehasonlítva az Analytics-szel. Kicsit csalódott voltam, hogy nem volt rendes eszköz, ami tud elég adatot és még igényes is.

Mivel ráértem egyik nap, papírra skicceltem kicsit, hogy milyen lenne az ideális widget számomra. Pár nappal később pedig csináltam hozzá egy látványtervet is, ami elég sok embernek tetszett, szóval elkezdtem utánanézni, hogy hogy is kell widgetet fejleszteni. Nagyon megörültem, mikor kiderült, hogy sima HTML + JavaScript + CSS az egész, ezzel pedig nap mint nap foglalkozom, ezért neki is álltam.

Az Apple az Xcode csomagban ad egy Dashcode nevű alkalmazást, ami pont ilyen kis widgetek fejlesztésére való. Van benne egy-két bug (amikor megnyitom egyszer az appot be kell zárni benne minden megnyitott fájlt, mert különben egy widget indításnál beszarik az egész), de különben teljesen jól használható erre a feladatra. Ha az ember megírja a widgetet, akkor utána abból lehet egy buildet készíteni, ami a tulajdonképpeni widget fájl, de ez kb csak egy zip fájl (jobbklikk Show package contents), mert nincs semmilyen fájl levédve vagy titkosítva benne, bárki belenézhet, hogy hogyan is működik.

Az Analytics API-jával volt egy-két nap szívás, de nagyjából másfél hét volt a fejlesztés, ilyen kis délutáni-esti projektként, és augusztus 9-én fel is került weboldallal, mindennel együtt.

Azóta mondhatni elég sikeres lett, érezhetően növelte a weboldalam látogatottságát és a megkereséseket. Jelenleg 33 000 letöltés fölött jár, de ebben benne vannak a frissítők, mivel semmilyen személyes információt nem tárolok a letöltőkről. Tippelni tudok csak az aktív használók számáról, de nagyjából 8000 ember körül mozog, akiknél fel van telepítve és frissítenek is általában. Sok nagyobb oldalon megjelent már (MacStories, Swiss-Miss, WebAppers, Beautiful PIxels), amik mindig hoznak jó pár új letöltőt.

Az előző update-ig úgy működött a widget, hogy minden egyes megjelenítéskor ellenőrizte, hogy van-e frissítés, tehát minden Dashboard megnyitáskor, és ehhez a szerveremről kér információt, és szólt a rendszergazdám, hogy a napi 100 000 fájllekérés egy kicsit sok, úgyhogy kezdenem kellett valamit, most egy kicsit visszavettem ebből a gyakoriságból.

Vannak még további dolgok, amiket szeretnék fejleszteni (pl. a frissítés egyszerűsítése, esetleg automatizálása -- de ez egyelőre nem tűnik megoldhatónak; iOS verzió). Mindenképpen a leglényegesebb dolog, amit szem előtt szeretnék továbbra is tartani, az a "fókusz". Nem azt akarom ugyanis, hogy az emberek egy mindenféle funkcióval teledobált widgetet/appot kapjanak, hanem tényleg azokat a funkciókat akarom integrálni, amik az átlagfelhasználó számára fontosak. Akit a mélyebb analitika érdekel, úgyis belép Analytics-be. Kicsit úgy próbálom felfogni az egész fejlesztést, mint ahogy az Apple fejleszti a dolgokat: majd én megmondom mi kell, hiába mondják páran, hogy milyen jó lenne pl a widgeten a top referens oldalakat mutatni, meg a keresési kulcsszavakat; nem fog bekerülni, mert nem erre való a Dashboard. Az iOS verzióban egy kicsit nagyobb mozgásterem van, de ott is hasonló az elképzelés. Fókusz.

A kávék (adományok) pedig egész gyakran jönnek, kb hetente jön egy-kettő, a legtöbb €3-10 közt mozog. Mondjuk volt már egy magyar srác is, aki elküldött 100 forintot (€0.3), amit a Paypal egy az egyben levont utalásért. Ő nem kapott "köszönöm a kávét" levelet. :) Pontos összeget nem szeretnék mondani mennyi jött be, de ahhoz képest, hogy az egész widgetet magamnak kezdtem el fejleszteni, egész jó zsebpénz lett belőle :P Megélni semmiképp nem lehet belőle, kevés a Dashboardot használók aránya, azok pedig még kevesebben vannak, akik fizetni is hajandóak lennének egy widgetért. Pont ezért van ilyen "becsületkassza", vegyél nekem egy kávét, ha tetszik a dolog :)
 

Én vettem már egy kávét Zoltánnak, hajrá.