Két elemzés is megjelent a napokban az amerikai piacról. A a Gartneré, meg az IDC-é is elég megbízható szokott lenni, néhány százaléknyi eltérés azonban van a két adatsor közt, és ez bizony egy teljes helyezést ér: a Gartner szerint az Apple csak az ötödik legnagyobb gyártó Amerikában, míg az IDC a negyedik helyre hozta a kaliforniai céget.
Íme a két adatlap:
Tény, hogy óriási különbségek vannak az adatsorok között, az egyiken például 25, a másikon 42 százalékot zuhant az Acer, gondolom főleg annak köszönhetően, hogy elmúlt a netbookláz (végre!), az emberek inkább tableteket vesznek, ami érzékenyen érinti az olcsó laptopokra specializálódott távol-keleti céget.
Az viszont tisztán látszik, hogy az Apple mindkét elemzőnél elég jól vészelte át az első negyedével: miközben a piac 6-10 százalékkal csökkent, az Apple 10-19 százalékkal nőtt, ami önmagában is óriási eredmény.
De nézzük kicsit más szemszögből ezt a dolgot, hogy érezzük, még súlyosabb ellépés történt itt: a piac egésze ugyanabból az okból gyengült, amiért az Acer. Egyszerűen elfogyott a levegő a netbookok körül, eddig az olcsó, gyenge minőségű laptopok pörgették a keresletet, de az utóbbi hónapokban drámaian visszaesett az érdeklődés, ami az egész iparágat magával rántotta. Az egész iparágat, csak az Apple-t nem, a kaliforniai gyártó ugyanis nem forgalmazott ebben a termékkategóriában semmit.
A nyereség viszont kétszeres: ha csak a pc-piacot nézzük, akkor is látjuk, mennyire bevált ez a stratégia az Apple-nek, ezekben a számokban azonban pont azok az eladások nem látszanak, amik hazavágták a netbookpiacot: a tableteké, ahol viszont az iPadnek hála lényegében egyeduralkodó az Apple.
A számok tehát önmagában is hatásosak, de ha mindegyik gyártó eladásaihoz hozzáadnánk a tabletforgalmat is (és miért ne tennénk, ha egyszer ez a kategória látványosan a pc-piacot gyengítette), már elképesztő magasságokban lenne a teljes piachoz képes az Apple.
Steve Jobs megint ellopta a show-t, és azzal, hogy az Apple tökéletesen szembe ment a piaci trendekkel, egyedüli győztesként került ki ebből az összecsapásból. És az elemzéseket figyelembe véve úgy tűnik, hogy még évekig az Apple döntése lesz a nyerő, mert a tabletpiac csak nem akar kifújni, vagy gyengülni.
Magyarósi Csaba
2011.04.14. 07:41
Címkék: iphone 4
Mégis lesz idén iPhone 5, szerintem a fehér modellt fogják így hívni, és a közelgő premier egyben magyarázatot ad arra is, hogy miért csúszik év végére, 2012 elejére a teljesen új telefon piacra dobása: valószínűleg olyan erőforrásokat emésztett fel a fehér szín kikeverése, hogy egyszerűen nem volt szabad ember, aki össze tudott volna rakni egy új hardvert is.
Mindenesetre a Bloomberg szerint az Apple a következő néhány hétben elkezdi árulni a tavaly nyáron bejelentett fehér iPhone-t, állítólag mindkét amerikai szolgáltatónál felbukkan a készülék, arról nincs hír, hogy hozzánk mikor fut majd be.
Sorbanállás, valaki?
Magyarósi Csaba
2011.04.13. 12:05
Címkék: apple tv
Apple TV-nek, annak. Legalábbis ezt állítják a pletykák, mert hivatalos válaszokból egyelőre nincs sok: annyit lehet tudni, hogy az Apple egy óriási adatközpontot hozott létre Észak Karolinában, és hogy hasonlókra készül az Egyesült Államok és Európa több területén is, meg hogy 12 millió gigabájtnyi adattárolót rendelt, de hogy pontosan minek, arról nem szólnak a hírek.
A Piper Jaffray elemzőjének a fejében azonban kezd összeállni a kép.
Elég volt leporolni egy másik pletykát, az Apple TV-t. Nem azt a kis dobozt, amelyiket már most is meg lehet vásárolni, hanem azt, amit a hírek szerint rövidesen piacra dob az Apple: a valódi tévét, ami nemcsak jóminőségű, nagyfelbontású képet jelenit meg, de ami egy rakás szolgáltatást is a felhasználó kezébe ad. Olyasféle technológiai ugrásra kell készülni a tévékategóriában, mint amekkorát az iPhone jelentett annak idején a mobilok között.
Az elemzők szerint ezekbe a készülékekbe belekerül a mostani Apple TV összes funkciója, tudja majd rögzíteni a tévéadásokat, az iTunes-on keresztül lehet majd elérni a tévéadókat, filmeket, sorozatokat, és az App Store-ból 1080p felbontású játékokat tudunk letölteni rá. És ebben óriási pénz van, a szakértők szerint egy tízdolláros havi előfizetői díjjal 118 milliárdról 150-170 milliárd dollárra tudná növelni 2012-es bevételét az Apple, de az tisztán látszik, hogy nemcsak a hardvert kell megépíteni, ki is kell szolgálni azt.
És elvileg erre lennének jók ezek a hatalmas adatközpontok. Nem én mondom, hanem az elemzők, de logikusnak tűnik.