Költözünk Dórával, épp a dobozolásnál tartunk. Ilyenkor az életed felét kidobod a kukába, mert rájössz, hogy nem is volt rá szükséged. Sőt, az életed felét már el is fejeltetted. Előkerült vagy hetven kiló újság is, olyan lapok, amiket még el akartam olvasni, amik valamiért érdekesek voltak, de már mind aktualitásukat vesztették. Ezeket szívfájdalom nélkül dobom ki a kukába (persze a teljes 1997-es PC Guru érinthetetlen), csak azokat hagyom meg, amikbe írtam: Elle Man, Playboy, ilyesmi.
Kezembe akadt egy 2010. februári IT-Business is, nem is tudtam, hogy került hozzám, aztán átlapozva ezt találtam:
Kiderült, hogy az akkor még nem is kapható, és csak pár nappal a cikk leadása előtt bemutatott iPadről vitatkoztam benne az Acer Magyarország vezetőjével, Majoros Miklóssal. Igazából egyikünknek sem volt elképzelése arról, hogy mire lesz majd elég a tablet, a sajtó mindenesetre fanyalgott, és erre próbáltunk reagálni, elmondani, hogy meddig juthat a dolog.
Én a rossz előjelek ellenére is azt mondtam, hogy az iPad forradalmi eszköz, ami olyan könnyűvé, élvezhetővé teszi a számítástechnikát, amilyennek a kezdetek óta lennie kéne, csak hiányzott a megfelelő technológiai háttér.
Majoros Miklós lényegében bukást jósolt a termékkategóriának, mert a felhasználók nem akarnak majd áttérni rá, mert nincs rá szoftver, mert drága, és mert különben is: ott vannak a netbookok, azok használhatóbbak, éppen ezért a tablet nem lesz képes befolyásolni a netebook-piacot.
Azóta eltelt közel két év. 2010. első negyedévében még nem is nagyon létezett a tabletpiac, netbookból viszont 7,1 milliót adtak el: a legnagyobb játékos az Acer volt, közel kétmilliós darabszámmal.
Mára egészen megváltozott a helyzet: a netbookpiac több mint harmada eltűnt, és bár az Acer maradt a legnagyobb játékos, már csak 1,7 milliót tudott értékesíteni az olcsó gépekből. Ezzel szemben tabletből a legutóbbi negyedévében körülbelül 16 milliót adtak el, amiből 11 milliót az Apple gyártott.
Az iPad tehát nemhogy semmilyen, de inkább óriási hatással volt a netbookpiacra, az Apple meg olyan darabszámokat mutat fel, amilyenekről egyik minilaptop-gyártó sem álmodhatott korábban. Ezek után meg főleg nem.
Akit érdekel, kattintás után elolvashatja a két véleményt a múltból:
iPad: végállomás (Magyarósi Csaba)
Az iPad nem azért okozott csalódást, mert kihagyott néhány ziccert a tablet-piacon, hanem mert túlságosan nagyok voltak a termékkel kapcsolatos elvárások. Az utolsó napokban már az lcd-ből kiemelkedő billentyűzetekről és dupla atomreaktoros akkumulátorról lehetett olvasni (not!), ezek után Steve Jobs nem tudott olyan terméket előrántani, ami ne okozott volna csalódást.
Pedig az iPad a tabletek egyik legtökéletesebb megvalósulása. Akik mást vártak, nem értették meg a koncepciót: az mp3-lejátszó és az iPhone most 10 collban visszaköszönő változata nem átmenet, hanem egy állomás, ahova az informatika évtizedek óta szeretne eljutni.
Az iPad persze nem az asztali gépek, inkább a netbookok ellenfele, ezek bár papíron sokkal többet tudnak az Apple készülékénél, valójában a legtöbb feladatra kevésbé alkalmasak. Lényeg, hogy a kaliforniai cég megint jól mérte fel a felhasználók igényeit: a pc-ipar szokásaival szemben most sem olyan terméket rakott le az asztalra, ami úgy-ahogy, de mindenkinek megfelel, hanem olyat, ami csak a többségnek, de nekik közel tökéletesen. A növekvő eladások és a bankban álló dollár-tízmilliárdok mindenesetre arra utalnak, hogy az elmúlt évtizedben jó utat választott az Apple. Az iPad meg – összes hiányossága ellenére is – valószínűleg tovább növeli a vállalathoz lojális felhasználók táborát, mert tudja azt, amit konkurensei nem: ismeri a célközönségét.
A kockázat el van vetve (Majoros Miklós)
Úgy vélem, hogy a tablet körül gerjesztett mesterséges hype ellenére a tablet mint kategória egyelőre nem fogja jelentősen befolyásolni a notebook/netbook-piacot. Még az Apple hithű rajongótáborát is mélyen megosztja a termék, sokan keresik, hogy a jelenlegi felhasználói szokásaik mellett hová tud elférni egy ilyen eszköz. Érzésem szerint inkább negatív az általános vélekedés, mint pozitív, bár egyes gyártók egymás sarkát tapossák az új, tabletszerű gépek bemutatásával.A felhasználók alapvetően nehezen térnek át egy jól megszokott interfészről egy másikra. Gondoljunk csak arra, hogy a 80-as évek óta használunk egeret, és bár sokszor temették, de még majd minden felhasználó asztalán – még a notebook-felhasználókén is – ott van ez az eszköz. Ugyanez a helyzet a billentyűzettel, bár ennek kiváltására is voltak kísérletek.
Az Acernek is van touch-megoldása, az Aspire 1820T, de mi, habár a kijelző teljesen érintőképernyős, azért a tablet kinyitva egy teljes értékű notebook funkcionalitását hordozza, notebook-áron. Fontos kérdés még a szoftverkörnyezet, remek persze a letölthető fizetős App Store, de általában igazán használható programot nem nagyon lehet találni. Olvastam egy felmérést: az App Store-ból letöltött programok alig ötödét használják rendszeresen, de majd 100 százalékát fizették ki. Szerintem ez nem annyira jó üzlet, hacsak nem az üzemeltetőnek.
A bejegyzés trackback címe: