A Software Update nem mutatja, sőt, nekem még az App Store-on sem jelent meg a frissítést jelző kis piros szám, de attól még elkészült a régóta várt óriási csomag a Final Cut X-hez. Az Apple nyáron bemutatott videóvágójáról azt kell tudni, hogy az egyrészt zseniálisan gördülékennyé, egyszerűvé teszi a munkát a szűz felhasználóknak, de számos olyan időzített bombát helyeztek el benne, amitől a profik kitépik a hajukat.

Ilyen például, hogy nem kezeli a korábbi Final Cuttal készített projekteket. Ez persze egyrészt érthető: olyan más a koncepció, annyira eltérő úton jár az X, hogy a korábbi munkák használata olyasmi elvárás lenne, mintha az iPadünkre szeretnék feltelepíteni floppy-ról a Doomot.

Másrészt viszont a profik mégis joggal várták el ezt a funkciót, így a most megérkezett 1,44 gigabájtos csomagnak hála többé az XML-támogatás sem jelent problémát. De kapunk még ezen kívül egy rakás hasznos funkciót:

Persze ez még nem minden, számos olyan képesség továbbra is hiányzik az X-ből, ami a profiknak elengedhetetlen, de az Apple ígéretet tett arra, hogy 2012-ben ezeket is pótolja. Ilyen például a multicam editing, és a broadcast minőségű video-monitoring.

És azt se felejtsük el, hogy végre megoldották a visszafele-kompatibilitást is, tehát nemcsak az import, hanem az export is megy a korábbi verziókhoz:

Ezzel együtt a sorrend nekem elhibázottnak tűnik. Létrehoztak egy programot, ami számos szempontból messze túlmutat elődjén, vagy mindenen, ami a piacon található, és kihagynak belőle olyan alapfunkciókat, amik miatt az használhatatlan lesz a célközönség számára. Sajnos számtalan júzer töltötte le úgy a Final Cutot, hogy aztán visszakérte a pénzét, és őket aztán már sokkal nehezebb lesz visszaterelni az akolba, mintha eleve egy teljesen átgondolt, minden szempontból használható programot adtak volna ki. Vártak volna még egy évet, és tömeges lett volna az áttérés, így viszont újra és újra meg kell győzni a vágókat, hogy próbálják ki, hátha most már eleget tud az X ahhoz, hogy nekik is megfeleljen.

Ami engem illet, én a fentebb is említett szűz vágó vagyok, akinek nem volt előképzettsége, csak az iMovie-val szórakoztam, abból is csak a hatos verzióval, mert ami utána jött, attól ugyanúgy kirázott a hideg, mint az oldschool Final Cutosokat az X-től. Éppen ezért beidegződések nélkül én a kezdeti anyázások után nagyon megszerettem a programot, és gyorsabban, hatékonyabban tudtam vele vágni, mint bármivel korábban, vagy mint azt valaha képzeltem. Tényleg odavagyok a programért, talán csak a stabilitásával van bajom, meg azzal, hogy a négymagos, Core i5-ös tesztre kapott MacBook Prón is halálosan lassú volt időnként, a kétmagos, 2,53-as Core 2-est használó laptopomon meg konkrétan használhatatlan. 

Tényleg használhatatlan.

Ennek ellenére ezt a videót például olyan gyorsan megvágtam, mint korábban semmit, és ahhoz képest szerintem teljesen élvezhető lett:

Köszönjük HD-nek a találatot!