Ha valaki pár évvel ezelőtt azt mondja, hogy a vezér otthagyja a céget, biztos nagyon sokan szavaztak volna arra, hogy az Apple azonnal bedől. Annak idején, amikor rádiók hívtak, hogy interjúk készítsenek velem, folyton előkerült ez a kérdés, és én is csak annyit tudtam válaszolni, hogy a következmények beláthatatlanok lennének.

Aztán ahogy Jobs egyre jobban eltávolodott a napi munkától, ahogy fokozatosan adagolták be a visszavonulását, a negyedéves eredmények meg tovább javultak, az emberek elkezdték megérteni, hogy a történet korántsem egyszereplős. Amikor a lemondás után a Gazdasági rádió arról kérdezett, hogy mire lehet számítani, már nem tudtam egyértelmű választ adni: azt mondtam, hogy a következő időszakban valószínűleg semmilyenre, az informatikában meg arról beszélni, hogy mi lesz négy-öt év múlva, teljesen felesleges.

A lemondást viszonylag jól viselte a részvényárfolyam is, de ennél is érdekesebb az a most napvilágra került tanulmány, ami arra kereste a választ, hogy a vevők kedvét mennyire venné el a beruházástól, ha Jobs távozna az Apple éléről. Íme:

Jól látható, hogy három évvel ezelőtt még brutális lett volna a hatás, a vásárlók közel ötöde lemorzsolódott volna. Nyilván érezte Jobs és az Apple is, hogy ez egy tarthatatlan állapot, így az elmúlt években elkezdték tudatosan rombolni a képet, aminek a vége az lett, hogy a lemondás után már csak négy százalék gondolja úgy, hogy kevésbé vesz lelkesen Apple-termékeket, mint Jobs CEO-sága idején.