Az elmúlt egy-két hétben az egyik legnagyobb visszhangot az Apple új App Review Guidelines-a, vagyis az AppStore-ba benyújtott alkalmazásokra vonatkozó új eljárások keltették. Én egyelőre nem írtam erről, mert sejtettem, hogy a képnek tisztulnia kell. És hát tisztult is.

Lássuk, miről is van szó: az új policyk között számos olyan akad, amit mindenki üdvözöl, kivéve néhány nyerészkedő kiskalózt. Ilyen az, hogy amelyik fejlesztő bármilyen módon manipulálja az értékelést (fake account) vagy át akarja játszani a rendszert, páros lábbal lesz kirúgva. A pusztán könyveket tartalmazó appokat az iBookstore-ba, a csak számokat, videókat tartalmazó appokat az iTunes Store-ba kell benyújtani (itt mondjuk kissé hátrányból indulunk). Csak az alkalmazás releváns céljára lehet elkérni a felhasználók földrajzi helyzetét, ilyesmi. Rendcsinálás, oké.

Volt azonban egy olyan kitétel is, mint a Subscription Policy, vagyis az előfizetésekre vonatkozó kitételek. Az Apple ebben megteremtette a feltételeit annak, hogy az általa bevezetett in-app-purchase, vagyis a 70/30-as osztozás mindenkire és az Apple-felhasználók minden vásárlására érvényes legyen. Hogy nyomatékosítsa, az Apple megtiltott mindenféle átlinkelést külső üzletekre, vagy olyan oldalakra, ahol külső accounttal lehet bejelentkezni és előfizetni.

Lássuk ezeket az iránymutatókat:

Apps that unlock or enable additional features or functionality with mechanisms other than the App Store, except as approved in section 11.13, will be rejected

 

Apps utilizing a system other than the In App Purchase API (IAP) to purchase content, functionality, or services in an app will be rejected

 

Apps using IAP to purchase physical goods or goods and services used outside of the application will be rejected

 

Apps containing “rental” content or services that expire after a limited time will be rejected

 

Apps that link to external mechanisms for purchasing content to be used in the app, such as a “buy” button that goes to a web site to purchase a digital book, will be rejected

 

Apps offering subscriptions must do so using IAP, Apple will share the same 70/30 revenue split with developers for these purchases, as set forth in the Developer Program License Agreement.

Az Apple állásfoglalása világos: nem lehet az AppStore-ban megjelenni, hirdetni nagy tömegeknek egy szolgáltatást ingyenes appokban, így elérni hatalmas forgalmat, ami után nem fizetnek az Apple-nek semmit. Ez így tök logikus, csakhogy mint minden szabályozás, ez is hosszabb távú, előre nem (vagy nehezen) látható károkat képes okozni.

Az Amazonnak például 80-160 millió dollár kiesést jelenthet az új szabályozás, az iPhone-os Kindle appban található Kindle Store gombot ugyanis eliminálniuk kell. A fenti összeg persze nem hivatalos, a Merrill Lynch találgatásai szerint ennyi, mindenesetre a vállalat szerint a 30 százalékos részesedés az eladási árból könnyen veszteségessé teheti az AppStore-os bulit a nagyoknak, akik a máshol meghirdetett árat nem tudják tartani az Apple tortaszelete miatt.

Még rémisztőbb képet vetített elénk a Readability és a TinyGrab készítői csapata, ők nyílt leveleket intéztek a cupertinóiakhoz. A TinyGrabesek kifejtették, hogy nincs már választásuk, mint abbahagyni a szolgáltatást, noha egyértelműen elismerik, az AppStore-nak köszönhetik, hogy egyáltalán léteznek. Mint írták, az ingyenes appból származó ügyfelek előfizetéseiből élnek, de az előfizetést a saját weboldalukon bonyolítják, a PayPalon keresztül szedik be a pénzt. Az még egy dolog, hogy az Apple ebből 30 százalékot kér, de az In App Purchasing rendszer más gondokat is felvet: semmilyen információt nem kapnak az előfizetőiről, azok gyakorlatilag teljes mértékben az Apple ügyfelei lesznek, nem a szolgáltatóé.

Egyre többen fejezték ki aggodalmukat, amire az Apple nem válaszolt hivatalosan. Ellenben a MacRumors egyik olvasója állítólag írt Steve Jobsnak egy levelet a problémáról, amire állítólag válaszolt az állítólag Jobs. Ezt:

We created subscriptions for publishing apps, not SaaS apps.

Vagyis a kiadóknak szól a szabályozás, nem a software on demand vállalatoknak, akik a Dropboxhoz vagy a TinyGrabhez hasonló szolgáltatást értékesítenek. A szabályozás lehetővé teszi, hogy őket is kitegyék, de a nemhivatalos levél szerint nem teszik. Egyelőre.

Ismerős a helyzet? A törvényhozók megígérik, hogy nem tartatják be betűről betűre a leírtakat. Remélem hamarosan kijön a szabályozás 2.0 is, mert ez így könnyen elijesztheti a Mac App Store-ba és az AppStore-ba vágyó alkalmazáskészítőket. Előbbieknek továbbra is szabad a kapu, hogy az Apple üzletén kívül értékesítsenek Mac OS X-programokat, bár látva az Apple egyre növekvő, és kiszámíthatatlan nyomását, ennek is vége lesz hamarosan.