Már hónapokkal ezelőtt észrevettem, de még vártam a megfelelő alkalomra és egy nyugodt, türelmes pillanatra, hogy nekiálljak táblázatokkal meg diagramokkal vacakolni. Mert a negyedéves jelentésekben mindenki csak az iPhone-eladások, iPad-eladások növekedésére koncentrált, meg a hatalmas bevételt hozó ágazatokra, a picikre nem figyeltem nagyon én sem. Mostanáig.

Van ugyanis egy érdekes összefüggés, nem tudom, ha megmutatom ezt nektek, látjátok-e:

Tudom, szép, de a 3D-s diagramok csak arra jók, hogy úgy torzítsuk az adatokat, ahogy nekünk tetszik, íme 2D-ben:

Aki még nem látja, segítek: az utóbbi diagramon a kékre és a lilára kell figyelni (természetesen egymáshoz nem így aránylanak az eladások, egy szintre hoztam a vonalakat, de az önmagukhoz mért arány és meredekség stimmel). Mert miközben egyre jobban növekszik az iPhone-eladások száma, és ehhez hozzájött még az iPadek eladása is (tehát egyre többen használják az AppStre-t és az iTunes Store-t), alig-alig vagy egyáltalán nem nő az AppStore-os és iTunes Store-os bevételek nagysága a negyedéves jelentések szerint.

Ezek a bevételek nem önmagukban szerepelnek, mindenesetre a Software, Service and Other Sales és az Other Music Related Products and Services bevétel szinte stagnált 2009 év vége óta. Úgy, hogy közben az AppStore-os programok letöltési számlálója is egyre gyorsabban tekert.

Persze sokan töltenek le ingyenes programokat, és sok iPhone-nal ellátott országban nem érhető el az iTunes Store, de ezek nem jó kifogások: ha a fizetős appok letöltésének hajlandósága változatlan lenne, az ezekből származó bevételeknek is meredeken emelkedni kellene. Amelyik országban pedig nincs iTunes Store, az más területen sem számít túl fontos piacnak. Sokan lehetnek továbbá azok, akik előző iPhone-jukat cserélik le, de nem ennyien.

Szóval várom a találgatásokat vagy megoldást, mik azok, amik a bevételcsomagon belül "elszívják" a növekedést, vagy mi az a vásárlói magatartás, ami indokolja a lapos görbéket.