Folytatódik fejlesztői interjúsorozatunk, ezúttal Molnár Dávid, az Appsuit vezetője beszél nekünk terveikről és tapasztalataikról az AppStore-ral kapcsolatban.

Hogy kerültél kapcsolatba az iOS-sel?

Mikor bejelentették a 3GS-t, akkor határoztam el, hogy veszek egyet, és mire itthon megjelent, össze is szedtem rá a pénzt. Annyira tetszett az Apple világa, hogy 2009 őszén megvettem az első Macemet is. Körülbelül egy éve két évfolyamtársammal úgy gondoltuk, valamibe bele kéne vágni, és mivel én már akkor gondolkoztam az iPhone-fejlesztésben, felhoztam ötletként. A következő hónapokban azon kaptuk magunkat, hogy a többiek Macjeit szerezzük be, így nyáron elkezdhettük a tanulást és a programozást.

Milyen Macet vettél?

Egy 21,5 colos iMac-et, ami éppen akkor, ősszel jelent meg. Nagyon meg vagyok vele elégedve, mindenre ezt használom, munka, suli, magánélet. Jelenleg rá van kötve egy 22 colos monitor is, így sokkal effektívebb a munkamenetem, nagyon sokat segít kódolás közben.

Milyen iskolát végzel épp?

Jelenleg az ELTE-IK-ra járok, már csak egy fél év választ el a programtervező Informatikus BSc diplomától.

Akkor talán nem volt nehéz átállni az iPhone programozására.

Mivel mi programozónak tanulunk, a C alapú nyelvekkel már sokszor találkoztunk. Így az iPhone-hoz szükséges nyelvre nem volt olyan nehéz átállni, az idő java részét inkább az vitte el, hogy megismerjünk minden lehetőséget, mit lehet megcsinálni, és hogyan. Így nyár végére, ősz elejére egészen használható tudásra tettünk szert, és én személy szerint meg is szerettem a nyelvet és a fejlesztői környezetet.

Mondanál egy-két példát?

Ha kinézet szempontjából gondolkodunk, nagyon sok időt fordítottunk például arra, hogy kiderítsük, az Apple által nyújtott lehetőségeknek mik a korlátjai, milyen tulajdonságait lehet módosítani egy-egy gyári GUI elemnek. Általában ezek elég rugalmasak voltak ahhoz, hogy kielégítsék az igényeinket, de például a mostani TabBar-t nekem kellett megírni teljesen nulláról, mert azt szabályosan (ami nem árt az elfogadtatásnál) nem lehetett annyira egyedivé tenni, mint amilyet szerettünk volna. Ha a funkciókat nézzük, ott van például a távolságmérés problémája, melyet most az OdoMeter old meg - ez gyors hozzáadás esetén méri a megtett távot GPS segítségével -, de ennek is sok változata volt, és sokat fejlődött az eleje óta. Összefoglalva az iOS Apple féle SDK-ja rengeteg keretrendszert, funkciót, lehetőséget rejt magában, kezdéskor ezekkel nem árt megismerkedni, hogy tudjuk mik a lehetőségeink egy-egy alkalmazás készítésekor, hogyan és milyen ötleteket lehet kivitelezni, és melyeket nem.

Milyen programot fejlesztettél iPhone-ra?

Az első alkalmazásunk, a FirstMile nemrég jelent meg. Ez egy kifejezetten személyi használatra és nemzetközi piacra szánt Productivity kategóriájú app, melyben Út és Tankolás bejegyzéseket menthet el a felhasználó, láthatja az összesített vezetett távolságát, és diagrammokat készíthet a tárolt adatokból.

Mindezt egyedi és elegáns felhasználói felülettel igyekeztünk még nívósabbá és érdekesebbé tenni. Természetesen van Lite verzió is csökkentett kapacitással, hogy ki lehessen próbálni az alkalmazást mielőtt megveszi valaki. Ezt amúgy a későbbiekben minden fizetős appunkhoz így tervezzük.

Miben más a FirstMile, mint más hasonló alkalmazások?

Először is a legszembetűnőbb dologban, a felhasználói felületben. Nincs másik hasonló alkalmazás, melynek ennyire egyedi lenne a GUI-ja, van amelyik csak beépített elemeket használ, és van amelyik nagyon kicsit változtatott rajtuk. Nem találkoztunk továbbá olyannal sem, melyek együtt kezelnék, egy listán az út és a tankolás bejegyzéseket, főleg nem úgy, hogy tankolás szerint lehet csoportosítani is. A harmadik pedig gyakorlatilag teljesen egyedülálló megoldás: az OdoLine. Kifejetezzen ehhez az alkalmazáshoz fejlesztettük. Más alkalmazásokban csak száraz számokat kell beírni, a kilométeróra-állásokat, ezzel szemben a FirstMile-ban az ember egy egyenesen elrendezve látja a bejegyzéseket, és így sokkal egyszerűbb hozzáadni, módosítani őket.

Mennyire sikeres a fejlesztésed számokban kifejezve?

Mivel még nagyon friss az alkalmazás, pontos számadatokat nincs értelme közölni. A lezárt decemberi pénzügyi hónapban pár tízen vásárolták meg a FirstMile-t úgy, hogy gyakorlatilag senki nem tudott rólunk. Kíváncsian várjuk, hogy az egyre több blogon és weboldalon való megjelenés ezt mennyire lendíti fel. Mindenesetre a nagy áttörést nem feltétlenül az első apptól várjuk, kell egy kis idő, míg megismernek minket a felhasználók.

Készül-e jelenleg valami?

Természetesen készül, a tervezési és grafikai kivitelezési fázisban van a második alkalmazásunk, melyről egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy egy leltározó app lesz.

Mi a tapasztalatod az Apple elfogadtatási folyamataival kapcsolatban?

Idáig összesen három alkalommal küldtünk be app-et, a teljes verzió 1.0.0-ás változatát, majd az 1.0.1-ből már a teljes és Lite verziót is. Mind a három alkalommal beengedték az alkalmazást, átlagban hozva a 6-7 napot. Nagyon szimpatikus volt például az, hogy a leírásban való kisebb baki nem okoz visszadobást: mivel a FirstMile egyik funkciója aktívan használja a GPS-t, be kell tenni egy figyelmeztetést a leírásba, hogy a felhasználó tisztában legyen a folyamatos futtatás akkumulátoridőre tett hatásaival. E-mailben figyelmeztettek minket erről, miközben az alkalmazás már továbbjutott az elfogadtatási folyamatban, és megjegyezték, hogy ha nem írjuk ki, akkor később lehet belőle probléma.

Gondolkozol-e a Mac AppStore-ban?

Hosszú távon mindenképpen. Nagyon szimpatikus az Apple innovatív viselkedése az értékesítés terén, amit az iPhone-os App Store-ral elkezdtek. Most, hogy ezt kiterjesztették Mac-re is, sokkal vonzóbbá vált az ötlet, hogy ide is fejlesszünk, így valószínűleg a későbbiekben valamelyik iOS-es alkalmazásunknak lesz Mac-es társa is.