Amikor először átfutottam az Apple I árveréséről szóló cikket, meglepődtem, hogy alig 200 dollárról indul a licit - újkorában is 666.66 dollárba került a gép, ami azóta az informatika egyik mérföldköve lett, tehát inkább jelentősen drágulnia kellett volna, de elintéztem azzal, hogy biztos bíznak a licit árfelhajtó hatásában.

Aztán jobban megnéztem az írást, és megláttam a K-t a 200 mögött, valójában tehát 200 ezer dollárról, negyvenmillió forintról beszélünk. Így már stimmel.

A licitre a Christie's-nél kerül sor Lonbonban, ott adják el az 1976-os gépet, minden kiegészítővel: leírással, dobozzal, még Jobsnak a gép mellé adott levelét is sikerült megőrizni.

A kikiáltási ár egyébként nemcsak azért magas, mert fontos gépről van szó, hanem azért is, mert alig maradt fenn belőle néhány. Eleve keveset sikerült eladni belőle Steve Jobs szüleinek a garázsában, kétszázat gyártottak csak és alig negyedük maradt fenn napjainkig. Ráadásul egy high-end darabról van szó, ami mellé annak idején megvásárolták 75 dollárért a kazettás adattárolót is.

A gép egyébként komoly előrelépésnek számított a maga korában, és megtestesítette azt a koncepciót, amit az Apple napjainkig vall: a piacra dobásig aki normális áron akart venni számítógépet, az összeforrasztott magának egyet a szobájában. Az Apple I azonban ahogy kivették a dobozból, működött, ezzel alapozva meg az Apple II tényleg világra szóló sikerét.

Az árverésre november 23-án kerül sor. Mondjuk 200 dollárért megvettem volna.