Sokszor leírtam már a blogon, de most megteszem még egyszer: a munkaeszközöm jelenleg egy 2008-ban vásárolt fehér, műanyag MacBook. Két és fél év alatt sok minden történik egy géppel is, és persze utoléri a végzete: a gazdája egyre lassabbnak érzi. Miközben persze egyre lassabb.

Hogy a Snow Leopard upgrade, majd a clean install használhatatlanná tette a gépet, arról persze nem ő tehet. Az iOS 4.0-val szemben itt megvolt a lehetőség a downgrade-re, amivel éltem is. Egyesek szerint ez gyávaság, csak érteni kellene hozzá, meg terminalos parancsokat kitalálni. Egyrészt ezek sem jöttek be, másrészt meg na ne.

A legkevesebb, amit megtehettem a két és fél éve remek szolgálatot teljesítő MacBookomnak, hogy elviszem egy karbantartásra i-Dokihoz, ennek hatására reméltem, hogy a zúgó ventilátorok hangja is lecsendesedik kissé. A szubjektív érzetem az volt, hogy egyre gyorsabban kapcsolnak felszálló üzemmódba a gép Flash-tartalmaktól és nagy képek vágásától. Végeztem méréseket a karbantartás előtt és után, lássuk, van-e értelme kiporolni a laptopot.

És akkor lássuk, hogy néz ki belülről egy leharcolt MacBook:

Ráfért tehát egy alapos sűrített levegős zuhany az öregre, levegő már a normálisnál kisebb résen távozhatott csak a gép belsejéből, a processzor alatt kikeményedett hőátvezető pasztát is kicseréltük olyanra, ami állítólag a gyárinál hatékonyabban vezeti el a meleget. A ventilátor is kapott egy kis tuningot, friss kenőanyag került a ventilátor tengelyéhez.

Optikai tuning: fekete topcase és képernyőkeret fel. Szerintem vadállatul néz ki így a MacBook, de erről megoszlanak a vélemények a környezetemben.

És végül a következtetés: noha a szubjektív érzetem szerint nem jelentős a különbség (ugyanúgy zúg, ha telesítmény kell), a méréseim az ellenkezőjét igazolták. Ugyanattól a feladattól a processzor nem melegszik annyira, illetve a ventilátorok sem pörögnek fel olyan mértékben, mint előtte. Egy operációsrendszer-indítás egy böngésző, képszerkesztő, iTunes és iPhoto együttes bekapcsolásával előtte 2400 fordulatot és 65 fokot ért el, ez a kezelés után ez 1800 rpm-re és 53 fokra csökkent.

Második feladat megnyitni egy rakat nagy felbontású képet Photoshoppal, ez a feladat a karbantartás előtt 5600 percenkénti fordulatot és 74 fokot jelentett, utána már csak 3200 rpm-et és 63 fokot mértem. És természetesen a felpörgetett ventilátorok is hamarabb (kb. 40 százalékkal gyorsabban) elhallgattak.

A biztató számok ellenére a 2 gigahertzes Core 2 Duo továbbra is felizzik a nagyfelbontású Flash-videók lejátszásától, egy 360p-s trailer 6000-ig pörgeti a ventilátorokat (74 fok), egy 720-as már a maximális 6200-ig pörget 69 fok mellett, míg az 1080p-s HD videók 80 fok fölé melegítik a procit. A ventilátorok süvítése tehát nem múlik el, és nem is halljuk sokkal kevesebbszer, legfeljebb halkabban. A kezelés egyébként 12 ezer forint.