Emlékeztek még? Alig pár éve minden az Apple mp3-lejátszóiról szólt, amik a saját kategóriájukban nem ritkán 75 százalékos piaci részesedéssel bírtak az amerikai piacon. Az iPod köznevesült, az mp3-lejátszók nagy közös tudatává vált, olyan jól fedte a kategóriát, mint a Jeep márkájú dzsip, vagy a Walkman-típusú walkman. Úgy tűnt, az Apple nagyon beletalált valamibe, ami az idők végezetéig fejőstehene lesz a kaliforniaiaknak, bár az Apple hazai forgalmazójának akkori vezetője, Emanuel Massimo már négy-öt éve figyelmeztetett arra, hogy az iPod csak állomás, de az Apple nem áll meg, és további kategóriákban is piacra lép.

Akkoriban még elképzelhetetlennek tűnt, hogy az iPodok szinte eljelentéktelenednek, pedig pontosan ez történt: míg 2006. első negyedévében a teljes bevétel 55 százaléka jött az mp3-lejátszókból, addig mostanra ez az arány nyolc százalékosra csökkent.

Nyolc százalékosra.

Mindez egyébként nem a lejátszók népszerűségvesztését, hanem az Apple bevételeinek növekedését mutatja, hiszen 2010 negyedik pénzügyi negyedévében várhatóan szinte fillérre ugyanannyi, 1,58 milliárd dolláros forgalom származik majd az iPodokból, mint négy éve, amikor 1,559 milliárdot tett zsebre a társaság. Macből azonban sokkal többet adnak el azóta, ráadásul megjelent az új iPad, az iPhone, ami a legutóbbi negyedévben már negyven százalékát adta az összbevételeknek, és ez a szám várhatóan rövidesen nőni fog.

Sic transit gloria mundi, ugye, lényeg, hogy menni kell tovább, nincs megállás.