Az Apple és a Google háborús frontvonalai még épp csak kialakulóban vannak, a versenyhivatal máris a lövészárkokban futkos, kérdezget, megnézi a puskákat, ellenőrzi a verseny tisztaságát. Most például az iAd szerződésmódosítása miatt rohant át a Google barakkjából a cupertinói térfélre.

Az Apple ugyanis nemrég módosította az iOS developer szerződést, annak érdekében, hogy hatásosabban ellenőrizhesse az adatgyűjtést a felhasználókról, vagyis ne engedje, hogy a vásárló engedélye nélkül nem kívánt információk hagyják el a telefonját. Szigorúan meghatározták, milyen esetben milyen adat mehet ki a hirdetők felé, de ami a legérdekesebb: rajtuk kívül kizárólag független hirdetési ügynökségek szerezhetnek információkat a felhasználókról, akiknek elsődleges tevékenysége a hirdetésekkel függ össze. Magyarul: a Google által megvásárolt AdMob például nem.

Egy kis háttéranyag. Az iPhone-os alkalmazásokban található hirdetések egyben információkat gyűjtenek a felhasználókról. Ez a gyakorlat egyébként azt a célt szolgálja az online reklámok esetében, hogy a hirdetések célzottabban jelenhessenek meg (ilyen információ például a felhasználó helyzetének lekérdezése).

Vannak azonban olyan információk, amik a felhasználó engedélye nélkül hagyják el a telefont, és sok esetben piackutatókhoz kerülnek, Steve Jobs a D8-as konferencián a Flurry-t hozta fel példaként. A Flurry megtudta, hogy az Apple központjában milyen sorozatszámú eszközt használnak, mivel egy alkalmazásba beépülve elküldte az akkor még prototípus iPadról szerzett információkat a piackutatónak. Mint Jobs mondta, ez kiborította, ezért fel akarják számolni a felhasználó adatainak piackutatási célból történő megszerzését.

A mostani módosítás erre vonatkozik, de az elsődleges tevékenység meghatározása sokaknak szemet szúrt. Ha nem lenne egyértelmű, az Apple példát is felhoz a szerződésben: egy olyan hirdetésekkel foglalkozó cég amit például egy mobilokat gyártó cég birtokol, nem tekinthető függetlennek. Ezért nem kaphat információt.

A versenyhivatal, aki eddig a Google-nál vizsgálódott az AdMob felvásárlása ügyében, egyből otthagyta az immár komoly versenytárs nélkül maradtnak éppen nem nevezhető óriást, és a Financial Times információi szerint elkezdett vizsgálódni az Apple-nél az ügyben, hogy a fenti kitétel milyen hatással lesz a szabad versenyre.

Az AdMob vezetője, Omar Hamoui szerint az Apple döntése nem a felhasználók és a fejlesztők érdekeit szolgálja, és korlátozza a versenyt. Sokan korábban azt gondolták, hogy az iAd bevezetésével kitiltják a többi hirdetőt a platformról. Ezt azonban nem lépte meg az Apple, csak az információk áramlását akarja ellenőrizni. A hivatal pedig utánajár, hogy ennek pontosan mik lesznek a hatásai.