Az utóbbi idők egyik legfontosabb szoftveres híre a maces világban a Steam megjelenése volt: a Valve szolgáltatásának hála ezentúl a korábban csak pc-n elérhető programok gond nélkül elfutnak a Macintoshokon is, egy komoly lépést tettünk tehát a játékplatformságség irányába. A Steamtől önmagában persze még nem lesz pc a Mac, valószínűleg évek múlva is csak a windowsos programok töredéke áll majd rendelkezésre OS X alatt, de legalább már lesz választék.

A bejelentéskor két gondolat jutott az eszembe: egyrészt, hogy a maces tábor elérte a kritikus szintet, világszerte már annyian használják a platformot, hogy érdemes rá játékokat fejleszteni, érdemes azt emberszámba venni. A másik gondolat inkább egy félelem volt: bár a bejelentés igazi örömhírnek számított, volt rá esély, hogy a programok nagy száma miatt a Valve nem újraírt, csak portolt alkalmazásokkal készül a nagy startra. Ennek lényege, hogy a játékokat nem végletekig optimalizált csomagban kapjuk meg, inkább - némiképp leegyszerűsítve a dolgot - a windowsos kódot egyszerűen átfordítják, hogy a Mac is megértse.

Erre azért van szükség, mert eredetileg DirectX-re fejlesztették a játékokat, ami csak Windows alatt áll rendelkezésre, míg OS X alatt az OpenGL játszik, ami egészen más kódkészletet használ. Bár a Valve Source-névre keresztelt motorja támogatja a DirectX-et (az Xbox 360 és a a Windows miatt) valamint az OpenGL-t (a PlayStation 3 és most már a Mac OS X miatt) is, félő volt, hogy most a lehető legegyszerűbb megoldást választja a cég. Márpedig ez minőség, de legalábbis teljesítménycsökkenéssel jár, és az első tesztek azt bizonyítják, hogy a félelmem megalapozott volt: a játékok bizony sokkal rosszabbul futnak OS X, mint Windows alatt.

Először is bugosak: eltűnnek a texturák, a színek, összeomlanak a programok, a folyamatos update-ek ellenére látszik, hogy egy sima fordítás csak a minimális igényeket képes kielégíteni. De legalább ilyen feltűnő a teljesítménykülönbség.

A Gizmodo két gépet használt fel a teszthez. Az egyik konfiguráció megegyezik az enyémmel, csak 13-as helyett 15-ös házban él ez a MacBook Pro. A következők vannak benne:

2,53 GHz Core 2 Duo
4 GB DDR3
Geforce 9400M

Összeraktak egy Hackintosht is, ami a következő hardverelemekből épül fel:

3,33 GHz Core i7
18 GB DDR3
Ati Radeon HD 4890

Mindkét gépre telepítettek 10.6.3-as OS X-et, valamint 64 bites Windows 7-et, aztán megnézték, hogyan muzsikál a Portal az egyes konfigurációkon. Hát így:

Ahogy láthatjátok, nem valami fényes az OS X-es eredmény. A MacBook Prón átlagosan 80 százalékkal több képkockát kapunk, ha Windows, mintha Mac OS X alól futtatjuk a játékot. Hackintosh alatt ez különbség 56 százalékos, tehát mindkét esetben elég komoly az eltérés a két rendszer között - érdekes módon pont azon a konfiguráción látunk kisebb lemaradást, amelyikre nincs is hivatalos Apple-driver, csak valami közösségi varázslat, ami jól mutatja, mennyire rossz grafikus drivereket készítenek Cupertinóban - a ki tudja, hogyan összerakott meghajtóprogram is jobb, mint az Apple hivatalos szoftvere.

Ugyanakkor a jelentős különbségek ellenére az is tisztán látszik, hogy a Portal mindegyik platformon bőven játszható. Nekem külön jó hír, hogy az enyémmel megegyező hardveren is megfelelő mennyiségű képkockát rak ki a program 1440x900 pixeles felbontásban, szóval az én MacBook Prómon bizonyára nem lenne gond 1280x800-on. Ráadásul a Mac minit leszámítva ennél a konfigurációnál már csak erősebbet lehet jelenleg vásárolni az Apple-től, ettől azonban még tény marad, hogy az egyszerű portolás csak a startnál lehet megoldás: ha a Valve komolyan tervez a platformmal, és azt akarja, hogy a legújabb játékok is elfussanak a Macintoshokon, kénytelen lesz natívan fejleszteni.