Mindannyian tudjuk, hogy forint per perc alapon vagy havidíjért a szolgáltatóktól lehet kérni mobiltévés szolgáltatást, ami azonban nem élvezhető például az iPhone-on. Akár ingyenes appokon keresztül tévézhetünk azonban mi is, egy ideje például a magyar free toplista mezőnyében található egy ilyen program. A Duna Mobil pont az, aminek hangzik, a Duna tévé két csatornájának műsorát nézhetjük rajta.

És működik, 3G-n és wifin ugyanazt a - felejthető - minőséget hozva. Ez felvetette bennem a kérdést, vajon miért nincs minden csatornának már rég egy ilyen ikonja az asztalomon, miért maradt ki ebból Maunika, így megkerestem a Duna Mobil készítőit, a projektigazgató Sallai Péter vázolta nekünk a helyzetet.

Hogyan működik a program?

A rendszer magja egy stream konvertáló megoldás, amely a DunaTV műsorfolyamát az Apple által egyedüli stream formátumként támogatott HTTP live streaming formára konvertálja. A műsorfolyam áll egy 280 kbit/sec sebességű teljes streamből, ekkora sávszélesség ugyanis már élvezhető, és még 3G hálózatokon is folyamatosan nézhető, valamint egy 64kbit/s csak hang streamből. Alacsony sávszélesség esetén erre vált át az alkalmazás. Ez egyébként egy Apple-előírás, ilyen streamnek lennie kell.

Hogy jött az ötlet?

2009-ben kezdtünk iPhone fejlesztéssel foglalkozni, egy teljesen más témájú alkalmazást készítve - nyár elején tervezünk kijönni vele, reméljük a mobil TV-hez képest is sokkal nagyobb durranás lesz. Eközben vált világossá számunkra, hogy a mobil TV technológiailag megoldható iPhone-on, és készítettünk egy alapszintű technológiai demót is. A Duna Televízióval már több éve együtt dolgozunk, mi készítettük és üzemeltetjük a dunatv.hu honlapot és az ezen látható videó streaming megoldást. Ők nagyon nyitottan álltal a témához, ennek alapján készítettük el számukra a Duna Mobilt.

Vajon mások miért nem követték ezt az utat?

Egyrészt abszolút nincs benne a vezetők fejében a mobil témakör. A web adta lehetőségekkel már lassan barátkoznak a társaságok, de a most trendi mobil és social media megoldásokban, ahogy mi látjuk, még kevésbé gondolkoznak. Valószínűleg az sem ebben az irányba alakította a bennük kialakult képet, hogy a DVB-H nem lett sikertörténet, így a mobil TV-hez gondolatban bukott gigaprojektek kapcsolódnak. Valószínűleg meg sem fordult a fejükben, hogy sokkal kisebb projekt méretben is lehet ténylegesen működő megoldást készíteni.

Gondolom, hogy a szerzői jogi kérdések is belelógnak a képbe.

Igen, a nem saját gyártású műsorok esetén a szerzői jog problémákat okoz. Gondolom észrevetted, hogy a "Duna Mobil"-ban a filmek nagyrésze helyett csak egy tájékoztató üzenet jelenik meg, hogy "Hamarosan interneten sugározható adásunk következik". Ez azért van, mert a nem saját gyártású műsorok esetén a TV társaságnak szerződést kell kötnie a jogtulajdonossal, hogy pontosan milyen módokon és feltételek mellett játszhatja le az adott műsort. Mivel a mobil és internet témakör kevéssé van benne a gondolkodásban, a szerződésekben szó sem esik ilyen típusú lejátszásról, így ezek a külső műsorok általában nem játszhatóak le mobilon.

De már az is remek hír, ha egyáltalán elmozdulnak ebbe az irányba. Erre mozdul mindenki szerinted?

Sajnos a szerzői jogi problémákat csak hosszú idő alatt és nehezen lehet átlépni, ezért a Duna Mobilnál mi is az élő adás mellett a régebbi saját videók megnézhetőségét alakítjuk ki. E mellett tervezünk olyan szolgáltatást is, amely lehetővé teszi a videók letöltését, majd későbbi megtekintését, otthon wifi-hálózaton keresztül letölthetjük, így utazás közben nem terheli a mobil adatforgalmat.

Persze az élő adás megtekintése sem kis adatforgalmat generál.

Ahogy az internet csomagok mérete nő, úgy lesz egyre elterjedtebb ez a szolgáltatás. A Duna Mobil 2GB-os csomaggal körülbelül havi 20 órányi TV-zést tesz lehetővé, ami ideális például az ingázók körében, akik naponta akár több órát töltenek tömegközlekedésen. A fenti nehézségek ellenére, úgy érezzük itthon be kellett indítani ezt a szolgáltatást, és nem hiszem, hogy hosszú ideig a Duna TV lesz az egyetlen, aki iPhone-on mobil videó alkalmazást nyújt.

Az ingyenes alkalmazás fejlesztésének költségei megtérülhetnek a reklámokon keresztül?

Reklámok szempontjából sem elhanyagolható ez a kör. Az iPhone felhasználók igen sok jó tulajdonsággal rendelkeznek marketing szempontból - fiatalok, jómódúak, figyelnek a dizájnra, hajlandóak csúcstechnológiára költeni -, valamint a mobil TV-zésnek megvan az a nagy előnye, hogy általában akkor nézi az ember, ha nincs jobb dolga (utazás közben, várakozáskor), így a figyelem sokkal koncentráltabb, nem jellemző a háttér TV-zés jelensége. Ezen túl nagyon könnyen megoldhatóak a korábbi nézett műsorok alapján a célzott reklámok alkalmazására.