Kenderesi Norberttel, a BitKnights egyik alapítójával beszélgettünk arról, miért mehet jobban egy alkalmazás, ha drága, milyen hibákat enged át az Apple és miért kell megóvni a hülyéket a letöltéstől.

Mióta foglalkoztok iPhone-nal?

Tavaly február óta fejlesztünk iPhone-ra. A BitKnights Kft-t tavaly júliusban alakítottuk egy barátommal Simon Barnával, aki korábban főleg adatbázisokkal foglalkozott. Az egész abból indult, hogy engem mindig is vonzottak az új dolgok, és miután megvettem az első iPhone-mat, ki akartam próbálni, hogy milyen lehet fejleszteni rá. Szinte elsőként próbálkoztunk egy angol-magyar szótárral, érdekes módon akkoriban volt kint egy ilyen alkalmazás Magyarországon a toplistán, amit mindenki szidott, teszem hozzá jogosan. Szóval ezzel kezdtünk akkoribban és mivel a feltöltése napján top 25-ös, másnap pedig már top 10-es alkalmazás volt, így hamar eldőlt, hogy komolyabban is belevágunk.

Nem volt versenytárs?

A Hungarian-English Dictionary megjelenése két nappal kijött egy másik is, amivel óriási harcot vívtunk, végül mi győztünk.

Melyik a legsikeresebb programotok?

Eddigi legsikeresebb az olasz szótárunk (Italian English Dictionary & Translator). Volt az olasz top 100-ban a 2-ik helyen is, sőt a News & Noteworthy részbe is bekerült több országban. Hamarosan viszont a spanyol verzió (Spanish English Dictionary & Translator) átveszi a vezetést  bevétel szempontjából.

Ehhez hány letöltés kellett?

Az olasz top 10-hez olyan 300-400 körüli letöltés kellett naponta. Legutóbbi nagy  olasz rodeónkon a 19-dik helyig jutottunk 220 körüli letöltésszámmal. A legnagyobb ugrások az első 3 helyhez kellenek. A második helyre 900-zal jutottunk, feljebb nem sikerült. De elég komoly appokat nyomtunk le így is.
 

Mire vagytok a legbüszkébbek?

Hát az olasz szótár sikerére mindenképpen, mivel ez adta a lehetőségét, hogy céget alapítsunk és teljes erővel iPhone fejlesztéssel foglalkozzunk. Ezenkívül a spanyol szótárunk most éppen a 4-dik az US AppStore Reference kategóriájában, ami szintén nagyon jó eredménynek számít. Plusz még arra, hogy mi voltunk az első spanyol, német, francia, olasz szótár iPad-re.

Látom, hogy elég sok alkalmazással vagytok jelen az üzletben. Ez is egy stratégia lehet a több letöltésre szerintetek?

Igen, elég sokan csinálják azt, hogy kiadnak különböző alkalmazásokat területenként - gondolok itt akár a rádiós alkalmazásokra, vagy az útikönyvekre. Erre azért is lehet szükség, mert elég nehéz a figyelemfelhívás az AppStore-ban, nyilván így nagyobb az esély. Esetünkben egyébként nem ezért van ennyi szótárunk. Egyszerűen úgy láttuk, hogy a felhasználók jobban kedvelik, ha nem egy all-in-one dolgot kapnak, kivéve a kis utility alkalmazásokat.
 

A Math Geniusrnál, Cool Compassnál mostanában, a fordító programoknál korábban látok áremelést egyről két dollárra. Igaz, ez utóbbi csak öt napig tartott. Miért gondoltátok meg magatokat? Mi volt a tapasztalat az áremelés után?

Szótáraknál inkább árcsökkentés szokott lenni. Ezzel általában megpróbálunk nagyobb forgalmat generálni, jobban látható helyre kerülni. Többi alkalmazásnál általában azt szoktuk nézni, hogy milyen áron megy jobban. Előfordul, hogy egy magasabb áron valami jobban fogy, bár ritka. Nálunk konkrét példa a Math Genius Test és a Gps Box. Ha az áremelés nem jön be, akkor nyilván csökkentjük az árat, szóval mindkét eset előfordul.

Hogy lehet, hogy valami jobban megy magasabb áron? Értékesebbnek tűnik az alkalmazás az ára miatt?

Az lehet a magyarázat, hogy vannak olyan emberek, akik a $0.99-eseket nem is igazán veszik, mert nagyon sok a rossz minőségű. A magasabb árban valószínűleg azt látják, hogy az nyomottabb, ergo több munka van benne, így valószínűleg jobb is. Egyébként van ebben valami, csak sajnos olcsón nagyobb tömeg veszi. Másrészt az árakkal azért is vigyázni kell, mert 0.99-ért sok mindent letöltenek, és rosszabb lehet az app értékelése, mint drágábban, egyszerűen mert sok a - finoman fogalmazva - idióta, aki nem gondolja végig mennyit is fizetett, és jól lehúzza. Vagy egyből törli, és ilyenkor felajánlja az iPhone, hogy értékelje. Ha egy percig sem használta, akkor vajon mennyire fogja értékelni?

A Math Genius Test leírásában rögtön felhívjátok a figyelmet, hogy nem idiótáknak készültek a feladatok. Érkeztek esetleg olyan visszajelzések, hogy túl nehéz?

Math Genius Test-re a szöveg kiírásakor még nem érkeztek visszajelzések, de mivel a legtöbb matekos alkalmazás valóban a gagyi kategória, ezért meg akartuk előzni ezeket a dolgokat. Persze később voltak ilyen visszajelzések, sőt volt, hogy kaptunk 1 csillagot is, mert a felhasználó szerint mindegyik feladatunkra rossz megoldást adtunk meg. Persze az értelmesebbek erre már írtak review-t, hogy minden feladatnál jó a megoldás. Összességében eléggé szeretik azok, akik képesek a feladatokat megcsinálni.

Van egy - pontosabban országokra lebontva sok - alkalmazásotok, az Exact Altimeter-sorozat, amivel nemcsak a földrajzi koordinátáink, de a tengerszint feletti magasságunk is meghatározható. Honnan jött az ötlet? Van rá igény?

Érdekes módon a magasságmérőre van igény. Megjelenése után top 10-es alkalmazás volt például Ausztriában. Az ötlet egyébként onnan jött, hogy még amikor kezdtük az egészet, elég jól fogytak ezek az appok is, és gondoltuk, próbálunk egy jobbat csinálni. Az iPhone-ba épített GPS több okból sem igazán jó magasságmérésre - nem azokat a műholdakat keresi, amik pontos magasságadatokat tudnak szolgáltatni -, és nem lehet elérni alacsony szinten az API-t, tehát kerestünk más megoldásokat, mint az online service, és a beépített adatbázis. Mi voltunk az elsők, akik ilyet csináltak, aztán persze lemásoltak minket.

Honnan volt az adatbázis?

Magasságmérőnél az adatbázisokat mi állítottuk össze, az adatokat egy online service-ből szedtük, amitől el lehetett kérni egy adott tartomány adatait. Itt az óriási adatmennyiség miatt kellett több alkalmazást csinálnunk nagyjából földrészenként, de még így is nagy küzdelem volt eléggé összetömöríteni az adatokat, hogy ne legyen óriás alkalmazás.

Sikerül az elsők között bekerülni az iPad-os AppStore-ba?

Az iPad Store-ba sikerült az elsők között bekerülni, bár az utolsó pillanatban. Mivel nem tudtunk csak szimulátoron tesztelni, azon pedig nem lehet mindent, ezért többször is visszadobták ilyen-olyan hibákkal. Végül, mikor utolsó nap is visszadobták már lemondtunk róla. Kijavítottuk a hibát, és már úgyis minden mindegy alapon feltöltöttük. 3 óra múlva kint is volt. Persze nem tesztelték le rendesen, már több javítást is kiadtunk azóta.       

Az iPades átiratból mennyi fogyott az iPhone-oshoz képest?

iPad-es letöltésekre konkrét számokat nem tudunk mondani, mert nem külön alkalmazásként adtuk ki, hanem univerzál binary-ben, tehát ugyanaz az alkalmazás fut iPhone-on és iPad-en is. De jelenleg nagyjából 5-15 százalék az összes letöltésnek lehet az iPad.

Volt nehézségetek az Apple-lel?

Apple-lel csak nehézségünk volt. Blogunkban is megemlékeztünk a legutóbbiról. Az alap, hogy egy alkalmazás egyszer átmegy, utána pedig visszadobják. Vagy olyan is volt, hogy az egyik szótárt átengedték, míg a másikat visszadobták egy hiba miatt, ami mindkettőben benne volt. A legviccesebb talán a legutóbbi reject volt az olasz szótárunknál. Visszadobták egy hét után egy állítólagos hibával, ami egyszerűen rekonstruálhatatlan volt, persze a következő feltöltésnél változatlan formában egy nap alatt kinn volt.

Min múlhat ez?

Igazából nagyon sok múlik a tesztelőn, aki éppen készíti a review-t. Olyan viszont még nem nagyon volt, hogy nagy hiba miatt dobták vissza. A komolyabb problémák általában átmentek. És aztán imádkoztunk, hogy minél kevesebb 1-es rating-et gyűjtsünk, míg kimegy a javítás. Ilyenkor természetesen egy hétig ülnek rajta az Apple-nél. De természetesen, ettől függetlenül imádjuk az Apple-t és szurkolunk nekik, hogy jól menjenek a dolgaik, egyrészt mert tényleg jó cuccokat csinálnak, másrészt addig valószínű nekünk sem kell bezárni a boltot.

Más platformra is fejlesztetek?

Most már Android felé is kacsintgatunk, ehhez keresünk fejlesztőt, csak éppen elég nehezen találunk megfelelőt.

Köszönjük és sok sikert a továbbiakban.

Mi is köszönjük.

Az interúsorozatra itt lehet jelentkezni.