Amióta a Gizmodo darabokra szedte az új iPhone-t, néhány kommentelő egészen biztos abban, hogy irányított kiszivárogtatás történt. Hogy az egészet az Apple rendezte meg, hogy egy ügyes marketingfogást látunk, szó sincs véletlenekről.

Bizonyíték persze egy szál sem, minden, kijelentőmódba tett állítás puszta feltételezés, ami talán abból ered, hogy már túlságosan bizalmatlanok vagyunk, talán csak abból, hogy bennfentesnek mutatkozni a tények ismerete nélkül is menő.

A Gizmodo viszont egy egészen remek összeállítást közölt arról, hogy miért nem lehetett szándékosság az iPhone elvesztése mögött. Hogy miért nem logikus a feltételezés. Hogy miért hihetőbb a véletlen szerepe.

Nézzük át ezeket: egyrészt a módszer tökéletesen szembemegy az Apple jól kialakított gyakorlatával. A kommunikációjuk lényege a tökéletes zártság szűkebb és tágabb értelemben egyaránt. Miközben a konkurensektől ömlenek kifelé az információn a twitteren, Facebookon, személyes blogokon, addig az Apple fegyelmezetten őrzi titkait, és azokat csak a megfelelő pillanatban leplezi le, általában Steve Jobs jelenlétében: a CEO imád ott lenni, amikor a közönségnek leesik az álla.

A vállalat megválogatja a médiapartnereit is: ha valamelyik lap keresztbe tesz neki, a bosszú biztosan nem marad el, elég csak arra gondolni, hogy a Gizmodón nem jelennek meg Apple-hirdetések, mióta a blog beszámolt Steve Jobs egészségügyi állapotáról. Akik tiszteletben tartják a vállalat játékszabályait, azok közel kerülhetnek az Apple-höz, akik nem, azok megszívják, ilyen körülmények közt nehéz elképzelni, hogy egyetlen lapot ajándékozna meg a cég egy ilyen információval.

Nem jó érv az sem, hogy a kiszivárgás időpontja hiteltelenné teszi a véletlent. Véletlen lenne, hogy pont akkor ismertük meg az új iPhone-t, amikor bejelentették a HTC Incredible-t? Aki azonban azt hiszi, hogy az Apple az immár legfontosabb termékének, imádott bébijének a leleplezését a HTC bármelyik készülékéhez igazítja, annak fogalma sincs arról, miként gondolkozik a vállalat a vetélytársakról, vagy saját készülékéről.

És a szerintem legfontosabb érv: mégis milyen anyagi haszonnal járna a mobil mostani leleplezése? A valódi megjelenésig még körülbelül negyed év hátravan, addigra pont elül az a hype, amit most gerjesztett a szivárogtatás, az emberek nem fognak már az iPhone-ról és a képességeiről beszélni, csak tudomásul veszik a megjelenését. Fogalmazzunk konkrétabban: ennél jobban nehezen lehetett volna tönkretenni a valódi premiert, és azt az időszakot, amikor dollárokra lehet váltani a készülék körül tapasztalható hype-ot. A Gizmodo cikkével csak egyet sikerült elérni: csökkenteni valamelyest az iPhone 3GS forgalmát, ami megint csak nem lehetett az Apple érdeke.

És azt se felejtsük el, hogy Gray Powell nagyjából ráment erre a sztorira. Nem tudom, mekkora jövője lehet az Apple-nél, de hogy más vállalatnál nem fogják tárt karokkal fogadni a minden idők egyik legnagyobb bénaságát elkövető srácot, az biztos. Powell apja szerint Gray-t nagyon megviselte, ami történt, mert szereti a vállalatot, és tudja, hogy mekkora kárt okozott neki.

Összefoglalva: bár gyanakodni mindig érdekes, ami történt, egyáltalán nem vall az Apple-re, nem volt indokolt, és nem is jött jól a cégnek, szóval logikusan végiggondolva a történetet jóval nagyobb esély van a mobil elvesztésére/ellopására, mint tudatos szivárogtatásra.