Az Apple tegnap nyilvánosságra hozta második negyedéves jelentését, vagyis a januártól március végéig tartó időszak pénzügyi eredményeit. Természetesen ismét rekord negyedévet (leszámítva a karácsonyi időszakokat) zárt a vállalat, ez nem meglepő, ezt minden harmadik hónapban leírjuk a blogon.

Csakhogy az Apple profitja 89 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi eredményhez képest, három hónap alatt 3,07 milliárd dollár a nyereség, 3,33 dollár részvényenként. Ezzel a legoptimistább előrejelzéseket is messze túlszárnyalta a vállalat.

Az árbevétel 13,5 milliárd dollár volt (szemben az egy évvel korábbi 9,08 milliárddal), ez nagyjából 50 százalékos emelkedés. 2.94 millió Mac fogyott, ez 33 százalékkal több, mint egy éve. A részvények a 250 dollárt nyalogatják (95 dollárnál akartam venni egy jelentősebb mennyiséget két éve, már vágom az ereimet).

8,75 millió iPhone, 10,1 millió iPod fogyott, vagyis minden idők legjobb negyedévét nyomták az iPhone-ok is, a szám egy kicsivel magasabb, mint az előző, karácsonyi negyedévben.

Még izgalmasabb dolgok derülnek ki, ha a számok mögé nézünk. Például, hogy miközben darabszámban csak 33 százalékos volt a növekedés, bevételben már 49 százalékkal ért el jobb eredményt az Apple, mint egy éve. A folyamatos árcsökkentés mellett tehát képes volt növelni az egy termékre jutó árat (a számítógépek azonban olcsóbbak lettek).

Nézzük meg az erősödés motorját: az amerikai piacon például csak 26 százalékos volt a növekedés, miközben az európain 63 százalékos. Miközben egy éve a két régió forgalma még 4 és 2,5 milliárd dollár volt, most már 5 és 4 milliárd dollárról beszélünk, az európai piac tehát váratlanul csaknem utolérte az amerikait - értem már, miért mondta nekem az Apple egyik magas rangú európai vezetője az Aperture 3 müncheni bemutatóján, hogy kontinensünk az egyik legfontosabb a vállalat számára.

A japán piac másfélszeresre hízott, de még megdöbbentőbb az ázsiai bevételek 184 százalékos növekedése: pehelykönnyű 600 millió dollárból így lett fajsúlyos 1,7 milliárd dollár.

Nézzük tovább az eredményeket termékekre lebontva: az asztali gépekből 1,5, a hordozhatókból 2,2 milliárd dollár jött, összesen tehát 3,7 milliárd. Na ez például jelentősen elmarad az iPhone 5,4 milliárdjától, de megelőzi az iPod 1,9 milliárdját, a zene és egyéb online szolgáltatások 1,3 milliárdját, pláne a perifériák 472 millióját, vagy a szoftverek, és egyéb eladások 634 millióját.

Következtetések? A semmiből megjelent iPhone-üzletág immár az Apple legfontosabb támasza, a teljes bevétel 40 százalékát a mobil adja. Fontos észrevenni, hogy a növekedés folyamatos, még a válsággal sújtott időkben is tovább javult az eredmény. Az árcsökkentések ellenére is nőtt az egy termékre jutó bevétel, az emberek még Apple-viszonylatban is elmozdultak a prémiumtermékek felé. És miközben egy éve még a bevétel 44 százalékát adta az amerikai piac, mostanra ez a szám 37 százalékra csökkent - az Apple egyre kevésbé egyországos gyártó, és már Európában illetve Ázsiában is kezd súlya lenni a cégnek