Magyar idő szerint csütörtök este az Apple bemutatta az iPhone OS 4.0-át. A rendszer a Flasht leszámítva már szinte mindent tud, amit a kritikusok elvártak tőle. És mivel a Flasht egyik mobil sem tudja normálisan megjeleníteni, szinte támadhatatlanná vált a rendszer. De vegyük végig sorba a legérdekesebb fejlesztéseket.

Mindennek a csúcsán természetesen a multitasking áll: az Apple mobilja eddig nem engedélyezte külső programoknak, hogy aktívak maradjanak, miközben másik alkalmazásra válltunk. Sok vitám volt ezzel kapcsolatban, kollégáim, ismerőseim érveltek amellett, hogy egy normális mobil nem engedhet meg magának ilyen hiányosságot. Volt válaszom is, elmondtam, mennyire zavart, amikor az első multitaskra alkalmas modern mobil, a Palm Pre belassult néhány alkalmazástól, meg hogy nekem az sem lenne öröm, ha az akkuteljesítmény még tovább esne, ráadásul a push-sal a problémát jelentős részben sikerült is megkerülni. Nem akartam a hagyományos értelemben vett multitaskot.

Szerencsére nem is azt kaptunk, a programok párhuzamos futtatását az Apple egészen speciálisan oldotta meg. Az OS 4.0-ban ugyanis ha kilépünk egy programból, valójában annyi történik, hogy a rendszer elmenti az alkalmazás aktuális állapotát, ahová bármikor várakozás nélkül visszatérhetünk. Kilépés után nem az alkalmazás, hanem maga az OS adja a létfenntartáshoz szükséges programkódok jelentős részét, tehát nem megy el rá plusz erőforrás, nem csökken az akkuteljesítmény, nem esik vissza a sebesség, mégis megkaptunk a valódi multitask tökéletes illúzióját.

Vegyünk egy példát - futtatjuk a Skype-t, de át akarunk váltani egy másik programra. Megnyomjuk kétszer a Home-gombot, és előugrik a képernyő alján egy menüsor, ahol az éppen futó alkalmazások ikonjai találhatók - jelenleg úgy tűnik, ezekből 12 lehet. Elindítjuk az autós programot, benne vagyunk a versenyben, maga az OS viszont a háttérben életben tartja a Skype-ot, pontosabban eljátssza a külvilág felé azt. Ha beérkezik egy hívás, összetolja a megfelelő fogaskerekeket, és mi fogadhatjuk is azt úgy, hogy autóversenyzés közben egy pillanatig sem vett el teljesítményt tőlünk egy teljes, futó Skype. Amint vége a beszélgetésnek, várakozás nélkül tudjuk ugyanott folytatni a játékot, ahol abbahagytuk.

Mivel maga az OS adja a multitasking élményét, nyilván annyi variációja lehet a párhuzamos futtatásnak, amennyit az operációs rendszer enged, márpedig az nem véges. Mostantól mehetnek a háttérben a webrádiók, a voip-alkalmazások, navigációs szoftverek, push notification-programok, azok, amik valamiről, például egy tévéműsor kezdetéről akarnak minket értesíteni, lesz task completion, tehát egy feltöltés be tud fejeződni akkor is, ha már nem vagyunk a programban, és végül itt van még a fast app switching, ami megédesíti az egész folyamatot, hiszen általa lehetővé válik a programok alvó-módba küldése, hogy aztán gyorsabban újra tudjuk indítani azokat.

Látszik, hogy nem a klasszikus értelemben vett multitaskról van szó, hanem annál egy sokkal izgalmasabb, Apple-szerű megoldásról, ami a legtöbb esetben úgy helyettesíti a hagyományos verziót, hogy közben sokkal több erőforrást hagy a júzer kezében. Ez tehát a kecse is jóllakik, meg a káposzta is megmarad esete, sajnos azonban nem minden kecske lakhat jól: csak a 3GS iPhone-on, a 3G iPod touchon és az iPaden lesz elérhető a funkció, a jóval gyengébb hardverrel szerelt első két iPhone és touch kimarad ebből a jóságból.

A másik nagyon fontos hír, ami a bemutatón természetesen nem hangzott el, hogy a rendszer mostantól tudni fog magyarul is. Íme egy kép a menüről:

 

És akkor röviden vegyük át a többi, kevésbé jelentős újítást. A nyáron érkező OS lehetőséget ad a könyvtárak létrehozására, végre nem lesz hatoldalas az alkalmazáslista. Mostantól egyesíteni tudjuk a mailboxainkat, szóval ha van egy gmailes meg két exchange-es hozzáférésünk, az összesből egyetlen Inboxba tudnak folyni a levelek. Megjelent az iBooks iPhone-ra is, bár nem gondolom, hogy sokan fognak könyveket olvasni az apró kijelzőn.

A vállalati partnerek kedvéért jobb adatvédelmet kínálnak, és lehetővé válik, hogy egy rendszergazda távolról garázdálkodjon a mobilon, például alkalmazásokat telepítsen. Erre a lépésre azért volt szükség, mert egy felmérés szerint a Fortune 500 listáján szereplő cégek nyolcvan százalékánál van iPhone, de a biztonsági szakemberek továbbra is kiálltak a BlackBerry mellett, így tenni kellett pár gesztust feléjük.

Létrejött a Game Center, ami valamikor idén lesz aktív, pontos dátumot nem kaptunk. A központon keresztül közösségi játékokat tudunk majd folytatni, tehát mellettünk ülő barátainkkal, vagy távoli ismeretlenekkel is össze tudjuk majd mérni tudásunkat, ami óriási újítás, és tovább növelheti az iPhone OS piaci részesedését a hordozható konzolok piacán (jelenleg a második kicsivel a Sony PSP előtt, sokkal a Nintendo DS után).

Steve Jobsnak a legnagyobb izgalmat az iADs jelentette, amiről nehéz bármit mondani, amíg nem láttunk működés közben. Lényegében egy alkalmazásokban futó reklámlehetőségről van szó, ami az Apple szerint szerethetővé, interaktívvá teszi majd a hirdetéseket. Megmutatták a Toy Story 3 hirdetését: ebben láthatunk egy rövid bemutatót a filmből, és megkereshetjük, hogy melyik közeli moziban látsszák azt. A reklám kétség kívül jópofa, de Jobs hárompercenként felbukkanó hirdetésekről beszélt, ami meglehetősen idegesítő lehet mondjuk játék közben, ráadásul kiderült az is, hogy alig szűrik majd a hirdetéseket, nincs tehát semmi garancia arra, hogy nem pokolian erőltetett borzalmakat kapunk majd az arcunkba. Az iAdsnak hála esélyes, hogy véget ér az ingyenes alkalmazások aranykora.

És akkor röviden, hogy miket várhatunk még az OS4-ben:

  • Helyesírásellenőrző
  • Nagyobb betűk
  • Érintős fókusz a videón
  • Átállítható háttérkép a home screenen
  • Szöveges állományokban keresés
  • Képméret megváltoztatása mailekben
  • Playlistek létrehozása
  • 5x digitális zoom
  • Bluetoothos billentyűzet

És ne feledkezzünk meg arról, hogy az iPhone mellett az iPad is megkapja az OS4 minden jóságát, köztük a multitaskot is, ami az egyik fő érv volt a kütyü ellen a netbookokkal szemben. Mostantól egy okkal kevesebb van arra, hogy az Apple tabletjét ne gondoljuk a szintén csak korlátozottan használható netbookok reális alternatívájának. A legnagyobb ellenérv talán a Flash marad, és ebben a kérdésben valószínűleg nem lesz változás. Amikor ugyanis a bemutató végén megkérdezték Jobs-ot arról, hogy várhatóan bekerül-e valamikor az Adobe fejlesztése az iPhone OS-be, egy rövid, de határozott NO volt a válasz.