Az eheti rendhagyó részt Ádám helyett én írom, mert ihletett állapotba kerültem. A napokban sokat olvasgattam Handrás és Kaprinay Zoltán postjait a New York-i kalandokról, és eszembe jutott, amikor a városban jártam. Majdnem három éve történt, 2007 nyarának a végén.

New Yorkban számoltam le az amerikaikkal kapcsolatos előítéleteimmel (amiket aztán sajnos Kalifornia részben megerősített bennem), és ott tanultam meg, hogy az ugyanaz lehet egészen más is. Nemcsak egy izgalmas, intelligens várost ismertem meg, ami jól láthatóan képviseli az európai alapértékeket, hanem egy olyan metropoliszt ia, ami sok szempontból egymaga képes felmutatni Európa legjobb vonásait.

Már akkor is állt az 5th Avenue-n a Central Park mellett az az Apple Store, amibe Handrás most rendszeresen ellátogat. A hotelem öt perc sétára volt, csak tovább kellett gyalogolnom a Central park déli oldalában, aztán a hetediken balra, és már meg is érkeztem. Éppen ezért gyakori vendég voltam az üzletben, ahol Handrás várhatóan az elsők közt veszi majd át az iPadjét, nem csekély izgalmi állapotban.

Három évvel ezelőtt azonban még nem az iPad, hanem az első iPhone volt a sláger, alig két hónapja lehetett kapni, a kis lotyót le is fotóztam eredeti környezetében, a 5th Avenue-n található üvegkocka alatt. Akkor még nem tudtam, hogy mekkora világutazó lesz belőle:

Az impozáns épület azonban nem ezért, hanem saját jogon vált híressé. Az üzletet rejtő üvegkocka a Cornell Univerity elemzése szerint New York ötödik, a világ 28. legnépszerűbb épülete. A sorrendet a Flickr képeinek elemzése alapján állították fel, a minta tehát erősen torz, de attól még elmondható, hogy a képmegosztókat használó népes kisebbség szemében a kocka a világ egyik legizgalmasabb épülete.

 

A bolt a General Motors tornya előtt áll, tervezője az a Peter Bohlin, aki megkapta az Amerikai Építészek Intézetének aranymedálját, az egyik legrangosabb elismerést ebben a szakmában. Az építészek is értékelik a tervező munkáját, ami egy szakértők által összeállított lista alapján az Egyesült Államok 53-ik legfontosabb épülete.

Izgalmas részlet, hogy Bohlin nem használt számítógépet az informatika Mekkájának tervezése során (apropó, informatika Mekkája: a kocka pár éve komoly felháborodást váltott ki a muszlimok körében, amikor átépítés miatt fekete lapokkal fedték le, megidézve a Kába követ). Az öreg tervező, aki a SoHo-ban és az Upper West Side-on található üzleteket is tervezte, idegenkedik a számítógépektől, így a terveket japán Itoya-cerzuája segítségével készítette.

Az Upper West Side-on találhatót épület a közös tervező ellenére azért más világ: ugyanúgy megtestesíti a letisztultságot, mint a 5th Avenue-n található társa, mérete, kialakítása miatt azonban egészen eltérő hangulatot áraszt. Megint csak kiderült, hogy az ugyanaz lehet akár teljesen más is.

És ez a helyes irány: nemcsak jó termékeket kell gyártani, el is kell tudni adni azokat úgy, hogy közben értékeket teremtünk. Az Apple-cuccoknak már a csomagolása is gusztusosabb az iparági átlagnál, és nekem például örömöt okoz, ha nem egy lepattant környezetben kell megvásárolnom a termékeket.

Tényleg szimpatikus ez a fajta viselkedés. Hogy egy közelebbi példát is hozzak, eszembe jut, amikor pár éve a kávézók úgy döntöttek, összedobják a Liszt Ferenc tér átalakítását, és én úgy gondoltam, nagyot léptünk Európa felé. És jól esik olvasnom azt a legújabb hírt is, hogy a Blahán most nyílt hotel tulajdonosa szívesen felújítaná az egész teret. Mert tudja, hogy érdemes áldozni a környezetre, ami körbeveszi a termékünket, legyen szó akár számítógépről, akár szállodai szobáról.

Az Apple szerencsére szintén környezeti értéket teremt, odafigyel. Gazdagítja a kultúrát, áldoz rá. Érvényes ez mikrokörnyezetben, elég csak a gondosan dizájnolt Macekre gondolni, és érvényes nagyobb kitekintéssel a világra is, amire remek példa néhány díjnyertes épület, hiszen ezek már nemcsak egyszerűen kereskedelmi szentélyek, hanem a várost gazdagító installációk is egyben.