Újabb fejlesztői interjúval készültünk, ezúttal Kern Józseffel beszélgetünk az amőbákról, a magyar intelligenciavirtusról és arról, hogyan lehet befektetés nélkül hírverést csinálni az appjaidnak.

Szia, mutatkozzatok be.

Sziasztok, Kern József vagyok, és barátommal, Brezovsky Szabolccsal ketten próbálkozunk a iPhone-os fejlesztéssel. Régóta foglalkozunk játékfejlesztéssel, eddig PC-re és PDA–ra csináltunk játékokat, tavaly kezdtünk az iPhone-os vonallal is.

Hogyan osztjátok be a munkát?

A programozást én, a grafikákat Szabolcs csinálja. A Tic Tac Toe grafikáját még én hoztam össze, de ahhoz, hogy eladható és minőségi játékokat csináljunk, egy jó grafikus szükséges.

Tavaly augusztusban dobtad fel az AppStore-ba az amőbás alkalmazásodat. Hányszor töltötték le azóta?

Nagyon kevesen. A fizetős részéből eladtam 120 darabot, a free–ből elment 1000 darab. Nagyon átvágósak a top100-ak. Magyarországon például 1-2 eladott példánnyal fel lehet kerulni a top 10-be. A Tic Tac Toe Master Vietnamban például nagyon sokáig vezette a a toplistát, de ez is kb. 30-40 eladott példányt jelent. Igazából az USA, Németország, Kanada, Anglia, Franciaország top 100-as listája érdekes, ha ott valaki bekerül, akkor biztos hogy nem fog fájni a feje, miből éljen meg.

Milyen módszerrel próbáltok felszínen maradni?

Ami lényeges az AppStore–ban,hogy láttatni kell magunkat, mert rengeteg, napi 60-80 alkalmazás kerül kiadásra, így ha valaki reklám nélkül próbálkozik, biztos befürdik, legyen bármilyen jó az, amit megcsinált. Egyszerűen eltűnik a sok alkalmazás között. Úgyhogy melegen ajánlom mindenkinek hogy keressen a neten review site-okat, és próbálja meg promotálni a játékát. A Toucharcade.com például egy elég jó közösségi site, ahol fel lehet tenni a fórumba a game-et, oda szoktak járni kiadók is akik megkeresnek, ha teszik nekik a játék, és meg lehet velük állapodni, hogy milyen feltételek mellett hajlandók akár a fejlesztésbe, akár a reklámba pénzt fektetni.  

Jók a visszajelzések?

Eddig csak a free Tic Tac Toe Master-ről vannak visszajelzések, és sajna nem jók. Ennél a proginál elkövettem azt a hibát, hogy a magyar IQ-szintre lőttem be a progit. Az tudni kell, hogy a magyar emberek messze a világ fölött vannak gondolkodásban és logikában. Mivel az átlag amerikai jóval e szint alatt van, így számukra a játék nem nyújtott szórakozást. El is hiszem, ha egy gép 10 játékból 10-szer megveri a felhasználót, akkor a játékot rutinból letörli, és 1 csillaggal jutalmazza.

Mi a megoldás?

Le kell butítani a játékot. Legjobb próba az, ha olyan embert kérünk meg a játék kipróbálására, aki nem sokat konyít ehhez a iparághoz. Ha odaadod neki a játékot, és elsőre nem tudja letenni akkor nagy valószínűséggel nyert ügyed van, mert akkor más nemzetbelieknek is tetszeni fog.

Fél év telt el a következő alkalmazásig. Ennyi ideig tartott a fejlesztés?

Természetesen nem, bár elég nagy munka volt megcsinálni. Kábé 4 hónap alatt lett kész. Közben egy PC-s casual game-et is fejlesztettünk, ez is nemsokára kint lesz a piacon. A Hexarot ötlete is annak a fejlesztése során jött elő.



Mesélj nekünk az alkalmazásról.

A játékban 3 mód található, Time Wheel, Relax Wheel, Magic Wheel. Az első kettő egy sima match3 (három vagy több azonost összepárosítani) tipusú game, a harmadik az egy kicsit nehezebb, puzzle típusú játék. Az alapja a játéknak az hogy vannak háromszögek, amikből több hatszögeket alkot. Ezek forgatásával lehet a hatszöget alkotó háromszögeket az egyik hatszögből átvinni egy másikba, így összepárosítani azonos szinű háromszögeket. Első hallásra ez bonyolultnak tűnik de nagyon egyszerű.

A time módban, ha a játékos egy ideig nem párosít, akkor a progi elkezdi levonni a pontokat, egészen addig, amíg a játékos nem párosít össze valamit, vagy míg el nem fogy a pontja. A relax módban nincs ez a „büntetés”, így nyugodtan lehet játszani. A magic mód a kihívás. Itt minél kevesebb idő alatt kell kirakni egy adott képet. Szerintem és mások szerint is ez a bűvös kocka utódja.

Látom, Open Feint elérhető a játékban. Hogy működik ez, hogyan használhatja egy fejlesztő ezt a lehetőséget, szolgáltatást?

Ez egy teljesen ingyenes sdk. Elég jó módszer arra hogy a fejlesztők reklámozhassák a játékukat, amellett rengeteg lehetőséget biztosít. Van benne top score lista, chat, fórum, úgynevezett archivements, ami tulajdonképpen egy kupa, vagy kitüntetés, ha elért valamit a játékos, akkor lehet ilyet adni neki.Természetesen mindezeket mind twitterre mind facebookra ki lehet küldeni.

Főleg logikai vonalon mozogtok, minőségi grafikával?

Nem kizárólag, de a logikai vonal az, ami viszonylag kevés rááldozott idővel elkészül. Terveimben szerepel egy nagyszabású stratégiai játék, de annak a kifejlesztése akár 1 évet is igénybevehet. Ehhez először meg kell teremteni a pénzügyi hátteret.

Volt valami gondotok az Apple-lel?

Az elején volt. Elég nehezen adták meg az elérést az AppStore hoz. A 99 dollár befizetése után is elég sok noszogató email hatására voltak csak hajlandóak dolgozni. A mások probléma a release date, ami elég sztohasztikus. Ugyanis amikor az ember beküldi review-ra az alkalmazást, annak lefolyása most jelenleg átlagosan 7 nap, és beküldéskor meg kell adni azt a dátumot, amikor kikerülhet az AppStore-ba. Lehet, hogy ők változtattak valamin, de most a HexaRot-nál a release dátum az volt, amit megadtam, míg a Tic Tac Toe Masternél nem az volt. Így akkor kapásból lekerült az alkalmazásom az első oldalakról. Mondjuk irtam nekik, és akkor ők megváltoztatták.

Hányat szeretnétek eladni a 3 eurós alkalmazásból?

Sokat. Nagyon sokat. De ha érdekel benneteket, úgy egy hónap múlva tudok majd részletekkel szolgálni.

Mindenképpen érdekel, várjuk a jelentkezést. Köszönjük az interjút.

Mi is köszönjük.

Az interjúra itt tudtok jelentkezni.