A Spreadsonggal készített interjúnk második része következik, amiben Colin elmeséli nekünk, hogy látja ő az AppStore-t, milyen marketing eszközöket lehet bevetni a sikerért, és persze milyen pozícióban mennyit lehet keresni. Lássuk.

Colin az AppStore-t hatalmas pénzfolyamként látja, és valójában három kategóriát különböztet meg az alkalmazások között: a Top 100-as programokat, a Category Top 25-ös, adott kategórián belüli toplistásokat, valamint a senki földjén elhelyezkedő appokat. A cél: kikerülni a senki földjéről valamelyik kategória toplistájára, vagy az összesített top 100-ba.

Tehát a cél: a helyezés. A következmény pedig: rohadt sok pénz. A Sreadsong fél évig tartja első helyét a Books kategóriában, második alkalmazásuk pedig felzárkózott mögé a második helyre. A két dolláros alkalmazások ma már egyenként napi ezer dollár körül hoznak a konyhára. Persze nem volt mindig így.

Meséljetek, hogy jutottatok fel a topba az alkalmazásotokkal.

Nagyon agresszív marketinggel, az elképzelhető összes módon. Hacsak nincs óriási szerencséd, az első cél a kategórián belüli Top 25-be kerülés. Csaknem lehetetlen az Overall Top 100-ban maradni huzamosabb ideig óriási reklámozásra költött összegek nélkül. Ha megszereztél egy előkelő helyet, azt pedig mindenáron meg kell tartani. Ha az AppStore az Amazonas, a kategóriák adják a folyó deltatorkolatát.

Ti a könyvek kategóriát választottátok.

A könyvek kategóriában a top 10 kábé 300 dollárt jelent naponta. A többi kategóriában a számok eloszlanak valahol 50 és 500 dollár között. És amíg fenntartod a pozíciódat a toplistán, ez az összeg állandóan jön.

A blogon tippet adtok, hogy lehet feljutni a csúcsra. Ez jó ötlet esetében érvényes, vagy bármilyen kutyaütő megszedheti magát?

Nem, a legtöbben borzasztó marketinggel próbálják eladni az alkalmazásukat. Vagy nem tudják felkelteni az érdeklődést, vagy nem tudnak összerakni egy izgalmas terméket. Tényleg mindkettőre szükséged van egy sikeres alkalmazáshoz.

Azt állítod, "nem számít, milyen borzalmas az alkalmazásod, ha feltűnsz a toplistán, mindenképpen nagy eladásokat produkálsz".

Ez abszolút igaz, de rossz stratégia. Ha 2000 dollárt szerzel minden nap, amíg fent vagy a topban, az 7500 dollár öt nap alatt. Nem rossz, de nem óriási eredmény. Ha az állandó és fenntartható jó helyezésre pályázol, 30 ezer dollárt szedhetsz össze egy hónap alatt egy programmal. Jó-e kétezer dollárt összeszedni néhány napon keresztül? Persze. De még jobb ezret összehozni naponta, egy egész hónapon át.

Az írod, 25 eladott alkalmazás egy nap már elég a 98. helyhez a top 100-ban, vagyis ezzel már fel lehet kerülni a nagy halak közé. Ez az amerikai Store-ra vonatkozik? Mennyi kell ehhez képest a Top 10-hez vagy a Category Top 25-höz?

Jó kérdés. A Top 25-höt 70 eladott app kell naponta, a top 10-hez kábé 250. Ez mind a US AppStore-ra vonatkozik, hiszen itt van az iPhone piacának 80 százaléka, és az amerikaiak többet vásárolnak. Az iPhone kijelzőjén csak négy alkalmazás látszik egy kategória toplistáján. Az ötödikhez már lapozni kell. Ha elindítasz egy alkalmazást, a cél, hogy a Top 4-ben legyél, mert itt van a pénz. A napi 25 eladással már felkerülsz kábé a 98. helyre. Hogy innen felkerülj a 4. helyre, na az a trükkös.

Mégis, áruld el, mi a módszer?

A lényeg az, hogy nem vagy versenyben a 4. helyen álló alkalmazással, amíg nem kerültök egy oldalra az AppStore-ban. Amikor 2-3 helyre vagy tőle, azért küzdesz, hogy a felhasználók váltsanak. 60 helyezésre tőle ez nem számít. Minden szinten a közvetlenül előtted lévőkkel kell megküzdeni.

Ti mennyit szedtek össze naponta?

A Free Books és Free Audiobooks programokkal 1100-1500 dollárt hozunk össze naponta. Decemberben ez a szám még csak 700-900 dollár volt. Amikor a 4. és 6. hely között mozogtunk, 300-400 dollár volt a napi bevétel.

Cím, ikon, ár. Ez a három határozza meg szerintetek, hogy egy app eljut-e a top 100-ból a top 10-be, vagyis a pénzgyári állapotba. Ez emlékeztet az online újságírásra, ahol a jó cím és a csalogató kép megsokszorozza az letöltést. Csakhogy ha ezek után silány tartalommal találkozik az olvasó, nem tér vissza. Viszont ha jól értem, itt ez nem számít. Letöltötte, nem tetszik, letörölte, de fizetett, nem igazán hiszem, hogy megjegyzi a készítők nevét, vagy tévedek? Hogyan hat ez az AppStore tartalmára?

Ez így van, ahogy mondod. De ez nem különösebben van hatással az AppStore tartalmára. Ez pont olyan, mint bármelyik más piac, van választási lehetősége a fogyasztónak.

A címről és ikonról már korábban volt szó érintőlegesen. Mi a helyzet az árral?

Ha a cím nem adja vissza, miről szól az alkalmazás, pontosan és érdekesen, minden esélyed elveszik arra, hogy legyőzd az előtted állókat. Az ár meghatározásánál 99 cent jónak tűnik, ha a cél a top 100-ban előrejutni. Kérdés, hogy tényleg ez a célod?  Tudsz majd napi ezer letöltést garantálni reklámozással? Vagy esetleg van már egy közönség, aki csak a te alkalmazásodra vár? Ha nem, magasabb árat kell meghatározni. Az 1,99 dollár még nem vágja haza az eladásokat. Kezdj 1,99-cel, és meglátod, milyen magasra jutsz a top 25-ben.

Ez minden kategóriára igaz?

Nem, nekünk csak a könyv kategóriában van tapasztalatunk, és nem öltem időt más kategóriák feltérképezésébe.

Miért adtok tanácsokat a konkurenciának a bloggal?

Mi is kapunk másoktól, ez kiegyenlítődik. Minden nap kapok levelet emberektől, akik valami értékeset találtak a bejegyzésekben, és vettünk már fel embereket akik a blog által találtak ránk. Hogy mások ötleteket szereznek a postokból? Természetesen. Hogy meg tudják azokat úgy valósítani, ahogy mi? Valószínűleg nem. Ahelyett hogy ezen aggódnánk inkább próbálunk arra figyelni hogy további jó alkalmazásokkal álljunk elő amit a vásárlók szeretni fognak, bővítsük a csapatunkat és frissítéseket adjunk ki a meglévő termékeinkhez.

Köszönjük az interjút.

Mi is köszönjük.

Itt egyébként egyébként jótanácsokat szerezhettek az alkalmazások mellé telepítendő kötelező  szolgáltatásokhoz, programokhoz. A legutóbbi interjúban a csapat által felajánlott álláslehetőség nem érvényes, hála a felhívásunknak két új Appleblog-olvasó csatlakozott a csapathoz.