Ma egy igazán sikeres csapatot mutatok be nektek. A Spreadsong céget egy magyar és egy amerikai állampolgár alapította, és első alkalmazásuk, a Free Books hatalmas sikert ért el.

Zsolttal és Colinnal beszélgetve, és a blogjukat olvasva feltűnt az az elszánt marketingmunka, aminek valószínűleg az egyre több példányban fogyó Free Books is köszönheti a sikerét. Ezért úgy döntöttem, két interjút készítek Zsolttal és Colinnal. Most a nemzetközi cég előnyeiről és hátrányairól, valamint az alkalmazásaikról lesz szó, legközelebb pedig a cél érdekében bevetett eszközökről kérdezem őket, és arról, mennyit lehet keresni egy sikertermékkel.

Sziasztok, mutatkozzatok be.

Sziasztok, Colin Plamondon vagyok, a Spreadsong business, marketing, web design, UI, jog, pénzügy és mindenféle mással foglalkozó fele. Alapvetően rohadt jó programokat készítünk, és olcsón adjuk el ezeket az AppStore-ban, amit az emberek több tonnányi pénz megfizetésével jutalmaznak. Amerikai vagyok, de Buenos Airesben élek, Argentinában.

Sziasztok, Máslányi Zsolt vagyok, a Spreadsong iPhone-, Palm- és webfejlesztő fele. Miután egy ideig New Yorkban éltem, majd 3 hónapot egy magánszigeten töltöttem Panamában, most éppen Budapesten vagyok.

Hogy sikerült összehozni ezt a céget ilyen távolságból?

Colin: Hosszú ideje ismerjük egymást fejlesztői oldalakról. Időnként Google Talkon chateltünk, többek között arról, hogy mindketten saját céget indítanánk. Én épp Buenos Airesben voltam, ahol egy svájci barátommal próbálkoztunk valamit összehozni az Y Combinator közreműködésével, de nem sült el túl jól. Mire azonban ez kiderült, én már Thaiföldön voltam, egy kis szigeten, Koh Taón. Zsolt és én továbbra is beszéltünk GTalkon, és megemlítettem neki, hogy van egy ötletem egy fejlesztő cégről, mire ő azt mondta, egy órán belül három srácot tud beszervezni. Okos és gyors, gondoltam magamban. Összehívtam pár barátomat San Franciscóból, hogy segítsenek, és így már 7 embert ugrasztottunk be négy óra alatt.

Mi volt az első ötlet?

Az első ötletünk egy zenei oldal volt, de nemsokára úgy döntöttünk, hogy pénzt is akarunk keresni. Ekkor kezdtünk iPhone-ra fejleszteni. A Free Books, az olcsón kínált e-bookok nagy sikernek ígérkezett, szóval belevágtunk és megcsináltuk. Azóta meg érkeznek a nagyobbnál nagyobb csekkek.

Hogy hoztátok össze?

Colin: Tavaly év közepén Magyarországra utaztam négy hónapra, hogy Zsolttal személyesen dolgozhassak, ami remekül sikerült. Így adtuk ki a Free Booksot. Szerettünk volna továbbra is együtt dolgozni, de a vízumom lejárt, és már korábban meghosszabbítottam. Panamában szereztünk egy magánszigetet, havi 700 dollárért kivettük. Wifi, napenergia, tiszta folyóvíz, munka. Még bejárónőnk is volt heti 40 dollárért.

 

A képek alapján nem volt rossz sorotok.

Zsolt: Rick épp most vett több napelemet, hogy kicsit emelje a komfortfokozatát a helynek, de tévedés ne essék, ez konkrétan olyan, mintha a dzsungelben lakna az ember - annak minden előnyével és hátrányával együtt. Van akinek bejön a Robinson Crusoe-i életmód, van akinek nem.
 
 

Úgy tudom, a világ minden részéről bedolgoznak nektek.

Zsolt: Csak felsorolásképpen, a grafikusunk Szingapúrból, Palm WebOS-fejlesztőnk New Yorkból, könyvelő és ügyvédi iroda Seattle-ből, korábban természetesen programozók Budapestről. Leginkább neten keresztül dolgozunk össze.

Nehéz így a közös munka?

Colin: Tudod, ez attól függ. Itt van nekünk az email, az iChat video és a screen sharing, olyan progik, mint az Etherpad a valósidejű szövegszerkesztésre, és olyan emberek, akik ismerik a saját hibáikat - remekül tudunk együtt dolgozni. Ez utóbbi számít igazán - nem működne a dolog középszerű emberekkel.

Ezt hogy érted?

Colin: A legtöbb programozó szar, a legtöbb kereskedő szar, a legtöbb dizájner szar, általában elmondható, hogy a legtöbb ember átlagos a munkájában, és ez átlagos eredményt szül. Egy nagy programozó nemcsak egy kicsit jobb az átlagosoknál, hanem száz százalékkal.

Azért találkoztok néha?

Colin: Persze, most úgy tervezzük, hogy kábé hat havonként néhány hétre összejövünk Spanyolországban, így erősítjük a csapatszellemet. Fontos, hogy az emberek ne csak ikonok legyenek a kijelzőn. Nekem pedig fontos, hogy az embereink el tudjanak lazulni a való életben is, ne görcsöljenek mindig a jövőn, hanem tudjanak inni és jókat beszélgetni.

Kicsit elkanyarodtunk, beszéljünk a Free Booksról. Szóval ez 23 469 könyvet kínál 2 dollárért. Ez mégis hogy lehet a 10 dolláros e-könyvek korában?

Colin: Ez a közkincs mágiája. Csak 1923-nál régebbi könyveink vannak, ezek pedig az amerikai szerzői jog szerint szabadon felhasználhatóak. Úgy tűnik, mindenki más is ezt az irányt követi.

Ti olvastok könyveket az iPhone-on?

Colin: Nem igazán, én Kindle-en olvasok. Ha pedig valaki papírkönyvet ad a kezembe, úgy érzem magam, mintha magnókazettát tartanék a kezemben. Az iPhone-on olvasás akkor jó, amikor csak néhány perced van, nem egy regénnyel akarsz végezni. Ebben jó a Free Books. Három hónap alatt végeztem néhány perces egységekben Lincoln összegyűjtött írásaival. Azt is szeretem, hogy a Free Booksszal átküldhetem a könyveket emailen a Kindle-re, amin az igazán jó könyveket olvasom.

Zsolt: Nekem nincs Kindle-em, sokat olvasok az iPhone-on. Tesztelés miatt kezdtem el nézegetni a könyveinket, aztán rájöttem, mennyi jó anyag van benne. Szakácskönyv az 1800-as évekből, brazil népmesék és persze klasszikusok, amiket korábban kihagytam. Most végeztem a Drakulával, épp hozzáfogok a Monte Cristo grófjának.

Úgy tudom, már több mint fél éve tartjátok a top10-es listában könyv kategóriában a Free Booksot. Mekkora bevételt hozott az alkalmazás ez alatt az idő alatt?

Zsolt: Kicsit több mint 100 ezer dollárt (19,8 millió forint).

Az igen. Hogy tudtátok enni ideig ott tartani az alkalmazást?

Colin: Nagyon agresszív vagyok, ha a pozíciónk megtartásáról vagy javításáról van szó, és kifejlesztettem néhány technikát arra, hogy fenntartsam a jó helyezést. Ez tényleg csak kísérletezés kérdése, és ha felfedezünk valami újat, a lehető legagresszívebben vetjük be. Sokkal több energiát fektetünk ebbe, mint a versenytársak.

Mivel készültök legközelebb? Van valami tervben?

Hogyne. Már megérkezettt a Free Audiobooks, ami 2947 hangoskönyvet kínál két dollárért. Néhány napja jött ki négy hónapos fejlesztés után. Egy nagyszabású Free Books update-et is tervezünk, ami megágyaz az iPadnek.

Zsolt: Mint a mellékelt screeshoton látható, az új alkalmazásunk is elég jól szerepel a toplistán.



Említetted, hogy fejlesztetek PalmOS-re is. Mi az alapvető különbség az két platform között?

Colin: A legnagyobb tapasztalatunk az, hogy mennyivel fejlettebb az iPhone OS környezete. Sokkal könnyebb volt együtt dolgozni az Apple-lel, mint a Palmmal. A Free Booksot beimádkozni az App Catalogba - ez a Palm alkalmazásboltja - egy rémálom volt.

Mi az alapvető különbség a két store között?

Colin: Én máshogy látom a kapcsolatot. Van az iPhone - és van minden más. Csak a diverzifikáció miatt léptünk be az App Catalogba. Maga a készülék érdekes, a multitaskinggal el lehet érni néhány jó dolgot, de az iPhone sokkal jobb készülék, egy sokkal jobb üzlettel, és sokkal több pénz van benne.

Hogy álltok az iPadhoz és az iBookshoz?

Colin: Nekem az a véleményem, hogy az iPad a történelem leggyorsabban fogyó eszköze lesz. Az emberek alulértékelik a wow-faktort. Sokkal gyorsabb lesz az iPhone-nál, de megmarad az egyidejűleg egy alkalmazás, vagyis minden program eszméletlen gyors lesz. A mágikus jelző erre vonatkozik, hogy amikor látod, milyen gyors, milyen kicsi a válaszidő, milyen interaktív és szórakoztató tartalmak vannak rajta. A második tényező az ár. 200 dollárral kerül többe, mint egy iPod, és 50-nel kevesebbe, mint a Kindle DX, és ezért egy működő számítógépet kapsz. A harmadik tényező az oktatás. Használhatunk hozzá billentyűzetet, a diákok csak bedobják a hátizsákba, felveszik a tananyagot, jegyzetelnek, megnézik a Facebookot vagy a leveleiket, utánanéznek dolgoknak, összedobnak egy házi dolgozatot képekkel, elküldik a gépükre, ott meg kinyomtatják. 500 dollárért ez ajándék.

A lelkes magyar programozók nevében megkérdezem, hogy nem tervezitek bővíteni a csapatot?

De, éppen keresünk embereket. Egy teljes munkaidős iPhone-fejlesztőt vennénk fel most, és még valakit márciusban. A cég rendkívül profitábilis, úgyhogy jó sora van nálunk az alkalmazottaknak. 27-es iMaceken dolgozunk, az iPadok már meg vannak rendelve. Dollárban fizetünk, havonta, a betanulási időszakban 2000 dollárt, 3000-et egy hónap után, és 4000-et két hónapot követően. Angolul lehet jelentkezni ezen az email-címen. A levélben szeretnénk látni, hogy a jelentkező miért a legjobb választás nekünk, mi a kedvenc saját maga által készített programja, van-e iPhone-programozói gyakorlata, és hogy mit utál egy rossz UI-ban. Szabadon lehet kritizálni a Free Booksot is, ha valamit észrevesz a jelentkező, de ha nincs iPhone-ja, és nem látta még az alkalmazást, az se baj.

Hát sok sikert, köszönjük, hogy válaszoltatok.

Mi is köszönjük.

 

Ez volt az interjú első része. A másodikkal hamarosan jelentkezünk, ebben megtudhatjuk, milyen agresszív stratégiával nyomultak az első helyre a srácok, és mivel járnak anyagilag az egyes stratégiai pozíciók a toplistákon.

Ha te is szeretnél részt venni az interjúsorozatban, ezen az e-mail címen jelentkezz.