Ha megnézitek az AppStore-ban a fizetős appok toplistáját, a negyedik helyen egy gombocis programot láthattok. Ez egy többszörös hungarikum, mivel a gombfocit ismereteink szerint itthon találták fel, az app készítője pedig Kovács Zoltán, az interjúsorozat következő részében vele beszélgetünk.

Szia, mutatkozz be.

Szia, Kovács Zoltán vagyok, jelenleg hat alkalmazásom van fent az AppStore-ban.

Akkor biztosan régóta nyomod a szakmát.

2008 karácsonyán vettem magamnak egy iPhone-t, és azóta is el vagyok varázsolva. Rá egy fél évre vettem magamnak egy Mac minit, hogy fejleszteni tudjak a telefonra. Addig, ha jól belegondolok még nem is láttam Mac-et. Regisztráltam a fejlesztők közé, letöltöttem az SDK-t és uccu neki, megpróbáltam valami programot összedobni.

Melyik volt az első?

Mivel sosem tudom hogy mennyi túlórám van, az első programom egy munkaidő nyilvántartó alkalmazás volt. Aztán egy autós fogyasztásmérő és statisztikázó program jött.

Csak úgy röpködtek a kezeid közül. Probléma egyikkel sem volt?

A statisztikázó után jött egy játék, a ColorBuster. Ezt egy az egyben lekoppintottam egy 1983-ban AMIGA-n megjelent játékról: hang, pálya, grafika, minden megegyezett. Annyira élethűre sikeredett, hogy magam is meglepődtem. Mielőtt megjelentettem, próbáltam felvenni a kapcsolatot az akkori készítőkkel, de lehetetlenségnek bizonyult. Egy emberre sikerült ráakadnom, aki annak idején részt vett a fejlesztésben, de nem sok mindenre emlékezett és nem tudott megadni nekem semmi kapcsolatot. Egy szó mint száz, amint a játékom megjelent, nem telt el egy hét, és ugyanilyen névvel kijött egy másik játék. Eltelt még egy hét, és az Apple írt nekem levelet, amiben azt írták, hogy a másik játék fejlesztői árulkodni kezdtek rám, hogy én jogtalanul használom az ő szellemi terméküket, copyright, satöbbi. Mondjuk meglepett, hogy miért nem nekem írtak, de mindegy. Az Apple csatolta az ő panaszos levelüket, így vissza tudtam írni nekik, hogy esetleg elmondanák, mi a bajuk.

Most már én is kíváncsi lettem, mi volt a bajuk?

Ezúttal már engem is felvilágosítottak. Mint kiderült, ezek hazánk fiai, csak elhagyták az óhazát, és Amerikában próbálnak boldogulni. A cég, aki megjelentette a játékot, egy Amerikában bejegyzett cég, és a készítő állítólag jó barátja annak a személynek, aki annak idején az egészet kitalálta és pénzelte. Szóban megegyeztek, a játék nem volt igazából levédve sehol, de engem rögtön perrel fenyegettek, egyből két országban is Magyarországon, illetve az Egyesült Államokban.

Hogy döntöttél?

Visszavontam a játékot az AppStore-ból, pedig legalább 10-szer játszhatóbb volt, mint az övék. Jogilag lehet, hogy nem tehettek volna semmit, mert valahol olvastam, hogy az ilyen jellegű copyright az 20 év után automatikusan megszűnik. De nem vagyok ügyvéd, a fenének kell a balhé.

Miket alkottál még?

Következő dobásom a BoxWorld nevű játék volt. Ez is sokoban típusú, logikai, tologatós. 100 pályát tartalmaz, elég nagy kihívást jelent végigvinni. Ezek után - igazából a fiamnak - dobtam össze egy állatos programot. Ő most 2 éves, és nagyon élvezi. Állatképek között kell lapozni, és ha rábökünk egy képre, akkor megszólal az adott állat hangja. Itt zárójelben jegyezném meg, hihetetlen, 2 éves létére hogy kezeli a telefont. Szinte mindent meg tud vele csinálni, mondjuk az sms írása még kicsit nehézkes, bár volt már rá példa. Aztán készítettem egy pókergép-programot. Ezt még sulis koromban csináltam pascal nyelven, majd C++ -ban. Hát iPhone-ra is megcsináltam.

A gombfocis alkalmazásod is igen népszerű.

A legutolsó megjelent programom a Pocket Button Soccer. Ez ebben a pillanatban 4-dik a Magyarországi toplistán, az ingyenes verziója meg a harmadik. Öt napja még csak a 33-dik volt a fizetős alkalmazások között. Ez eddig a "pályafutásom" csúcspontja. Bár a letöltésekből látom, hogy mennyire kicsi ez a magyar piac.

Köszönjük az interjút.

Én is köszönöm a lehetőséget.

Jelentkezéseteket az interjúra ide várjuk.

update: Bizonyára sokan kiváncsian vagytok, mit jelent a kevés letöltés. A gombfocis app fizetős verzióját kb. 15, az ingyeneset 200-300 ember tölti le naponta Magyarországon.

update2: iTablet!!!

Share