Pár napja dobtam be twitterre dühöngve, hogy nem tudom letorrentezni David Bowie Let's dance-című albumát, pedig szívem szerint nem is ellopnám, inkább megvenném iTunes-ból, de az meg nincs (órákig magyarázhatnám a nagyapámnak ennek a mondatnak az értelmét).

A segélykiáltásomra kaptam egy rakás torrentlinket meg javaslatot arra vonatkozóan, hogy miként tudok belépni és vásárolni az amerikai Store-ból. Utóbbival kapcsolatban Angelday keresett meg, aki elmondta, hogy gift carddal Magyarországról is tudok shoppingolni, legális az egész, és kényelmes is. Azt válaszoltam, hogy ismerem a módszert, viszont vitába szállnék vele annak kényelmességét illetően.

Nem a nehézkes regisztrációra gondolok, hanem az elvre: hogy van egy hajlandóság bennem a fizetésre a gyorsaságért, kényelemért, minőségért és a kapott termékért cserébe annak ellenére, hogy azt akár ingyen is meg tudnám szerezni, a rendszer azonban akadályokat állít elém. A pénzemet akarják, de cserébe játsszam ki őket. Kommandózzak tigrisbukfencben a boltban, hogy elfogadják a pénzem.

Van egy rakás módszer az Amerikán kívülieknek is a Store használatára, én azonban nem kívánok élni ezekkel. Ha kell a pénzem, szolgáljanak ki. Ha a zeneipar folyamatosan siránkozik csökkenő bevételei miatt, akkor ne gördítsen akadályokat a fogyasztók elé, mert én bizony nem fogok megmászni egyetlen hegyet sem azért, hogy egyes csoportok ne haljanak éhen.

Az Apple-ön nem múlik, tudjuk jól, hogy a cég legszívesebben az egész világon elérhetővé tenné az iTunes kínálatát, a regionális csoportokra szakadt kiadóvállalatok és lobbicsoportok azonban akadályai a terjeszkedésnek és annak, hogy egyetlen mozdulattal tudjak fizetni a zenékért. Kettőt meg már én sem vagyok hajlandó tenni.

Jó példa az App Store: hiába van jailbreakelve a telefonom, nem kutatok az alternatív boltokban ingyenes, feltört alkalmazások után, hanem kérdés nélkül megveszem őket az Apple áruházából. Ugyanezt tenném, ha lenne könnyedén elérhető zenebolt is. A gift card és társai nekem nem alternatívák: mintha be kéne lógnom egy buliba, amire senki sem hívott, hogy megajándékozhassam az ünnepeltet. Majd ha meghívnak, szívesen elmegyek, addig viszont inkább megtartom az ajándékra félretett pénzt és elköltöm magamra.

Share