A hétvégén szülővárosomban, Győrben voltam. Jön az ősz, elmúlt a kabriózás időszaka, szóval leraktam a Barchettát téli pihenőre. Visszafele úgy döntöttem, vonattal jövök, mert jók voltak az emlékeim: az IC-k csöndesek és gyorsak, óriási a hely bennük, nagyságrendekkel kényelmesebbek, mint a buszok, vagy az autók, szóval miért ne.
Kinéztem a menetrendből a 15:20-kor érkező Railjetet. Amikor utoljára vonatoztam, még nem is volt ilyen vonat, gondoltam, remek lesz kipróbálni a legújabb csúcstechnikát. A jegyet online vettem, ez is újdonság volt, és az ajánlatok áttekintése közben még az is eszembe jutott, hogy kiugrok valamikor advent alatt Dórával Salzburgba tízezerért: olcsóbb és kényelmesebb, mint az autóval és sokkal elegánsabb is.
Kimentem a pályaudvarra, 15:05-kor kinyomtatta a jegyemet a tízjegyű kód bepötyögése után az automata, majd kisétáltam a hármas vágányra. 15:10-kor szólalt meg először a pályaudvar hangja, hogy közölje, a vonat előreláthatólag 20 percet késik.
Húsz perccel később negyven perces késésre kaptunk ígéretet.
Még húsz perccel később már egy óránál tartott a rendszer.
Összesen 1 óra 10 percet késett az 1 óra 29 perces menetidőt ígérő vonat, ami így aztán valójában 2 óra 39 percet vett el az életemből. És ezt az időt nekem nem adja vissza senki, nem tudja megfizetni senki. A legnagyobb baj, hogy nem is akarják megfizetni senki, holott nyilvánvalóan azért váltok jegyet IC-re és nem gyorsra vagy személyvonatra, mert fontos, hogy kényelmesen és gyorsan utazzak. De a pályaudvar beton-virágtartóján ücsörögni egy órát az se nem kényelmes, se nem gyors.
Várakozás közben elgondolkodtam azon, mégis miért nem lehetett 11 perccel a hivatalos indulás előtt tudni, hogy a vonat még meg sem érkezett az országba. Megkérdeztem a jegykezelőt, azt mondta, ők csak Hegyeshalomtól látják, hogy merre jár a vonat, amíg nincs a határon, nincs semmilyen információjuk róla.
Erről több kérdés is az eszembe jutott.
Egyrészt, hogy ezek szerint 11 perccel a menetrendben szereplő indulás előtt a vonat még nem lépte át a határt, mégis csak tíz perccel a tervezett indulás előtt tájékoztattak a késésről. Talán abban bíztak, hogy a vonat behozza a lemaradását, ami egyébként csak 270 kilométer per órás átlagsebességgel ment volna az ötven kilométeres Hegyeshalom-Győr távolságot figyelembe véve? A MÁV-nál vagy hülyék dolgoznak, vagy szarnak az utasra.
A másik kérdés: ugyan miből gondolták, hogy 20 percet fog késni a vonat, amikor az 15:10-kor még át sem lépte a határt? A MÁV állítása szerint ugye csak akkor tudják, hol jár az IC, amikor Magyarországra ér, amíg odaát volt, bárhol lehetett a Müchen-Hegyeshalom-vonalon, elvileg ugye akár még az 550 kilométerre található bajor fővárosban is rostokolhatott egy újabb adag bratwurstra várva. Akkor húszpercenként jutottunk volna el a hatórás késéshez?
Harmadrészt meg mégis milyen rohadt szar kőkorszaki rendszert használ egyáltalán az évente tízmilliárdokat felzabáló, ingyenélőket foglalkoztató MÁV, hogy a napi több tucat nemzetközi vonat mellett itthon fogalma sincs senkinek arról, hogy merre járnak a határ előtt a szerelvények? Miért fordulhat elő, hogy elvileg egy négy-ötórás késést is húszpercesnek hisznek eleinte a határtól 50 kilométerre várakozó utasok, hogy húszpercenként felfele haladva jussunk el a valódi eredményig?
Nem járok gyakran vonattal, és valószínűleg ezután még kevesebbet fogok. A tájékoztatás és a kárpótlás teljes hiánya elvette a kedvemet az utazástól. A MÁV-nál nem fogják fel, hogy a vonatok minősége miatt akár versenyképes is lehetne ez a fajta közlekedés, ha az utas nem érezné, hogy le van szarva. Aki csak egyszer-egyszer téved pályaudvarra, annak biztos, hogy évekre elmegy a kedve a vonatozástól egy hasonló eset után.
Most szinte biztos vagyok benne, hogy inkább repülővel vagy autóval megyünk Salzburgba, még ha közlekedési eszköznek a Railjet is a legkényelmesebb a három közül.
Magyarósi Csaba
2009.09.28. 09:25
Címkék: reklám
Alig két hete jelentettük be az Appleblog, az Addict és a Plastik közös reklámkezdeményezését, a Paklit, máris itt az első hirdető. A BMB Focus 1999-ben indult általános kvalitatív piackutatóként, mára márkakommunikációra specializálódott kvalitatív piackutatóvá és stratégiai tervezővé nőtte ki magát. Akinek fogalma sincs arról, hogy mit jelent mindez, az ide kattintva tájékozódhat.
Aki meg szeretne kedvezményes árakon nagy olvasóközönséget elérve egyszerre három blogon is hirdetni, az itt tudhatja meg a részleteket.
Magyarósi Csaba
2009.09.28. 07:10
Vátesz vagyok, főleg, ha kiderül, hogy tényleg igazam volt: amikor pár napja bemutatták a Core i7-esek mobilverzióját, azt mondtam, hogy az nem a MacBook Prókban, inkább az iMacekben köszön majd vissza. A világsajtó akkor még csak annyit szellőztetett meg, hogy nemsokára jön az asztali gépek új generációja, ami vékonyabb és olcsóbb lesz a jelenleginél, de a 24-es modellbe én már akkor is a négymagos szörnyeteget képzeltem bele.
A legfrissebb hírek szerint nem alaptalanul: a francia MacForever arról írt, hogy a frissített gépek SD-kártya-olvasóval és négymagos csipekkel érkeznek, méghozzá pont a nemrégiben bemutatott Core i7-esekkel. Némiképp relativizálja a hír komolyságát, hogy a lap szerint a legnagyobb iMacbe meg Xeon processzorok kerülhetnek, amit viszont elég nagy baromságnak tartok: nem kell a Mac Pro ereje az iMacbe, ráadásul a hűtés sem lehetne megoldani a vékony házban.
Ugyanakkor egy másik pletyka is elkezdett terjedni, miszerint rövidesen a nyakunkba szakad a frissített MacBook. A részletekről SEMMIT sem árultak el a források, sem az időpontot, sem a frissítés mibenlétét nem tudtuk meg, szóval ezt a pletykát kezeljétek úgy, mintha le sem írtam volna.