Na egy valóban izgalmas statisztika látott napvilágot az Apple gépeivel kapcsolatban. Azt ugye tudjuk, hogy a Macintoshok piaci részesedése az amerikai piacon kilenc-tíz százalék körül van, de ez a szám önmagában keveset mond el: egy Mac jóval többe kerül, nem tud, nem is akar versenyezni a 3-400 dolláros pc-kkel, és természetesen a haszon is jóval nagyobb rajtuk.
Összességében egy almalogós gép eladása sokkal nagyobb hatással jár, mint mondjuk egy netbooké.
Jól mutatja ennek jelentőségét az az arányszám, amit a Wall Street Journalra hivatkozva Angelday írt meg a legutóbb: hogy az Apple és a RIM együtt csak a mobilértékesítés 3 százalékát adta 2008-ban, ugyanakkor a mobilpiac profittartalmának 35 százalékát harapta ki a két cég. Nagy játék, nagy lóvé.
Most az NPD készítette el saját kalkulációját az 1000 dollárnál drágább számítógépekre, és azt találta, hogy az Apple dominanciája egyszerűen brutális, behozhatatlannak tűnő: júniusban 91 százalékos volt. Jelentős növekedést láthatunk, mert 2009 elején ez az arányszám még csak 66 százalékot, idén májusban 88 százalékot ért el.
Értitek? Tíz darab, ezer dollárnál drágább gépből kilencet az Apple adott el!
Kiderült az is, hogy a hatodik hónapban az átlagos eladási ár 701 dollár volt, ami tovább bontva 515 dollárra módosul a pc-knél és 1400-ra a Macnél.
Na és látjátok pont ezek azok az adatok, amik miatt az Apple meghatározó gyártó tud lenni annak ellenére, hogy darabszámban szemlélve a dolgokat csak egy tízszázalékos piaci részesedésű céggel van dolgunk. Ha egy kicsit osztunk-szorzunk, és az átlagos eladási árat beszorozzuk a részesedéssel, kiderül, hogy árbevétel alapján a Macek adták júniusban a számítógépgyártásból befolyó dollárok ötödét.
És így már érthető, hogy az iPod- és iPhone-üzletággal kiegészítve miért ér az Apple ötször annyit, mint a Dell, másfélszer annyit, mint a mindent gyártó óriás, a HP, és csak negyven százalékkal kevesebbet, mint az univerzum ura, a Microsoft.
Magyarósi Csaba
2009.07.23. 12:39
Tegnap jöttek ki a hivatalos számok, amikből kiderült, hogy az Apple egyik legjobb negyedévét zárta. Nőttek a Mac-eladások, több iPhone ment el, mint tavaly, az iPodok forgalma viszont hét százalékkal csökkent. Pedig az mp3-lejátszóból eddig szinte mindig több fogyott, mint egy évvel korábban, bár az is igaz, hogy telítődött a piac, már nincs hova nőni, és az emberek sem cserélik le évente az iPodjukat.
A Silicon Alley viszont kimutatta, hogy valójában nem is csökkenő eladásokról van szó, mindössze annyi történt, hogy az iPhone átvette valamelyest a lejátszók helyét, de a két készülék együtt már nagyon is növekvő tendenciát mutat: közel másfélszer annyi fogyott belőlük, mint csak az iPodokból két évvel ezelőtt.
Mindenki megnyugodhat, nem omlik össze az Apple.
Magyarósi Csaba
2009.07.23. 07:19
Lesz itt memória bőven, a kaliforniai cég félmilliárd dolláros üzletet kötött a Toshibával, a flasheket az iPodokhoz és az iPhone-okhoz használják majd. A japán partner a világ második legnagyobb memóriaszállítója, de az Apple az elsőszámúval, a Samsunggal is jó kapcsolatokat ápol. A Reuters szerint az ötszázmillió dolcsiból nagyjából annyi memória jön ki, amennyit Steve Jobs cége negyedév alatt felél, és ne aggódjatok, a hallgatott dalok minőségének továbbra sem lesz köze ahhoz, hogy Toshiba, vagy Samsung-memórián táruljuk őket. Legalábbis a szakértők szerint.