szucsadam
2009.06.17. 13:21
Címkék: interjú
Az Appleblogon interjúsorozatot indítottam a magyar játékfejlesztőkkel, cégekkel és magányos programozókkal. Megkérdezem őket, mit sikerült eddig elérniük, hová akarnak eljutni, és idővel a sikereikről vagy bukásaikról is beszámolok.
Ha tagja vagy az Apple Developer programnak, és szeretnél részt venni a sorozatban, ezen az email-címen jelentkezz.
Ezúttal megismerhetjük az ustream.tv fejlesztőit.
Szia. Kik vagytok?
Sziasztok. A ustream.tv mobil fejlesztőcsapata. Én Körmendy Domonkos vagyok, a mobilos csapat vezetője.
Az ustreamnek milyen változatait áruljátok az AppStore-ban?
Ahogy az összes többi támogatott és tervezett mobil platformra, iPhone-ra is két fő alkalmazásunk van: egy Player, amivel mások élő és felvett videóit lehet megnézni, és egy Broadcaster, amivel meg saját videókat lehet felküldeni, felvenni. Az előbbi egyébként elég népszerű: január közepe óta több mint 800 000-en töltötték le az Appstore-ból. Ezen kívül vannak egyedi fejlesztéseink, amelyekben ezt a két programot szabjuk testre, egészítjük ki, brandeljük stb. a partnereink számára.

Az ustream iPhone-os változata kizárólag itthon készült?
Igen, ahogy a cég összes fejlesztése, ez is 100 százalékban itthon valósult meg. A három alapító egyike ugyanis egy magyar srác, Fehér Gyula, aki egyben a cég CTO-ja, és így a teljes fejlesztés itthon zajlik.
Mikor indult be ez a projekt?
Még nincs egy éve, hogy az iPhone programjainknak nekikezdtünk. Hivatalosan 2008. szeptembere óta van külön mobil csapat itt nálunk.
Milyen erőforrások állnak rendelkezésre?
Jelenleg három főállású iphone fejlesztőnk van, és két, időszakosan bedolgozó emberünk. De mivel feladat van bőven, ez mindig kevésnek bizonyul. Amúgy a teljes mobil csapat természetesen ennél jóval nagyobb.
Említetted a 800 ezer letöltést az ustreammel kapcsolatban. Ez óriási szám, ami nem is meglepő, tekintve a szolgáltatás népszerűségét. Anyagilag is megérte iPhone-ra áttenni a ustreamet?
Valóban, a lejátszó alkalmazásunk igen kedvelt, ami persze részben annak köszönhető, hogy pont Barack Obama beiktatása előtt sikerült kijönnünk vele. Mivel ingyenes a program, nehéz közvetlenül mérni az anyagi hasznot, de az egyik fontos célunk, hogy minél többen használják a rendszerünket, s azt hiszem, ezt elég jól segíti a programunk. Az amerikai cégvezetés is hasonlóképp láthatja, mert folyamatosan bővül a csapatunk, és sok más okostelefon platformra is fejlesztünk/portolunk.
Miért a wifi korlátozás? Miért nem lehet 3G-n ustreamelni?
Ez egy jogos kérdés, felhasználók ezrei tették már fel nekünk. A válasz eléggé fájó: az AppStore-ba nem engedtek be, csak miután letiltottuk a 3G-s használatot. A pletykák szerint amúgy az AT&T kérésére van ez, mások esetében is.
Hogyan fogadtátok annak idején az AppStore megjelenését?
Örültünk neki, mert iPhone-ra optimalizált weboldallal, flash hiányában ezt nem tudtuk volna megoldani. Aztán meg minden várakozásunkat felülmúlta, felülmúlja a népszerűsége. Az egyetlen fájó pont számunkra, hogy videó-felvevő alkalmazással egyelőre nem lehet bekerülni, bár a pletykák szerint ez is hamarost változhat (legalábbis az új iPhone-ra írott programok esetén). Addig meg kénytelenek vagyunk alternatív csatornán (Cydia-n keresztül, csak jailbreakelt telefonokra) terjeszteni a Broadcastert.
Készül-e jelenleg valami?
Mindkét programunknak készül új változata, sok-sok újdonsággal. Megjelenési dátumot nem mondhatok, de annyira sokat már nem kell várnotok.
Esetleg valami titkos fejlesztés?
Persze van pár titkos projektünk is, de azokról inkább majd egy fél év múlva számolnék csak be.
Mennyi időt vett igénybe belerázódni az iPhone programozásába, és hányan programoznak jelenleg erre a platformra?
Személy szerint én két lépcsőt különböztetnék meg, az egyik kb. 1 hónap után esedékes (ami annyira nem is sok), a másik meg mondjuk fél év intenzív fejlesztés eredménye. De mindig lehet azért tanulni újat. Mint már említettem, három jelenleg főállású iphone fejlesztőnk és két bedolgozó emberünk van. Ugyanakkor több hazai fejlesztővel, csapattal is kapcsolatban állunk.
Hallom, hogy kerestek új fejlesztőket. Milyen csatornákon halásztok programozókat? Mekkora a kínálat az iPhone-szakikból a piacon?
Igen, folyamatos emberhiánnyal küzdünk. Itthon nagyon kevés még a gyakorlott iphone fejlesztő, aki meg ért hozzá, az vagy elmegy egy nagy céghez komoly összegekért "fát vágni", vagy csinál egy saját garázscéget. Jó programozót amúgy nem félnék akár iphone tapasztalat nékül felvenni, de ilyen érdeklődőt is nehéz találni. Próbálkozunk amúgy egyetemeken, kapcsolatrendszereinket keresztül, álláshirdetéssel és fejvadász céggel is. No meg azzal, hogy interjúkat adunk a megfelelő blogoknak.
Volt-e problémátok az Apple-lel a kommunikáció során, vagy bármilyen más viszonylatban?
A szokásos fejlesztői regisztrációs hercehurcát mi megúsztuk: a cég USA-beli fele intézte. Az AppStore jóváhagyási procedúrával voltak problémáink, kellően sokszor visszadobtak, illetve volt a már említett wifi-korlátozásos történet is. De az is igaz, hogy amikor meg nagy szükség volt rá, lett olyan hátszelünk, hogy 12 órán belül elfogadták az alkalmazásunkat.
Látsz-e lehetőséget az új iPhone OS 3.0-ban?
Természetesen látok. Felhasználói szemmel nézve végre pótolnak néhány igen kellemetlen lemaradást, fejlesztői szemmel meg számunkra érdekes lehet a push notification, az előfizetéses alkalmazások, no meg az alkalmazáson belüli fizetős kiegészítők is.
De az új hardvert talán még jobban várjuk.
Van valami vicces történetetek zárásként, az iPhone fejlesztéssel kapcsolatban?
A videokezelés elég erőforrásigényes dolog, meg is hajtjuk rendesen a processzort, még assembly optimalizációkat is végeztünk. Erre egyszer kaptunk egy ilyen hibajelentést: "after 10 minutes of broadcast, iphone run hot".
Vigyázzatok, nehogy kigyulladjon. Köszönöm az interjút, és szólj, ha elárulhatsz valamit a titkos projektekről.
Így lesz, mi is köszönjük a lehetőséget.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.